Managed hosting door True

Fujitsu verliest contract KLM aan Unisys

Luchtvaartmaatschappij stopt jarenlange samenwerking

Unisys gaat voor vliegtuigmaatschappij KLM de komende vijf jaar de servicedesk en het lokaal beheer uitvoeren. Het betreft de ondersteuning aan dertigduizend medewerkers. Unisys neemt het stokje over van Fujitsu die dit werk jarenlang heeft uitgevoerd. De keuze voor de Amerikaanse automatiseerder is opmerkelijk omdat Unisys in Nederland voornamelijk nog alleen een verkoopkantoor heeft.

Unisys gaat de servicedesk en het lokaal beheer verzorgen op centrale locaties van de luchtvaartmaatschappij op Schiphol Airport en in Amstelveen. De overeenkomst met KLM is opmerkelijk omdat de automatiseerder in Nederland niet bekend staat als een leverancier van werkplekdiensten.

Unisys neemt in ieder geval vijfentwintig man over van Fujitsu die nu het lokale beheer voor KLM verrichten. Daarnaast is er telefonische ondersteuning vanuit een callcenter in Budapest, vertelt een woordvoerster namens Unisys. Of dit contract met KLM onderdeel is van een grotere overeenkomst met moedermaatschappij Air France-KLM, is nog niet duidelijk.

Kostenverlagen

Begin 2010 sloot Air France-KLM nog twee contracten met ict-dienstverlener Fujitsu. Het ging toen om een overeenkomst voor helpdeskondersteuning van alle werkplekken van Air France-KLM wereldwijd en een verlenging van een beheercontract voor de kantoorautomatisering van de Nederlandse vestigingen van KLM. Fujitsu voerde al sinds 2003 werkplek- en helpdeskdiensten uit voor KLM.  Noch KLM noch Fujitsu geven commentaar op aanvullende vragen naar aanleiding van het stopzetten van dit contract.  

KLM stelt wel in een persbericht dat het nieuwe contract met Unisys de it-servicekosten moet reduceren, terwijl tegelijkertijd de productiviteit en de tevredenheid bij eindgebruikers moeten worden vergroot. Unisys zal daarbij sneller anticiperen op operationele verstoringen en daarvoor vernieuwingen doorvoeren binnen de servicedesk- en it-infrastructuur.

Lokale diensten

KLM vliegt op zo’n 135 internationale bestemmingen in ruim zestig landen. Unisys gaat de bijna dertigduizend medewerkers wereldwijd voorzien van 24/7-servicedesk-ondersteuning in het Nederlands en Engels. Ze bieden ondersteuning op locatie en (logistieke) diensten voor specifieke it-uitrusting, installaties, verhuizingen, uitbreidingen en veranderingen.

Daarnaast omvat de lokale dienstverlening van Unisys ook ondersteuning voor ruim twintigduizend apparaten, waaronder desktops, laptops, iPads, monitoren, printers en de installatie en het beheer van belangrijke software op elk van deze apparaten.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5724722). © Jaarbeurs IT Media.
?

 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×