De vakbonden De Unie, CNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten organiseren op 20 februari 2012 een bijeenkomst voor medewerkers aan wie Capgemini een loonoffer vraagt. Het gaat om personeel dat in het verleden via outsourcingsovereenkomsten bij Capgemini in dienst is getreden.
Zo nam Capgemini in 2008 de divisie Business Application Services (BAS) van Getronics over van de nieuwe eigenaar KPN. ‘BAS heeft z’n wortels in PinkRoccade, Roccade en het vroegere Rijks Computer Centrum. Er lopen bij Capgemini mensen rond die daar over kunnen vertellen. Dat zijn dus niet de jongsten’, zegt een betrokkene.
Voor die oudere werknemers had veel eerder een loopbaantraject moeten worden gestart, vindt een van de betrokkenen. ‘Als ik tien jaar lang niets aan mijn tuin doe, dan zit er op een zeker moment niets anders op dan er met de bulldozer overheen te gaan. Dat is waar Capgemini nu voor heeft gekozen. Dat er iets moet gebeuren is duidelijk. Het doel onderschrijf ik, maar de aanpak niet. Dit is niet menselijk.’
Kadaster
De oudere medewerkers die nu wordt gevraagd een loonoffer te brengen hebben er een hard hoofd in dat de gekozen aanpak bij Capgemini eenmalig is. ‘We zijn nu bezig het ict-cluster van het Kadaster in een outsourcingsovereenkomst over te nemen. Er komen honderd voornamelijk oudere werknemers met het werk mee. Over drie jaar wordt het hakmes weer uit de kast gehaald, dat kun je nu al voorspellen.’
Een medewerker die aan de bedrijfstop vroeg welke voorzorgsmaatregelen voor de honderd ict’ers van het Kadaster zijn getroffen, kreeg als antwoord dat ‘daarvoor een potje is gereserveerd’. ‘Er is dus alleen geld apart gezet, er worden geen structurele oplossingen gekozen zoals actieve loopbaanbegeleiding. Dat vind ik verwerpelijk’.
Geen maximum
Dat het gevraagde loonoffer groter zou zijn dan 10 procent van het jaarsalaris, is voor de betrokkenen altijd duidelijk geweest. ‘Zonder Jeroen Versteeg in bescherming te willen nemen: hij heeft altijd wel duidelijk gezegd dat 10 procent geen maximum was.’ Dat er nu aan een enkeling een loonoffer van 30 procent wordt gevraagd, wordt intern wel begrepen.
Reacties
Het loonoffer van 10% was gewoon een proefballonnetje. Nu men ziet dat de tegenstand hiertegen gering is, kan men uiteraard verder gaan.
Het is nu onderhand duidelijk dat veel outsourcingsprogramma's alleen bedoeld waren door bedrijven om van dure werknemers af te komen. Banken verzekeringsbedrijven en overheid durfden ontslagrondes niet aan. Uitzendbureaus ( als CAP, CMG, logica en dergelijke ) durven dit best aan.
Ik ben het niet eens met de huidige werkwijze van Cap, echter ik wil het verhaal t.a.v. het Kadaster wel enigzins nuanceren.
De oudere werknemers van het Kadaster zijn over het algemeen ook overbetaalde IT-ers. Het salaris is vaak niet marktconform wanneer je kijkt naar de inhoudelijke en technische kennis die er tegenover staat. Wanneer je jarenlang geniet van een riant salaris (met alle mooie arbeidsvoorwaarden) en weinig doet om je waardewaarde op peil te houden, kun je ervan uit gaan dat op een gegeven moment de man met de hamer voor de deur staat.
@piet, jij hebt bij het kadaster gewerkt en weet wat zij allemaal verdienen?
OK, duidelijk.
Maar hoe lossen 'we - ze' het op?
Als 'the money is not coming in', wat dan?
Ben benieuwd naar reacties/oplossingen van betrokkenen.
Alleen de directie de schuld geven...?
Lijkt me niet.
Toen the outsorcedeal deal werd gesloten waren de incompetente (HR) managers idd niet op de hoogte van de vanzelfsprekendheid van periodieken, Bij de overheid krijg je periodieken ipv prestatie gerichte beloningen. Dan is het voor mij als niet HR-er niet eens zo moeilijk te stellen dat dit vroeg of laat een keer een probleem gaat worden met die mensen zelf of met de bestaande garde die er al decenia bijna niets bij hebben gekregen.
Beetje eigen schuld dikke bult! En een beetje jankerig en goedkoop om dit probleem bij die mensen neer te leggen.
@Jurgen
Om te beginnen zouden de waarden van goed werkgeverschap er weer eens bij gepakt kunnen worden. Wellicht dat klanten en werknemers dan weer 'on sunshine walken' (zie laatste bedrijfsvideo van Cap)
Zoals vele suggesties die al genoemd zijn hier: opleiden en de strategie voor de lange termijn i.p.v. de korte termijn uitstippelen. Aan de beschikbare hoeveelheid werk in de markt ligt het in ieder geval niet...
Ik heb het gevoel dat deze discussie op deze site al een aantal keer gevoerd is, maar op het gevaar af een volkomen redundant statement te maken zou ik de volgende vraag willen stellen:
Is het realistisch om te verwachten dat je als oudere, underskilled werknemer bij een marktpartij het zelfde salaris blijft verdienen als bij de overheid?
Misschien denk ik te proactief, maar als ik bij een overheidsorganisatie zou werken en overgenomen zou worden door een uurtje-factuurtje shop, met 3 jaar behoud van arbeidsvoorwaarden, dan zou ik die drie jaar gebruiken om elke mogelijke training of opleiding te gaan doen, of het nu door de baas betaald wordt of niet! Want zodra dat behoud van arbeidsvoorwaarden af loopt, heb ik een probleem. Dan ben ik namelijk te duur voor wat ik bied. En dan loop ik de kans er uit gegooid te worden. Dat heeft niets te maken goed werkgeverschap, de botte bijl of wat dan ook, puur met eigen verantwoordelijkheid ten opzichte van mijn eigen carrière.
Wordt zo'n offer echt alleen aan ouderen gevraagd ? Fijne boodschap krijg je dan van je bedrijf. 30% ? Het gaat om personeel dat in het verleden via outsourcingsovereenkomsten bij Capgemini in dienst is getreden..
Hoeveel leveren de personen in die de outsourcingovereenkomsten bedachten of tekenden?
Voor dit soort zaken is het prettig om ZZP-er te zijn. Altijd werken tegen markttarief en zelf je keuzes maken.
Dat Cap de Outsourcing bedrijven een zeer slechte naam gaat bezorgen snapt nu iedereen, wat als je als bedrijf met een outsourcer in zee gaat en je personeel gaat over, als je een beetje begaan bent met je personeel wil je er niet aan denken dat je later hebt "meegewerkt" aan dit soort Cowboygedrag.
Cap heeft dit blijkbaar nooit aan zien komen??,....Ze hebben nu al een Imagoschade opgelopen die ze nooit meer te boven gaan komen, zegt mij toch alles over de "baasjes" die er rondlopen.
Er blijken dus meer incompetente prutsers te zijn dan alleen Bankiers.
Economisch en arbeidsmarkt herstel in Nederland gaat nog heeeeeel lang duren, er wordt nu alleen nog maar afgebroken.
Snappen ze nog steeds niet dat een bedrijf zijn bestaansrecht ontleent bij de gratie van haar personeel, hebben die bestuurders en managers niet geleerd dat ZIJ het geld niet verdienen maar juist de overhead zijn, of te wel DE "opvreters".
Als je personeel hebt wat niet (meer) presteert zijn er andere manieren om er van af te komen.
Goh ben ik steeds weer blij dat ik Free-Lancer ben wat een bagger werkgevers heb je er tussen zitten zeg.
@Rik en Rob,
Nou, nou, dat kan ook wel anders...
Als je niet van spelletje houdt ga dan niet bij Nintendo werken.
Cap G., niet tevreden, wegwezen... of accepteren.
Ja klopt, kort door de bocht - maar dat is Griekenland ook.
Tijdens het typen krijg ik overigens wel kippenvel - schijnt dat tegen de wind in te typen niet goed is.
Uit een aantal reacties blijkt dan sommige mensen niet begrijpen dan het overgrote deel van de mensen waaraan nu een loonoffer wordt gevraagd, aan het einde van hun carrière zitten.
Wat moet je als je 55+ bent en je dit voorgeschoteld krijgt? Je verantwoordelijkheid nemen en maar 'wegwezen'? Laat me niet lachen.
Capemini heeft met de overname van BAS gewoon de boel bedrogen en Versteeg is nu aangetrokken om de rotzooi op te ruimen. Het was een vooropgezet plan om de contracten en contacten van BAS binnen te slepen en vervolgens de mensen op een dergelijke schofterige manier de deur te wijzen.
Laat het hoger management dat destijds dit plannetje heeft bekokstoofd maar hun verantwoordelijkheid nemen!
Ik hou mijn hart vast voor de mensen van het Kadaster want hun wacht hetzelfde.
Vandaag is deze actie vol in het nieuws. Hoe onhandig kun je het aanpakken als Cap? De negatieve publiciteit moet inmiddels al veel meer hebben gekost als de opbrengst van die paar medewerkers die akkoord gaan met dit onzinnige voorstel.
Maar ik kan me echt niet voorstellen dat er iemand mee akkoord gaat. Immers, als je niet akkoord gaat krijg je een opleiding, iets wat ze de afgelopen jaren is ontzegd.
Als Capgemini een overname doet, dan weet men toch welke salariskosten er zijn in het overgenomen deel, men heeft dit geaccepteerd. Als men had gevonden dat deze kosten te groot waren, dan had men de overname niet door moeten laten gaan, of had men dit 'probleem' gelijk tijdens de overname moeten oplossen, als onderdeel van de overname.
Je vraag je af wie er teveel blijkt te verdienen, de gewone medewerkers, of het management. Die laatste zijn verantwoordelijk voor de overname, en blijkbaar is daar iets fout gegaan.
@Peter
Als het je in zo'n situatie terecht komt word je daar ook niet 'vrolijker' van, dat begrijp ik. Maar als je 55+ bent moet je toch ook wijzer zijn (geweest). Nou dan, niet tevreden, geen kansen, slecht management, enz ...wegwezen daar. Zo ben ik ook terecht gekomen waar ik nu werk.
Als werknemer ben je (in mijn ogen) net zo verantwoordelijk.
@Jurgen
Jij zat zeker nog niet aan je reactie tax voor deze week.
Dat is erg kort door de bocht. Die mensen hebben niet gekozen om geoutsourced re worden. Nu ben ik het met je eens dat wanneer je er niet geluukig bent je maar moet vertrekken. Het wordt alleen een stuk onaangenamer als je 50+ bent met studerende kinderen etc. Het wrange is dat de bestuurders van de oude werkgevers hun schaapjes op het droge hebben staan samen met een hele zak geld want zij hebben vet "gebonust" om de outsource deal die ze er doorheen hebben gedrukt. En moet nu die werknemer die daar de dupe van is omdat hij min of meer "ongewenst" is daar volledig voor opdraaien?
Wat mij betreft mogen ze de dienstjaren na rato gebruiken om ook uitkeringen in de toekomst te bekostigen.
Dus wannneer je ergens 25 jaar gewerkt hebt en je wordt geoutsourced dan blijft oude werkgever voor ca 65% verantwoordelijk voor de "afkoop" van alle ellende die hierdoor ontstaat.
@CapGemeniWieWildaarnogWerken
Iets meer respect, is dat ook (nog) mogelijk?
Ben nu druk met HNW - in de taxi.
@Rob Dijkshoorn,
Waarom ga jij er van uit dat een oudere medewerker per definitie minder skilfull is, waar gaat dat in hemelsnaam over.
Wees eens rieel en noem het beestje bij de naam.
Oudere medewerkers kennen het zelfde als hun jongere colega (en kenlijk zit daar weinig bijzonders bij), ze zijn duurder en die combinatie maakt het 'TE DUUR'
- Niemand die zich ooit eens afvraagt hoe dit allemaal zo gekomen is.
- Of dat leger van managers wellicht niet wat overdaad is.
- Of het bedrijf wellicht niet gewoon eens concreet aangeeft welke kwaliteiten de 'oudere' mederwerkers moeten beheersen willen zij weer in de gratie vallen.
(Dat zal nooit gebeuren, dit legt immers de verantwoordelijkheid voor een belangrijk deel terug bij het management)
- Of het een rieel idee is dat een willekeurig bedrijf jaarlijks meer winst maakt om zo de aandeelhouder tevreden te stellen.
Het feit is gewoon zo dat de markt er achter is gekomen dat automatisering tegenwoordig gewoon inhoud dat er een aantal standaard oplossingen worden gekozen, een klus die nagenoeg door elke PC hobbieist uitgevoerd kan worden.
(Ik heb mij vaker verbaast wat voor knullige oplossingen vaak worden ingezet bij key-overheids organisaties)
Hoe dan ook de markt wil kenlijk niet meer betalen voor de lease auto van de secretaresse van assistent van de juridisch specialist van de ICT organisatie.
Gewoon een eerlijk (soms riant) salaris voor degene die daadwerkelijk de klus uitvoert en eventueel wat extra's voor hij/zij die wat meer weet te presteren.
Een gat waar nu inderdaad diverse ZZPers in springen.
Helaas blijk je als goede techneut nog niet perse een goede ondernemer te zijn.
@Jurgen,
Wat nu respect? Ik vind het tenminste geen vanzelfsprekendheid dat wanneer je zelf ten onrechte in een positie bent gemanouvreerd om voor een "Nintendo-Firma" meteen gaat opstappen. Of anders gezegd al je verworven rechten zomaar afgeeft. Al je zekerheden | dienstjaren vergooi je op eigen initiatief. Dan moet je of zelf zeer unieke skills hebben of zelf prive weinig verantwoordelijkheden hebben want dat is met verantwoordelijkheden redelijk roekeloos. Beetje zuur als je dan bedenkt dat de snelle A6 manager al om 15:30 naar huis gaat met in zijn achterbak de bonus van de volgende outsourcedeal. Ik denk dat de meeste mensen verlangen naar een collectieve socialere basis ipv het kortzichtige management en het individuele gegraai.
Doet de Junior | Young professional tak van Sogeti hier ook aan mee? Nee hier hebben we het niet over "oudere" werknemers maar juist over de jongere. Uit betrouwbare bronnen vernomen dat een beginnende young-professional slechts een magere 1000 euro overhoudt. Klaarblijkelijk is de gauss formule geintroduceerd in het salarissysteem van de CapGemeni. Flink gekort worden wanneer je begint en flink gekort worden wanneer je stopt te werken.
Hoe zat dat ook alweer met die mooie nieuwe bedrijfspanden en de verloedering van het oude. Gewoon vertrekken uit je oude lelijke pand en dreigen dat je de gemeente verlaat geeft allerlei privileges want anders ontstaat er maatschappelijke onrust.
Heeft dit bedrijf wel een maatschappelijk besef ?
Nee sorry dit beleid is echt 180 graden gedraaid. Van meest populaire werkgever zo'n jaar of 5 terug zijn ze hard op weg het nog slechter uit de bus te komen dan Getronics.
Hoera, het is maar 20% minder salaris volgens de nieuwe persberichten vanuit Cap. Van de regen in de drup om op deze wijze te communiceren... Geen duurzame reactie maar meer een paniekreactie zoals ik het zie. En overigens erg negatief voor het imago van de ict-branche.
@Pascal
Heel simpel.
Als al die overgenomen werknemers volledig inzetbaar zouden zijn, zou Cap niets zeggen, maar deze mensen gewoon 100% billable in de markt zetten. Het feit is dat dit blijkbaar niet kan, dat wil zeggen dat deze mensen binnen de bedrijfsvoering van Cap niet op een dusdanige wijze ingezet kunnen worden dat ze op zijn minst kostendekkend zijn.
Dat levert twee vragen op. De eerste vraag is uiteraard hoe het bedrijfsmodel van Cap in elkaar zit, en dat is inmiddels uitvoerig besproken. Het tweede deel is dat er blijkbaar wel een en ander schort aan de vaardigheden van deze mensen, in ieder geval ten opzichte van het uurtarief van deze mensen. Anders zou Cap ze wel voor de volle 100% inzetten als senior specialist of zo. Dat Cap deze mensen een opleidingstraject wil aanbieden lijkt hier ook op te wijzen.
Op basis daarvan kom ik tot de conclusie dat ofwel de skills voor de markt niet interessant zijn, ofwel het uurtarief dat Cap vraagt te hoog is.
Maar in beide gevallen vind ik dat er in ieder geval deels een verantwoordelijkheid ligt bij de werknemer. Als het goed is houd je je als IT-er op de hoogte van ontwikkelingen in je vakgebied. Als je dat doet kun je zien waar de markt als geheel naar toe beweegt, en wat de implicatie daarvan kan zijn op jouw werkgebied. Dan zou je op zijn minst kunnen bedenken dat skills out of date raken. Dan zou je vervolgens op zijn minst na kunnen denken over (zelf)studie.
Veel reacties gaan ervan uit dat betrokken medewerkers niet goed ingezet kunnen worden. Dat is ook het beeld dat de directie schetst.
Wat velen niet lijken te weten, is dat veel (de meeste?) betrokken medewerkers de afgelopen jaren 100% factureerbaar gewerkt hebben aan de contracten die met de medewerkers meekwamen. En dat de komende jaren ook kunnen blijven doen.
Werken met verouderde programmeertalen is een pre als de applicaties die in onderhoud zijn daar in geschreven zijn. Vind eens een Young Professional met Cobol-kennis.
Bij BAS zaten nauwelijks slechte of overbetaalde medewerkers. Die zijn allemaal al in de periode 2002-2005 afgevloeit. Het probleem is tweeledig:
1) CAP heeft zelf sinds 2008 al NIETS meer aan opleidingen uitgegeven
2) CAP heeft haar salesprocessen onvoldoende op orde en focussen op individuele detachering in plaats van focus op projecten en onderhoud (op deze manier glijdt de onderneming vanzelf af.
Op internet staat (sinds vandaag!) een vacature voor Junior ICT Consultants. Vast contract. Beetje vreemd. Ze willen gewoon het gemiddelde salaris naar beneden managen. En het ergste komt nog: de vacature zit vol met taal- en typefouten. Whoehaaa wat een club.
http://www.agbanen.nl/576948/vacatures/Junior-ICT-Consultant.htm
@Alain,
Die tekst is inderdaad een aanfluiting. De contactpersoon in die vacature heeft een Master & Bachelor opleiding. Waarschijnlijk is dat straks het niveau waar Cap Gemini gaat werken met 'young professionals'. Straks zullen ze zich nog afvragen waarom klanten gaan afhaken.
Het is dubieus te noemen dat werknemers eerst worden overgenomen als onderdeel van een outsourcing deal en nu opeens te duur zijn. Ik ben benieuwd hoe een rechter hier over denkt. Dit is wel heel makkelijk prijs schieten.
Ik ben van mening dat op moment een werkgever geen cursussen, workshops aanmoedigt, dat de werkgever verantwoordelijk is. Ik heb bij een dergelijke werkgever gewerkt, ik werk tegenwoordig elders en ben zeer tevreden over de mogelijkheden daar geboden en ik kan me technisch fit noemen.
Ik ben het in principe heel erg eens met reacties, waarin wordt aangegeven dat je als werknemer zélf de regie over je carrière moet hebben en houden. Wat mij betreft speelt leeftijd geen rol, ook ik ga gewoon met mijn 55 jaartjes volgende maand nog een certificeringstraining volgen. Werken in de ICT betekent gewoon permanent bijblijven. Jij als ICT professional blijft altijd zelf verantwoordelijk voor jouw eigen werkbare toekomst, punt!
Ik denk wel dat er ook een ander krachtenveld meespeelt, waar de verantwoordelijkheid bij de werkgever ligt. Een goed werkgever is verantwoordelijk voor het voortdurend toetsen van de kennis en competenties van zijn personeel. Een goede HRM cyclus borgt jaarlijkse structurele terugkoppeling over functioneren en ontwikkeling van de werknemers. In veel gevallen, en mogelijk ook bij deze casus, hebben de betrokken medewerkers waarschijnlijk jarenlang schouderklopjes gehad en veren in bepaalde lichaamsdelen van de betrokken lijnmanagers. Kortom, iedereen heeft altijd naar tevredenheid gefunctioneerd en heeft waarschijnlijk nooit signalen ontvangen om zichzelf verder te ontwikkelen. Dus zou je het echt eerlijk willen oppakken, roep je ook alle betrokken HR- en lijnmanagers op het matje en laat je je als directie even uitleggen, waar het fout gegaan is. Dat is wat mij betreft pas écht eerlijk.
Als 55+ Kadasteriaan maak ik me helemaal geen zorgen over een overstap naar CAP. We houden standplaats Apeldoorn, krijgen niet alleen werkgarantie, maar zelfs werkpakketgarantie (ik kan dus hetzelfde werk blijven doen wat ik nou ook doe) voor de looptijd van het contract van minimaal 6 en maximaal 10 jaar (En omdat we het bij CAP allemaal prima gaan doen twijfel ik er niet aan dat het 10 jaar wordt).
Salaris inleveren hoeft ook niet, want ook dat blijft gegarandeerd gelijk. Sterker nog ze garanderen zelfs dezelfde groei, die ik ook bij het Kadaster zou maken - en omdat ik nog niet aan het einde van mijn schaal zit krijg ik er de komende 4 jaar gewoon nog elk jaar een paar stapjes bij.
En als het contract tussen Kadaster en CAP dan afloopt en CAP me eruit wil zetten omdat ik tegen die tijd niet meer belegen maar al overjarig ben, dan heb ik met mijn nu ruim 2x modaal voldoende gespaard om de overbrugging naar mijn pensioen goed te kunnen maken.
Of ben ik nou wat al te naïef? Wat denken jullie?
Het is jaren goed gegaan, toen klaagde niemand dat ie teveel verdiende, een te mooie laptop, telefoon of leaseauto reed.
Het gaat nu echter slecht momenteel in de markt. Ik spreek dagelijks ondernemers waarbij het water tot aan de lippen staat. Bedrijven vallen dagelijks om. Is het dan zo vreemd om als werknemer een stapje terug te doen? Denk mee. De economie daalt, het is niet werknemers tegen de werkgevers meer. Het is Nederland tegen de rest van de wereld. Let's go.
One day baby, we'll be old
Oh baby, we'll be old
And think of all the stories that we could have told.
hahaha,
Redactie kan geen Engels lezen/begrijpen.
Sterker nog ik twijfel er sterk over of ze hun eigen artikel gelezen hebben.