Volgens GBO-Overheid wordt zij onterecht in verband gebracht met de problemen bij de Belastingdienst. GBO-Overheid is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer van overheidsbrede ict-voorzieningen. Een van de projecten is DigiD, de inlogcode waarmee computergebruikers zich bij overheidsinstellingen elektronisch legitimeren.
Begin februari waren er problemen met het digitaal versturen van belastingaangiften bij de Belastingdienst. GBO-Overheid vindt dat door foutieve berichtgeving in de media het beeld is ontstaan dat DigiD de oorzaak is van de problemen bij de fiscus. "We hebben overleg gevoerd met de Belastingdienst. Mensen konden hun digitale aangifte niet doen door een specifiek technisch probleem bij de Belastingdienst", zegt een woordvoeder van GBO-overheid.
Voor een exacte omschrijving verwijst GBO-Overheid door naar de Belastingdienst. Maar de reden dat verschillende belastingplichtigen hun aangiften niet digitaal konden versturen zou te maken hebben met een verkeerde instelling van een poort in het aangiftensysteem van de Belastingdienst. Computable heeft de Belastingdienst om commentaar gevraagd.
Reacties
Volkomen onzin natuurlijk want ik had zelf ook een probleem dat wel degelijk door DigiD werd veroorzaakt; namelijk doordat je DigiD zonder waarschuwing (waarom ik in Godsnaam mijn mobiele nummer in moet voeren op hun website en dan geen sms-je krijg?) verloopt. Dus toen ik 19 maanden tussen mijn twee aangiftes had zitten en ik eindelijk alle gegevens had om mijn aangifte te doen kwam ik niet meer ingelogd. Wat mij betreft had de Balstingdienst beter door kunnen gaan met de oude elektronische handtekening die 10 jaar probleemloos gewerkt heeft.
Helemaal eens met Hans de Neijs! Ik heb het tot vorig jaar zonder Digid droog kunnen houden door de aloude aangiftediskette te gebruiken, maar dat kan dit jaar ook niet meer. Digid vind ik een onbetrouwbaar en onvriendelijk systeem. Ik wilde er een aanvragen maar je blijkt behalve een (uiteraard) moeilijk te raden password ook een unieke gebruikersnaam te moeten bedenken. Ga daar maar eens aanstaan met misschien al een paar miljoen gebruikers! Na twintig pogingen om een unieke naam in te voeren heb ik de moed maar opgegeven. Ik ga nu het papieren aangiftebiljet aanvragen.
Dit verhaal klopt wel. DigiD is niet de schuldige van problemen rond de belastingdienst. DigiD werkt, maar de belastingdienst gaat niet goed met DigiD om.
Het probleem wat Hans en Jan weergeven is natuurlijk vervelend, maar heeft niets te maken met problemen bij de belastingdienst. Bovendien is het op zich geen probleem dat bij inactiviteit de DigiD code verloopt. Dit helpt mee om onbedoeld gebruik tegen te gaan. Wat hier inderdaad wel speelt is dat het inactief maken van de DigiD code niet gecommuniceerd wordt. Diverse vrienden hebben dit probleem ook ervaren en het is zeer vervelend, omdat je als gebruiker op die manier niet weet waar je aan toe bent.
Het is echter niet terecht om dit probleem in verband te brengen met problemen bij de belastingdienst, waar GBO-overheid niets aan kan doen.
De fouten van de Belastingdienst worden gevoelsmatig verergerd door het "gehannes" om de aangifte te kunnen doen. Dat elke burger dag en nacht op het net zit om, met behulp van Digidi, transacties met de overheid te doen en zo zijn account in stand houdt is een utopie. Hoe vaak heb je die overheid nodig en zo ja, voor een paspoort en een rijbewijs moet je nog steeds gewoon aan het loket komen.
Juist de moeilijk te onthouden passwords en de unieke inlogcode zouden al een redelijke beveiliging moeten zijn. Zoals de vlag er bij staat zul je levenslang een DiGiID moeten gebruiken voor allerlei informatie en diensten Dit stopt pas na dit leven en dan kan dus geschoond worden. DiGiD is toch een initiatief van de overheid? Is het zo moeilijk om een koppeling met het GBA te leggen?
Wat ik niet snap is inderdaad waar Hans & Jan ook tegenaan lopen: Je moet een unieke gebruikersnaam verzinnen, terwijl je die al hebt! De laatste keer dat ik keek was mijn BSN (ofwel ouderwetse SoFi-nummer) behoorlijk uniek. Wat is het probleem om dat als gebruikersnaam te gebruiken (buiten het feit dat het sneller te raden is ...). Het probleem van het moeilijk te gissen houden van de credentials resulteert in het opschrijven van die credentials of erger nog het kwijtraken ervan. Als je je gegevens kwijt bent (zoals mijn schoonouders van de week), dan moet je dus weer een nieuwe gebruikersnaam verzinnen (je oude is tenslotte nog in gebruik). Dit is dus gewoon weer een kansloos/hopeloos systeem dat te snel en zonder al te veel na te denken is geimplementeerd. Go Overheid!
ik ben nu een hele avond aan het kl.... om mijn belasting te verzenden maar digid. Ik klap er steeds uit: ik mag geen lelijke woorden plaatsen maar anders had dit bestand te klein geweest,ik ga maar een papieren exemplaar halen, met de kopie in de hand kom ik er dan ook wel uit. Fijne overheid hebben we,voor veel mensen van boven de 50 is dit niet te begrijpen.
Had ook problemen met mijn aangifte 2007 te doorsturen. Na 3 maal herinstalleren nog geen succes. Het bleek dat het systeem niet werkt met FIREFOX maar met explorer en dat je explorer vooraf moet opstarten als je op het moment staat je gegevens naar de belastingdienst moet versturen... Het lukte daarna prima...... is dat je het weet.
Wat een herkenbare problemen met DigiD. Zoals Hans de Neijs al schrijft: was de oude elektronische handtekening er nog maar. De DigiD is niet veiliger dan de elektronische handtekening.
Het had zoveel simpeler gekund door in te loggen met je sofinummer en pincode. Eenvoudig en net zo betrouwbaar. Immers, als iemand een identiteit wil stelen, dan gebeurt dat toch wel. Daar kan geen SMS-authenticatie tegenop. En dat je bij de Sociale Verzekeringsbank of UWV ook iets met de DigiD kan doen interesseert me niets. Daar kom je toch zelden? DigiD is een voorbeeld van een hopeloos mislukt ICT-project. Van iets eenvoudigs hebben de heren ingehuurde ICT'ers een draak gemaakt.
De DigiD is geen lang leven beschoren. Iets wat zo onvriendelijk in het gebruik is, kan niet blijven bestaan.
Och, de papieren aangifte was eigenlijk ook best handig ...
@Dick de Bruin. En waarom niet je sofinummer met je eigen pincode gebruikt? Da's nu het leuke van digid, Je mag je gebruikersnaam zelf kiezen! Jouw sofi-nummer is uniek hoor. Ik zie echt niet in dat de oude digitale handtekening wordt opgehemeld en digid als boe-man wordt neergezet.
Het grappige is dat we allemaal ons zorgen maken over een veilig internetbankieren en hiervoor zoveel mogelijk veiligheid wiillen hebben. Maar bij je aangifte het liefst alle beveiligingen over boord willen gooien.
Hoe je het noemt, noem je het. Je stuurt gewoon een bestand met id en paswoord. Basisregels van veiligheid bij transport over internet.
En ja, mijn aangifte ging inclusief aangifte via Firefox in een keer foutloos.
Vorig week donderdag ook geprobeerd 2 aangiftes te versturen met digid. Nou allebei mislukt, ik snap er niets van. Hij geeft aan dat het password niet goed is ingevuld. Moet ik weer een nieuw inlogcode aanvragen voor 2 personen. Waarom moet dit zo moeilijk zijn. Ik durf bijna niet meer opnieuw te versturen, krijg ik straks weer dezelfde foutcode. Vorig jaar ook al problemen mee gehad. Digid - nee.
Ik had gisteren met Firefox dezelfde positieve resultaten met de aangifte voor 2 personen als hierboven door Hans beschreven. En ook het gebruik van DigiD met authenticatie voor de IB-Groep door mijn kinderen gaat prima.
Ik ben tevereden.
Ik loop al voor de 2e keer tegen het probleem aan: gebruikersnaam is niet bekend. Dus voor de 3e keer aanvragen.
En nee, ik was de gebruikersnaam niet vergeten, want ik had na de 2e keer aanvragen (december 2007) alles zeer uitgebreid opgeschreven. Zowel de gebruikersnaam van mij (2x) als van mijn man (1x keer gebruikt bij belastingaangifte 2007) waren onbekend.
En omdat ik een voor de aangifte noodzakelijk gegeven pas een paar dagen geleden heb gekregen, ben ik te laat met aangifte doen. Want een nieuw DigiD aanvragen duurt een paar dagen.
Ik ben DigiD al behoorlijk zat. Volgend jaar de papieren versie dus gebruiken.
Ik ben al drie dagen bezig om mijn aangiftes verstuurd te krijgen. Elke keer word ik eruit gegooid na het invullen van het wachtwoord, of na het klikken op ondertekenen en verzenden. Dus dan kom ik wel door de autenticatie. Het curieze is nu dat blijkbaar mijn aangiftes van alleenstaanden wel doorkomen, maar wanneer er twee personen, op een aangifte staan dan niet. Heb dus van ellende maar uitstel aangevraagd. Paar keer gebeld en het enige dat ik krijg te horen is dat de firewall moet worden uitgeschakeld en de AVG visurscanner. Ook dat helpt niet.
Nou, bij Digid inloggen gaat prima, op de site zelf dus,
ga ik er heen via een instantie, je wordt dan doorgeschakeld loopt het niet, inloggen geen probleem,
alleen die stomme sms lukt niet.
Kan aan een paar dingen liggen.
A: Vista.
B: Telefoon provider.
C: Explorer instellingen.
D: zelf fouten maken.
E. Aan de beveiliging van de instantie.
F: Digid.
G: Aan toetsenbord, als je numpad gebruikt dan moet je
die ook blijven gebruiken, en niet de cijfers boven op het toesenbord zelf.
Nou ga maar uitzoeken waar aan het ligt.
Evenals vorig jaar blijkt het ook nu weer onmogelijk om die DigiD geactiveerd te krijgen. Verleden jaar mijn gebruikersnaam en code opgeschreven, maar nu werkt het niet meer. Nieuwe DigiD aangevraagd; nu problemen met gebruikersnaam.... Ondertussen verloopt de datum (01-09-08) waarop de aangifte binnen moet zijn....
Tenslotte maar een papieren exemplaar aangevraagd, maar dat kan tot 10 dagen duren aleer ik die binnen heb.
Nu dus een verzoek naar het Centraal Belastingkantoor in Heerlen om verder uitstel te verkrijgen.....
DigiD, weg ermee!
Doordat het eerder fout was gegaan (geen hond kan vertellen waar het aan lag!) maar weer een nieuwe activeringscode aangevraagd. 31 maart 2008 brief ontvangen met activeringscode, dus gelijk geactiveerd. Omdat het kort dag was gelijk maar uitstel aangevraagd. In principe zou ik nu anderhalf jaar gevrijwaard moeten zijn van problemen...ha ha forget it! Het werkt voor geen meter en het kan me niet schelen aan wie het ligt. HET WERKT GEWOON NIET! Ik hoop dat ze gek worden van de papieren rompslomp die het ze weer gaat opleveren!!!!
gewoon rotzooi ik heb het ook geprobeerd maar ze krijgen van mij gewoon de papieren aangifte want ze houden wel van een beetje werk denk ik.
Ik heb hetzelfde probleem als Hans. De laatste aangifte is van maart 2007 en nu doet de gebruikersnaam het niet meer. Ik had geen idee, maar door de berichten hier begrijp ik dat de naam dus verloopt. Heel handig als je een jaar geen aangifte hoeft te doen. Ach ja, waarom iets simpel doen als het ook moeilijk kan.
Probeer nu al dagen om mijn belastingen door te sturen naar de balasting dienst met digid.
Steeds wer dezelfde melding namelijk code 5007.
Fout wachtwoord enz.Maar ik doe alles goed.
KAn tevens niet op digid.nl mijngegevens op mij gegevens
terecht om te kijken hoe lang mijn code geblokkeerd is.
Nu heb ik vista premium en i-google.
Kan dit hier iets mee te maken hebben?????
Graag een reactie terug.
Even toch een stukje schuld leggend bij de ontwikkelaars van Digid. Als websiteredacteur en neerlandicus zie ik hoe rampzalig deze website is opgebouwd. Alle logica ontbreekt. De variabelen die de lezer moet invullen, kunnen bij voorbaat fout gaan. Ook de indeling, qua oppervlakte van de tekst is niet goed. Zo is de term "activeren", een van de belangrijkste. Elk jaar moet ik weer even bestuderen waar dit kopje staat, en wat te denken bij de tekst: "gebruik de tekst '-' "bij de uitleg van het wachtwoord.
Dit schreef ik vorig jaar:
Ik loop al voor de 2e keer tegen het probleem aan: gebruikersnaam is niet bekend. Dus voor de 3e keer aanvragen.
En nee, ik was de gebruikersnaam niet vergeten, want ik had na de 2e keer aanvragen (december 2007) alles zeer uitgebreid opgeschreven. Zowel de gebruikersnaam van mij (2x) als van mijn man (gebruikt bij belastingaangifte 2007) waren onbekend.
Dus nu weer: bij mij klopt wel gebruikersnaam, maar niet het wachtwoord. Probeer ik dan een nieuw wachtwoord aan te vragen dan krijg ik de melding dat de gegevens niet kloppen?! Ik gebruik dezelfde gebruikersnaam hiervoor en mijn BSN tik ik over van de Belastingdienst.
Bij mijn man gaat het al mis met de gerbuikersnaam
Dus voor de 4e keer een nieuw aanvragen en voor mijn man voor de derde keer....
Echt een zootje, dat Digid.
Heb ook een probleem met de digiD. Probeer meerdere malen in te loggen, terwijl dit een paar maanden terug nog gelukt is kom ik er nu niet in.
Ja, ook ik had dit jaar digiD problemen.
De code van mijn vrouw gaf geen probleem, maar die van mij wil gewoon niet lukken.
Terwijl ik die vorig jaar gewoon gebruikt had.
Heel raar, ik heb maar een nieuwe aangevraagd.
Wat moet je anders?
Onderstaande gebeurd bij ons (aangifte voor 2008)
Het verzoek wordt bewaard
Uw handtekening wordt geplaatst.
Het verzoek van Naam partner wordt bewaard
De handtekening van Naam partner wordt geplaatst.
De communicatie wordt gestart
Het verzenden is mislukt (6418). Zie 'Help'.
Maar ik kan met twee accounts (die van mij en mijn partner) aanloggen op de digid site. Dus is het account goed.
Iemand een idee?
Ik probeer het niet meer te begrijpen.
Nieuwe activerings code ingevuld, daarna gewoon mijn oude gebruikers naam en wachtwoord gebruikt en nu kan ik het wel verzenden?
@ comeon, ik zou het gewoon nog eens proberen.
Zet anders internet explorer vast aan en verstuur het dan nog eens.
Ik heb ook dezelfde problemen.
Log ik een kwartier geleden gewoon in.
Een kwartier later blijkt het echter onmogelijk te zijn om in te loggen, terwijl ik wel de goede gegevens invul.
En als je dan de klantenservice belt doen ze net alsof je niet goed wijs bent.
Een heel vaag zootje daar bij Digid.
@comeon, ik heb het zelfde probleem en ben nu eindelijk verplicht papieren aangifte doen,uitstel aan te vragen kreeg te horen dat het aan de firewal kan liggen. Heb zelf nog aan de lan instellinggen gezeten maar niets werkte.
Leuker kunnen we het niet maken en makkelijker ook niet.
Hier hetzelfde verhaal. Je kunt ook elders de aangifte doen, misschien sneller dan papieren aangifte. Ik probeer het morgen op het werk.
Kreeg ook verhaal van firewall en antivirus deactiveren, alsmede internetoptions privacy op laag zetten z.d.d. cookies geaccepteerd worden.
Dit alles hielp niet. Bericht: Windows kan https//webdiensten.belastingdienst.nl/Handtekeningenservice etc.... niet vinden.
Vervolgens op mijn labtop de verwerkte gegevens ingelezen (na installatie van het programma, kun je het .IBD bestandje kopieren) en meteen op verzenden geklikt en deze komt er gewoon doorheen.
Vermoedelijk zit er dan toch lokaal iets op de andere PC die verkeerde informatie bevat. Belastingtelefoon kon me niet verder helpen.
Ik sluit mij aan bij Anny, ook ik heb alles netjes opgeschreven. mijn password of gebruikersnaam werden niet herkend. Bullshit! :-( Fijn, allez weer proberen
Maar bij het opnieuw aanvragen blijkt je oude nog 'in gebruik' ik deel de mening met menig voorganger en degene die na mij zal komen: voortuitgang voor de Belastingdienst(leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker VOOR ONSZELF) is voor ons allen blijkbaar achteruitgang
Dit keer ligt DigiD eruit. En iedereen daar is uiteraard om 22.00 naar huis...
@Pieter: Ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben met dit idiote probleem...
De DigiD is wel het probleem want dit werkt nooit.
Het kost mij zo'n 4 uur extra elke keer dat ik iets moet versturen naar de belasting
ik ben al weken bezig om de DigiD code geactiveerd te krijgen.
net als de bovenstaande reacties lukt het geen kant.
om te activeren moet je eerst alle persoonlijke gegevens inbrengen. heb je dat gedaan krijg je als antwoord:
eerst de code activeren, terwijl je dat pas kunt doen als je je volledige gegevens hebt ingebracht. Idioten.
dan klopt je gebruikersnaam weer niet (die eerst wel goed was. dan weer het wachtwoord (dubbel inbrengen) wachtwoord weer gewijzigd. dan weer code is al geactiveerd of is verlopen. krijg ineens de dag erna nieuwe codes toegestuurd (zomaar ineens). ik al blij dat het nu toch moet lukken (optimistisch blijven!)
brandhout!!
dan maar weer geprobeerd met opnieuw de digitale aangifte te versturen. lukt dus niet. krijg een webadres
https:// enz. enz. wordt niet geaccepteerd door servers.
vraag aangifteformulieren opnieuw aan (die ik dan moet ondertekenen op het voorblad, doch voorblad is bij die papieren niet aanwezig (wellicht wel bij de eerste zending begin 2009.) had ik al weggedaan omdat ik MIJN aangifte wel heb kunnen versturen. ik natuurlijk blij dat dit gelukt was. krijg ik enkele weken geleden bericht dat ze de aangifte van mijn echtgenote nog niet hadden ontvangen, terwijl we dat gezamelijk deden.
ik heb die klunzen van Digid geschreven dat de opzet is aan het werk te blijven door zo ons te blijven koeieneren. zo blijven ze werk houden anders worden ze overbodig. kunnen ze de vuilnis ophalen (nadat ze een vette oprotbonus hebben gekregen.
belastingambtenaren zijn ook zo moe van het naar de klok kijken, waardoor je daar ook niet makkelijk hulp kan verwachten. wel een adres waar ze je voor €70 de formulieren willen invullen. makkelijk zat, want de benodigde gegevens moet je toch zelf bij elkaar hebben.
wellicht kan me iemand zeggen hoe ik op die https site kan komen. die internet restricties heb ik allemaal aangepast t.b.v. de belasting
Ik probeer al weken een aangifte voor mijn vriendin in te dienen vanuit mijn computer met haar Digid gegevens. Wil maar niet lukken. Bel ik met Digid krijg ik te horen: "Maar meneer u mag helemaal niet ondertekenen met de code van uw vriedin. Zij mag u de code helemaal niet geven". Op mijn vraag hoe ik dan de aangifte voor mijn vriendin moet indienen? Antwoord: "Meneer u moet uw eigen Digid code gebruiken". Dus volgens de wet mag mijn vriendin mij haar code niet geven om de aangifte in te dienen, maar ik mag wel mijn eigen code hiervoor gebruiken. Nou schiet mij maar lek.
Ik probeerde net de vooringevulde belastingaangifte 2009 te installeren. Dit is vanaf vandaag. Ik heb dit meteen gedaan, je hebt hier nl je DiGiD bij nodig en voorgaande jaren hebben me nou niet bepaald vertrouwen in DiGiD gegeven.
En hoe raad je het zo: WEER de melding Gebruikersnaam onbekend, bij zowel mij als mijn man. Voor mij het 5e achtereenvolgende jaar, voor mijn man het 4e jaar.
Ik baal hier wel ongelooflijk van!
Je kunt nergens heen met klachten; de helpdesk "Weet u zeker dat u het goed doet? Dan snap ik ook niet hoe dit kan".
Maar geen oplossing voor dit steeds terugkerende fenomeen.
Op 9 maart een poging gedaan om een DigiD inlogcode aan te vragen. Ik werd te hulp geroepen door een vriend die er niet uitkwam. Zelf heb ik een webdesign opleiding gedaan dus weet wel iets, maar de gewone burger haakt hier gewoon af.Vooral oudere mensen worden op deze manier digitaal buitengesloten en daar erger ik mij aan. Wat een ellendige
DigiD website.Wat blijkt, de laatste versie van Firefox en de laatste versie van Internet Explorer geven foutmeldingen bij het invullen van de gegevens. Maar ik krijg geen omschrijving van de foutmelding.Na een aantal pogingen (ik zoek de fout altijd eerst bij mijzelf) en veel foefjes te hebben toegepast geef ik het op.
Nadat Safari op de PC geïnstalleerd was kwam ik met deze browser wel door het menu.Ik kreeg nu de melding dat het wachtwoord fout was. Ik gebruik speciale software om een wachtwoord aan te maken, dus daar zat de fout niet.(dubbelcheck) Een nieuw wachtwoord aangemaakt met alleen letters, hoofdletters en cijfers (zonder leestekens) werkte wel.
Toch even een telefoontje met DigiD. Volgens de helpdesk werkt alles naar behoren, bla bla. Wat een onzin. Ondoorzichtiger kunnen wij het niet voor U maken!
DIGID ga je website op tijd bijwerken en laten testen, ook de "gebruikersomgeving".Er zitten aanwijsbare fouten in. Stop er wat geld in en bezuinig niet op deze website. Of stop met deze DigiD ellende en ontwerp een beter systeem. DigiD, publiceer nu een lijst met welke browsers (versies) de DigiD-website gebruikt kan worden en welke browsers problemen geven.En hou deze lijst UP TO DATE online. Dan ben je als overheid transparant bezig, in plaats van ondoorzichtig.
Een tip: dien een klacht in bij de ombudsman.
Digid:
Als je in het buitenland woont, maar wel een relatie hebt met de Nederlandse overheid (IB-Groep, belastingdienst bijvoorbeeld) kan je helaas niet met DigiD communiceren omdat je er GEEN kunt krijgen. (Is gekoppelt aan het GBA). Juist wanneer je in het buitenland woont heb je behoefte aan digitale communicatie met de overheid.
Aangezien DigID heel goed (misschien wat te goed) beveiligd is, ligt het ook voor de hand dat de toegang via DigID extra moeilijk wordt. Beveiliging die de toegang makkelijker maakt, bestaat volgens mij niet.
Maar ook veel reacties gaan over moeite met aangeven zelf, los van DigID. Daar is wel een vinger achter te krijgen. De Belastingdienst heeft namelijk te maken met een zeer divers 'landschap' van PC- en ('home') LAN omgevingen waarin het aangifte programma werkt. Kennelijk is er gekozen voor communicatie via internet protocollen. Om te kunnen begrijpen, op welke manier je die aan de praat krijgt, moet je inzicht krijgen over wat het programma specifiek vereist aan open poorten in je PC en in je firewall. Vervelend voor de gebruiker is dat de belastindienst een uitdaging heeft in het verkennen van de beveiligingen. Dat zijn er tegenwoordig veel!
Vanaf de internet provider (die bijv. SMTP verkeer buiten het eigen domein afschermt), de router (met een firewall die bijv. alle niet-HTTP verkeer over port 80 blokkeert), de firewall van Windows die al of niet bedoeld aan staat en de firewall die met de antivirusapplicatie mee komt. Dat zijn er dus nogal wat.
Wil je de 'rode loper' voor het aangifte programma uitrollen (niet alleen van de Bdienst maar ook van andere partijen) dan zal je bij iedere flessehals in de keten de betreffende poorten moeten open zetten, exclusief voor de Bdienst IP adressen.
Een kleine zoektocht levert het volgende op...
Exact noemt bijvoorbeeld
* Poort 25 (SMTP) voor het versturen van informatie naar de Belastingdienst
* Poort 143 (IMAP4) voor het ontvangen van informatie van de Belastingdienst
* Poort 389 (LDAP) voor controle certificaten met Diginotar.
Accountview heeft het over port 25 en port 143 (IMAP). en opnieuw 389 (Diginotar).
De Ombudsman heeft het bij de behandeling van een klacht m.b.t. de helpdesk van de Bdienst over port 80 die in gebruik zou zijn, zo te zien voor een FTP verbinding, maar dat blijft onduidelijk.
Het leeuwendeel van de gebruikers kan dat natuurlijk niet behappen, zelfs niet als (alsnog) duidelijk wordt gemaakt aan welke specifieke 'requirements' je werkomgeving moet voldoen.
Elke concessie aan meer gebruikersgemak, betekent ook meer risico's lopen met de beveiliging van de informatiestroom, maar de Bdienst is verplicht die te beveiligen. Makkelijker kunnen ze het dus niet maken, wel "veiliger". En dat is voor velen niet zo leuk.
Als dan ook nog je DigID sneller blijkt te zijn verlopen, dan menigeen verwacht, dan is dat erg vervelend, vooral omdat de meeste mensen een zekere mate van stress voelen bij het invullen van een belastingaangifte. Alleen het woord al.
En dan is het aanvragen van een nieuwe DigID weer tamelijk bewerkelijk. Hoe meer werk, hoe meer kans op fouten. Vandaar, dat voor wie eenmaal in de foutenmolen zit, ontsnappen niet zo gemakkelijk meer is. Zo te zien is het mij trouwens gelukt - ik klop het af.
Ik zou zeggen: houd moed, uiteindelijk moet het lukken.
Net mijn inkomstenbelastingaangifte gedaan. Ging vlekkeloos met DigiD. Wil nu mijn voorlopige aanslag wijzigen en doorsturen, geeft ie een melding. snap er niks van....
Was heel gelukkig met DigiD. Tot vandaag, want mijn vrouw is nu opeens een man uit Portugal geworden. Niet DigiD is het probleem, maar de mensen erachter.
Ook ik moet sinds kort een DigiD aanvragen.Na ik weet niet hoeveel gebruikersnamen en wachtwoorden te hebben verzonnen lukt het nog steeds niet.Krijg elke keer de melding voldoet niet aan de eisen.Vandaag nogmaals een poging gewaagd met wat voor de verandering Zweedse woorden.Ook dan geeft de site aan dat ze niet voldoen aan de eisen.Ik snap er echt niets meer van en kan eigenlijk geen gebruikers en wachtwoorden meer bedenken die volgens hun uniek moet zijn.
Vergat nog te zeggen dat alleen het wachtwoord niet voldoet aan een of meer van de volgende eisen.
Is minimaal 8 en maximaal 32 karakters lang
Bevat minimaal 1 kleine letter [a-z]
Bevat minimaal 1 hoofdletter [A-Z]
Bevat minimaal 1 cijfer [0-9]
Bevat minimaal 1 leesteken: [-!$%&'./:?@\[]^_`{|}~]
Bevat niet de gebruikersnaam
Moet nu in het wachtwoord een kleine letter,een hoofdletter,een cijfer en een leesteken voorkomen.Wellicht een domme vraag van mij maar ik snap er niet veel meer van.
Ik heb aangifte gedaan met dezelfde wachtwoorden,enz
als vorig jaar. Echter ik kreeg geen bevestiging v.d.
Inspectie.
Het lijkt eruit te zien, dat je een ander wachtwoord
moet verzinnen. Deze keer al?Met kleine letters,hoofdletters,cijfers en leestekens.
Ik weet dus nu niet of mijn aangifte daar binnen is.
KAN HET BESTaND:
http://webdiensten/belastingdienst.nl/GOS/Ondertekenen?/BerichtID=k6%2FVWrNiOdvYPrNpGUI.....
NIET VINDEN!
Zou de belastingdienst selectief bepaalde personen
om x redenen voor de aangifte 2010 nog even laten
wachten door ze simpelweg de toegang te onthouden
tot tot hun server ???
@Eduard
Wachtwoord suggestie:
B3nj3Bl0nd?!
Moet je een eind mee komen ;-)
Net nieuwe Digid aan moeten aanvragen met veel gedoe over nieuw wachtwoord enz.....
Toen naar belastingdienst aangifte gedownload. Dan tijdens installeren "invullen voor mezelf en partner" gekozen. Daarna wordt gevraagd om DigiD. Ingevoerd en doorgeklikt. Geeft dan foutmelding "Er is een fout opgetreden:
U kunt geen toegang tot deze webdienst krijgen. Uw account heeft niet het juiste veiligheidsniveau."
WAT NU??????
Sinds wanneer is het alhier een helpdesk forum voor DigiD problemen geworden?
Neem contact op met DigiD, niet met computable. Of desnoods via tweakers oid. Maar dit hier bespreken heeft geen zin.
@Hans, ik had hetzelfde. De foutmelding helpt niet echt, maar een kwartiertje later bedacht ik me dat ik de DigID van mijn vrouw nog niet had geactiveerd.
De problemen met DigiD zouden veroorzaakt worden door de verwijdering van een certificaat dat op een server van de belastingdienst of DigiD staat. Als je inlogt op
de DigiD site wordt in je brouwser de code van dat certificaat onthouden en omdat de code op de server verdwenen is krijg je geen toegang.
Ik heb het voor mij opgelost door tijdelijk een "schone browser" te installeren, in mijn geval de Google Chrome
browser, die de standaard browser gemaakt en dat werkte
prima.
-succes-
Ik krijg geen bevestiging van ontvangst van belastinging aangifte 2010. Storing webdiensten belasingdienst.nl. Deze storing duurt al weken gaarne toelichting!
Ik kreeg midden april een brief waarin stond dat ik zo'n €240,- terug kon krijgen over 2010. Via internet belasting formulier ingevuld van 2010, maar ondertekenen ging niet, want de pagina van DigiD was niet beschikbaar... Dus kon het niet verzenden. Hoe moet je het dan doen. Uitlaten printen en opsturen?