Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Politie speurt nog steeds naar oorzaak storing

08 februari 2010 - 13:21ActueelCloud & InfrastructuurPolitievtsPN
Rian van Heur
Rian van Heur

De ict-afdeling Voorziening tot Samenwerking Politie Nederland (vtsPN) van de politie is nog steeds op zoek naar de oorzaak van de computerstoring bij acht korpsen in Noord-Oost Nederland. Medewerkers van deze korpsen hebben sinds 20 januari 2010 problemen met inloggen of kunnen niet werken met geïnstalleerde software. De politie durft niet te zeggen wanneer de problemen zijn opgelost.

‘Er komt nog geen witte rook uit de schoorsteen', zegt woordvoerder Mengs Gerritsen. ‘Er logt nog steeds een beperkt aantal gebruikers in, omdat er nog steeds  problemen zijn. Het gaat om medewerkers die moeilijk kunnen inloggen, het uitvallen van servers of Microsoft Outlook die ineens in het Engels is, terwijl we met de Nederlandse versie werken.'

De ict-afdeling heeft nog steeds geen idee wat de oorzaak is van de storing. Eerder dachten de medewerkers de oplossing te hebben gevonden. Een belangrijk reparatieprogramma bleek niet te zijn geplaatst. ‘Dat heeft niet de oplossing geboden die we gehoopt hadden', zegt Gerritsen. De politie heeft ook extra servers geplaatst en 750 nood-pc's geplaatst.

Experts

Gerritsen durft niet te zeggen wanneer de problemen zijn opgelost. ‘We hebben inmiddels gemerkt dat we daar beter niets over kunnen zeggen', zegt hij. Eerder zei de politie met ruim 250 medewerkers te zoeken naar de oorzaak. Of daar ook leveranciers bij betrokken zijn, meldt Gerritsen niet. ‘Dat soort details maken we niet bekend. Maar alle experts, op welk gebied dan ook, worden ingezet om de oplossing te vinden.'

Sinds 20 januari 2010 kampen acht korpsen in Noord-Oost Nederland met een computerstoring. Medewerkers kunnen moeilijk inloggen en ook werken met twee programma's tegelijk lukt niet. Het gaat om de korpsen Friesland, Groningen, Drenthe, IJsselland, Noord en Oost Gelderland, Gelderland Midden, Gelderland Zuid en Twente. De overige korpsen en het KLPD ondervinden geen problemen.

Meer over

Netwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Politie: ICT-problemen toch niet opgelost

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Politie achterhaalt oorzaak computerstoring

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ICT-afdeling politie halveert inhuurbudget

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Computerstoring politie duurt nog hele week

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Politie Noord-Oost kampt met netwerkstoring

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rekenkamer laakt ontwikkeling politie-ICT

    9 reacties op “Politie speurt nog steeds naar oorzaak storing”

    1. Joepie schreef:
      9 februari 2010 om 00:02

      Wat een genante vertoning… te gek voor woorden!!!
      Vorstelijk betaalde (pak’m beet: 160€/uur) maar oooh zoo voordelige ‘externen’ en hun mini-koningrijkjes:
      Jaaa! schep de politie maar op met nog meer ‘Bedrijfskunde, Human Resource Management, Bedrijfseconomie, Bedrijfs- en Organisatiewetenschappen’.
      Advies? natuurlijk!!!
      “te complexe oplossingen, onbereikbare helpdesks, storingen die volgens de leverancier je eigen schuld zijn” enz. enz.
      Dus… verder zo:
      ‘Ze hieven het glas, ze deden een plas, en alles bleef zoals het was.’

      PS: wie ironie vind mag hem houden!

      Login om te reageren
    2. Frans schreef:
      9 februari 2010 om 08:02

      @Joepie “pak’m beet: 160€/uur”??? Delen door 2 en dan mogen de “Bedrijfskunde, Human Resource Management, Bedrijfseconomie, Bedrijfs- en Organisatiewetenschappen” nog blij zijn, dat ze de mensen tegen deze tarieven kunnen wegzetten. Da’s de realiteit, zonder enige vorm van ironie.

      Login om te reageren
    3. piet krediet schreef:
      9 februari 2010 om 08:17

      Men snapt toch zeker wel dat bovenstaand artikel een kopie is van het uitgegeven persbericht? Ja daar zal de werkelijke toedracht niet in beschreven staan. Is de journalistiek verworden tot knippen en plakken van persberichten? Laat er vooral duidelijkheid zijn dat de VTSPN en de politiekorpsen 2 afzonderlijke organisaties zijn. de kop zou ook moeten zijn “IT leverancier politie ….”. bedrijfsmotto van deze club is “Powered by VTSPN”…hoe ironisch..

      Login om te reageren
    4. Simon schreef:
      9 februari 2010 om 12:28

      Misschien tijd voor Peter R. de Vries?

      Login om te reageren
    5. Joepi schreef:
      9 februari 2010 om 13:39

      Alleen al deze zin:
      ‘Er logt nog steeds een beperkt aantal gebruikers in, omdat er nog steeds problemen zijn. Het gaat om medewerkers die moeilijk kunnen inloggen, het uitvallen van servers of Microsoft Outlook die ineens in het Engels is, terwijl we met de Nederlandse versie werken.’
      Waarom verbaasd mij dat niet… ???

      Hoe is het toch mogelijk!?
      De voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN) was nog wel zo wijz voor Linux tegaan:
      ” VtsPN koopt vijfhonderd licenties voor Red Hat Enterprise Linux (RHEL) 5, twee Red Hat Network (RHN)Satellite Servers en een aantal servicepaketten.”
      https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/open_source/3107894/1277105/politie-nederland-kiest-voor-red-hat.html

      Waarom niet meteen – en dichter bij huis – verder met bv. ==> Novell GroupWise???
      http://www.novell.com/nl-nl/products/groupwise/
      …

      Login om te reageren
    6. M schreef:
      9 februari 2010 om 13:43

      Tja, Outlook, daar noem je ook een gedrocht… Zoals er in ’t verleden corruptieproblemen waren zodra de postvakjes 2GB werden… Etc.
      Pak dan ook Open Source – veel stabieler. Dat wil de overheid toch bevorderen? Of valt de politie ook al niet meer onder de overheid…
      Een beetje agent kan ook toch ook wel gewoon Engels, trouwens? (Hoop ik.) ’t Is veel slimmer om alle software in ’t Engels te doen – dat heet standaardisatie, homogeniteit, etc. En vooral – en als je dan toch zo onverstandig bent om Microsoft producten te nemen is dit punt helemaal belangrijk – is troubleshooting echt -tig keer makkelijker. Google maar eens op Nederlandse foutmeldingen en dan op dezelfde foutmeldingen in ’t Engels. Een wereld van verschil. Omdat support via Microsoft onbetaalbaar is, kan Google je tenminste dan nog een beetje helpen – als de taal dan tenminste in ’t Engels is. En de nederlandse foutmelding vertalen naar de overeenkomstige foutmelding in ’t Engels, blijkt zelden recht-toe recht-aan te zijn. Maar ook dan blijft ’t lastig. Beter direct een foutmelding in ’t Engels (liever helemaal geen foutmelding natuurlijk…).

      Login om te reageren
    7. AV schreef:
      10 februari 2010 om 06:43

      En och, daar hebben we weer een Open Source evangelist, alsof dat zalig makend is. Alsof het dan in ene allemaal gratis en goedkoop is………..Hou toch eens op.

      Login om te reageren
    8. Frank schreef:
      10 februari 2010 om 08:06

      Gebruik van open source zal de oplossing niet zijn, maar het geeft wel mooi aan dat closed source evenmin een oplossing is.

      Kennis en kunde heb je nog steeds nodig, daar zul je dus nog steeds voor moeten betalen. Geen enkele licentievorm zal daar ooit iets aan kunnen veranderen. Besparingen op licentiekosten geven je wel meer budget voor het inhuren/opleiden van mensen, daarmee kun je bovenstaande problemen wellicht voorkomen.

      Login om te reageren
    9. Piet schreef:
      10 februari 2010 om 15:13

      Werk anders al jaren prima met Outlook hoor, ook met PST files groter dan 2Gb én op shares van Windows Servers. Het probleem is hier niet het OS of de omgeving lijkt me, maar het niet goed van te voren testen van de wijzingen die zijn doorgevoerd. Problemen kunnen in elke omgeving ontstaan, OpenSource of Closed, van te voren goed testen lijkt me een betere manier om dit soort problemen te voorkomen..

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs