Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kadaster vraagt markt om gratis ICT-advies

25 maart 2010 - 10:43ActueelGovernance & Privacy
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Het Kadaster vraagt ict-leveranciers om advies over de inrichting van de automatisering binnen de organisatie. Bij de gegevensverzamelaar van onroerend goed in Nederland loopt de komende jaren een aantal contracten voor ict-dienstverlening af. Het Kadaster grijpt dat aan om zich te buigen over de ict-strategie. Daarbij houdt het alle opties open, van een interne ict-afdeling tot gedeeltelijke uitbesteding en zelfs volledige uitbesteding van de ict-dienstverlening.

Leveranciers wordt gevraagd om het Kadaster te adviseren bij de ontwikkeling van een complete visie. Daarvoor kunnen ze een vragenlijst invullen. Mede op basis van de geleverde antwoorden, ideeën en suggesties zal het Kadaster een visie ontwikkelen. Dat moet leiden tot een verkaveling en een sourcingstrategie die tegemoetkomt aan de eisen en wensen van het Kadaster en in een realistische verhouding staat tot wat leveranciers kunnen leveren.

Het Kadaster benadrukt dat de marktconsultatie niet is bedoeld om concrete partners te selecteren voor een opdracht. Het is niet de bedoeling dat partijen zich aanmelden voor een opdracht of daarvoor een offerte indienen. Het Kadaster stelt dat deelname aan de marktconsultatie op geen enkele wijze positieve of negatieve invloed zal hebben op deelname aan de voorgenomen aanbestedingen voor ict-diensten. De orgaisatie benadrukt dat de antwoorden van leveranciers uitsluitend gebruikt worden om de optimale verkaveling te bepalen en geen rol spelen in het aanbesteding- en selectietraject.

Geen vergoeding

Opvallend is dat de bedrijven geen vergoeding krijgen voor de adviezen die ze uitbrengen. In het marktconsultatiedocument schrijft het Kadaster: 'Marktpartijen hebben geen recht op vergoeding van enigerlei kosten in het kader van deze marktconsultatie, noch voor het vervaardigen en overleggen van de gevraagde documenten.'

Het Kadaster heeft ongeveer 340 ict'ers in dienst. Die houden zich bijvoorbeeld bezig met het beheer van 3500 werkplekken. Daarnaast huurt de organisatie externen in, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van specifieke applicaties zoals Klic-online, een onine database met informatie over kabels en leidingen in de grond die schade bij graafwerkzaamheden moet voorkomen.

Uit de toelichting over dienstverleningdomeinen in het marktconsultatiedocument valt onder andere op te maken dat de mainframe-dienstverlening van het Kadaster is uitbesteed aan T-systems en dat Getronics alle internetdiensten zoals firewall, virusscanning, webhosting en mailservices, levert.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    T-Systems beheert opnieuw mainframe Kadaster

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Kadaster verbetert beveiliging door standaardisatie

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kadaster wint EU-prijs over digitale overheid

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Het Kadaster viert doorbraak in digitaal rechtsverkeer

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kadaster bouwt nieuw it-kantoor in Apeldoorn

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kadaster geeft toch prijzen aan huisveiling

    30 reacties op “Kadaster vraagt markt om gratis ICT-advies”

    « Oudere reacties
    1. John schreef:
      25 maart 2010 om 18:57

      Steven heeft gelijk. Een adviseur is onafhankelijk. Wil het kadaster echt duur gratis advies. Dat zou niet slim zijn.

      Verder valt me op hoeveel ICT-ers functioneel analfabeet zijn (“340 ICT’ers voor het beheer van 3500 werkplekken” willen lezen). Dan vraag ik me af hoe zij met klanten omgaan.

      Login om te reageren
    2. Ton schreef:
      25 maart 2010 om 19:37

      Leuk te zien dat het Kadaster haar werkwijze van jaren gratis advies (via projectofferteaanvragen die niet werden aanbesteed) nu in open format bekend maakt. Overigens deed ze vorig jaar ook al een markt-orientatie waarop door meerdere grote leveranciers met zeer veel en goede informatie op werd gereageerd. Dit heeft nooit geleid tot vervolgstappen Dan nu weer dit. Ik wil graag de leveranciers waarschuwen om het Kadaster niet al te serieus te nemen. Professioneel advies kost centjes.

      Login om te reageren
    3. hk schreef:
      26 maart 2010 om 07:57

      Me dunkt dat tussen die 340 ICTers er toch wel een paar slimmerikken zullen zitten die een frisse kijk op ICT hebben? Gratis (extern) advies met een dergelijke impact zal het kadaster van niemand krijgen als er niet minstens een lead aanhangt voor de toekomst.

      Login om te reageren
    4. Riegholt schreef:
      26 maart 2010 om 09:08

      De ‘discussie’ over het aantal mensen, gaat -zoals terecht opgemerkt- nergens over. Ik ken bedrijven waar de verhouding werkplekken/IT-ers vrijwel 1:1 is.

      Kan iemand eens een mening geven op het punt dat voor de marktconsultatie niet betaald wordt ? Mijn beeld is namelijk dat in andere branches hier minder opgewonden op gereageerd wordt.

      Login om te reageren
    5. Jan van Leeuwen schreef:
      26 maart 2010 om 11:05

      Waarom plaatst Computable dit?
      Gratis advies vragen voor een organisatie als het kadaster vindt ik armzalig. Als de ICT daar opnieuw gestructureerd moet worden kunnen ze ofwel personeel inzetten/inhuren ofwel dit uitbesteden. Wie hier op ingaat bedriegt zichzelf.

      Login om te reageren
    6. Reinout Schotman schreef:
      26 maart 2010 om 16:55

      In een commercieel dienstenbedrijf (zoals banken, verzekeraars, telecom, etc) zijn de ICT kosten ca 5% van de omzet. Bij een bruto marge van 30% is dat dus ca 7% van de totale kosten.

      340 interne ICT medewerkers plus dan nog diensten van T-systems en Getronics op 3500 werkplekken, lijkt me om die reden hoog. Zeker als je de trend van cloud computing in rekening neemt.

      Gratis heeft altijd een prijs.

      Login om te reageren
    7. Rob schreef:
      28 maart 2010 om 10:20

      Bij Google werken ongeveer 20.000 medewerkers wereldwijd. Zouden die allemaal met het beheer van werkplekken bezig zijn?? Waarschijnlijk niet!!

      Het merendeel van de medewerkers houdt zich bezig met innovatie en het ontwikkelen van nieuwe diensten en producten.

      Dezelfde vergelijking gaat op voor het Kadaster waar de meeste (ICT) medewerkers zich bezighouden met het ontwikkelen en beheren van nieuwe diensten voor burgers en bedrijven (www.kadaster.nl). Hier kunnen 16,5 mln inwoners van Nederland gebruik van maken, omgerekend 0,002% ICT medewerker per inwoner. Als dat niet efficiënt is !!!

      Voor een toekomstige ICT visie van het Kadaster, die gaat over beheer van landelijke registraties van vastgoed en eigenaren, de landelijke registratie van percelen, de topografische basiskaart van Nederland, de landelijke hypothekenregistratie ligt er dus een hele mooie kans voor bedrijven om hierover mee te denken.

      Login om te reageren
    8. Jan van Leeuwen schreef:
      28 maart 2010 om 18:12

      @Rob

      “ligt er dus een hele mooie kans voor bedrijven om hierover mee te denken”

      Welke kans? Op omzet? Mijn beste leer eens lezen.

      Login om te reageren
    9. Ren schreef:
      8 april 2010 om 14:13

      Ik ben zelf werkzaam geweest in de ICT bij het Kadaster en spreek dus uit ervaring.
      Op dit moment werken er ongeveer 340 interne + 60 externe = 400 man ICT-ers
      Da’s inderdaad behoorlijk en in het verleden was dit aantal nog zelfs hoger. Als ze de juiste mensen weten te behouden (wat vaak onmogelijk blijft te zijn), kunnen ze sowieso al de helft dumpen. Echter, het blijft een (semi)overheidsorganisatie en ik zie dit niet gebeuren.

      Een kanttekening:
      400 ICT-ers t.o.v. 3500 medewerkers zegt overigens niet zoveel. De ICT van het Kadaster verder gaat dan alleen de interne automatisering. Er worden ook producten ontwikkelt voor externe klanten (bv Kadaster Online).

      Login om te reageren
    10. Henri schreef:
      13 augustus 2011 om 23:15

      Misschien dat de uitbesteding het rasistische karakter van het Kadaster vermindert. Ik ben een turkse man en werkzaam bij het Kadaster. De rasistische pesterijen die daar plaatsvinden kunnen naar mijn inzicht absoluut niet door de beugel. En hoofd personeels zaken Henri van Boxtel die plaats de schuld bij mij, en dekt de pesterijen toe met de mantel der liefde.

      Ben je een allochtoon, dan zou ik zeker bij het Kadaster solliciteren. Denk oa aan het trainee programma. Mocht je het idee hebben dat je oneerlijk wordt behandelt, dien dan een klacht in bij de commissie gelijke behandeling. Het Kadaster bestaat bij de gratie van de maatschappij, en dient ook een afspiegeling te zijn van de maatschappij waarin we leven. Henri van Boxtel heeft altijd hele mooie sheets over diversiteit, laat hem dan de daad bij het woord voegen.

      Solliciteer!!!!

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs