Managed hosting door True

Defensie stelt ICT-uitbesteding uit

 

De uitbestedingsplannen voor een groot deel van de ict bij het ministerie van Defensie lopen forse vertraging op. Volgens Defensie komt dat door een herprioritering als gevolg van capaciteitsproblemen en lopende reorganisaties. Met een gefaseerde aanpak wordt nu het zogeheten ICT-kavel - werkpleklogistiek, ict-infrastructuur en telefonie - als eerste naar de markt gebracht. Wanneer is nog onbekend. Oorspronkelijk was het doel om in 2015 het project af te ronden, maar dat wordt niet gehaald.

Dit blijkt uit de brief 'Actualisatie spoorboekje sourcing' die minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Een van de onderdelen is de uitbesteding van de informatievoorziening (IV-kavel = advies en applicaties ) en de informatie- en communicatietechnologie (ICT-kavel) in het niet-operationele militaire domein (de zogenaamde ‘witte’ IV/ICT).  

In de brief schrijft de bewindsvrouw dat momenteel de projectleider bezig is met het uitwerken van de effecten van het besluit, om het ICT-kavel als eerste gefaseerd naar de markt te brengen, voor de planning, de financiën en de verdere uitbesteding.

Eind 2011 maakte Defensie bekend een groot deel van zijn ict uit te besteden aan de markt. Het gaat daarbij om mainframehosting, ict-advies en applicaties, telefonie, infrastructuur en werkpleklogistiek. Naar verwachting zullen in totaal ruim 1700 medewerkers van ict-divisie Ivent overstappen naar de geselecteerde leveranciers. De financiële omvang wordt geschat op 250 tot 500 miljoen euro per jaar.

Het mainframebeheer zou daarbij als kleiner kavel als eerste worden uitbesteed, met als geplande afronding begin 2013, maar onduidelijk is of dit traject al is afgerond. De andere twee kavels - IV en ICT - zouden dan eind 2013 gelijktijdig in de markt worden gezet, waarbij dan de contracten begin 2015 met leveranciers konden worden gesloten, meldde een woordvoerder medio 2012 aan Computable.  Die planning wordt nu losgelaten; het uitbestedingstraject loopt in ieder geval door tot na 2015. 

Bezuinigen

Voor het project is bij de start 4,9 miljoen euro aan externe inhuur voorzien voor de gehele projectduur. De interne kosten zijn begroot op 4,7 miljoen euro. Daarnaast is een projectreserve gehanteerd van 1,9 miljoen euro.

Minister Hennis schrijft aan de Tweede Kamer verder dat voortaan bij de communicatie over de sourcingsplannen expliciet wordt ingegaan op de planning (begroting) of de voortgang (jaarverslag) van de geselecteerde projecten.

Defensie moet de komende jaren enorme bezuinigingen van bijna een miljard euro doorvoeren. Die zullen ook op de ict-divisie Ivent hun uitwerking niet missen. Het budget wordt ingekrompen, er zijn minder werkzaamheden en de ict-kosten moeten verder omlaag. Door middel van uitbesteding aan marktpartijen wil Defensie de kosten verlagen en het ict-niveau op peil houden.

Ivent, waar nu nog zo'n drieduizend medewerkers werkzaam zijn, zal in sterk afgeslankte vorm worden samengevoegd met de militair-operationele ict-activiteiten tot Joint IV Commando (JIVC).

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5010626). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Uitbesteden aan marktpartijen betekent kosten verlagen? Ja ja. Als ik het artikel zo lees dan zijn alle ingredienten voor een geldslurpend project met lange doorlooptijd en teleurstellende uitkomsten aanwezig. Sommige mensen worden hier heel blij van.

Ja, op papier zal het best kostenverlagend zijn. Ik blijf erbij dat dergelijk grote organisaties nooit beter uit zijn door hun IT uit te besteden. Voor ieder stukje extra service ga je straks fors meer betalen. Op de lange termijn gaat dit je geld kosten en terug in huis nemen van de IT wordt een onmogelijke onderneming. Dus uiteindelijk lever je er flexibiliteit op in, omdat het prijskaartje te hoog wordt. Het enige voordeel is dat het compleet inzichtelijk is, duurder, maar wel inzichtelijk.

Er zijn organisaties die hun ICT per definitie niet zouden moeten (mogen) uitbesteden. Defensie is er naar mijn mening een van.
Overigens eens met Louis Kossen.

Ben benieuwd hoeveel ICT maatschappijen zitten te wachten op honderden van soldaat tot ambtenaar omgeschoolde ICT beheerders.

@kj; misschien zou je niets moeten zeggen als je niet weet waar je het over hebt

@Richard van Veen
Was jij toevallig eigenaar van Bright IT Solutions BV vroeger ?
.. ik heb 9 jaar voor MinDef gewerkt dus bespaar mij de attitude ..

@KJ
Je kan het ook omdraaien, hoeveel IT-ers zouden er eigenlijk geschikt zijn voor het leger?

Tenslotte werd ik zelf al eens gevraagd om terug te keren in actieve dienst toen bleek dat ze wat te rigoureus bezuinigd hadden en daardoor een operationele uitdaging hadden. Too many chiefs and not enough indians....

Mee eens met hk!
Waarom word er geen SSC-concept voor defensie en hieraan gerelateerde sub-organisaties bedacht/opgesteld?
Centralisatie, consolidatie en standaardisatie van ict-diensten/inkoop/ontwikkelingen etc voor defensie, aangeboden "door" defensie zelf.

@Ewout Dekkinga
Nederland in een notendop, inderdaad.

Opmerkelijk en vreemd dat de krijgsmacht bezig is om aan de eigen ICT ambitie ten onder te gaan. Het project Speer blijkt meer schade aan te richten dan waartoe een mogelijke vijand ooit in staat zou zijn.

Maar de meters staan nog ver in het groen : https://www.rijksictdashboard.nl/content/project/erpmf-speer

HNW bij defensie :
"Sla die SLA er eens op na wanneer onze Cloud leverencier te bereiken is. Ik druk al uren op die knop maar die raket blijft gewoon staan !!"

Dit lijkt me de natte droom van elke pacifist die ziet hoe vakkundig defensie wordt ontmanteld en geneutraliseerd door pennelikkers.

Ontzettend veel respect voor die hardwerkende ICT medewerkers van Defensie, burger en/of militair. Uw paspoort controle bij Schiphol, medische dossier militairen, de 1,8 miljoen gegevens van de MIVD, het programma ballistische air defence programma , enz. waar Nederland net als bij de homo rechten in Rusland de wereld wil mee hervormen, gaan we niet onderhouden. De blauwdruk IV, waar het programma SPEER een onderdeel van is, wordt door externe dure adviseurs ingevuld. Een organisatie die geen VISIE heeft en zich laat leiden door externe( dure) adviseurs heeft geen hoge levensverwachting. De nieuwe organisatie JIVC, die verantwoordelijk is voor het groene ( operationele) en witte (bestuurlijk) IV loopt letterlijk en figuurlijk krakend vast. Na twee jaar project organisatie kwam men tot de ontdekking dat het IVENT/OPS deel met haar Baten/Lasten systeem ( onderdeel van het Ministerie van Financiën) geen deel van het nieuwe JIVC organisatie mag zijn. JIVC nog niet voor 63% gevuld, het IVENT/OPS deel letterlijk en figuurlijk weggepest en uitgemoord.
En wat doet Defensie met de belangrijkste assets ( mensen = kennis en capaciteit), yust sell them !

De rode draad van het betoog kan mijn bijval krijgen. Je bent volkomen waas als je in een veranderende organisatie gewoon doorgaat met het ontwikkelen en uitrollen van IT perpherals. Het zou namelijk alleen maar de failrate, die de overheid toch al heeft, verhogen.

Ongeacht hoe u er als criticaster vanuit uw eigen discipline naar toe wil kijken natuurlijk.

Ik ben erg benieuwd wat nu de verwachte planning gaat worden want door tot na 2015 is een ruim begrip.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×