Daarnaast beloofde de wethouder in oktober te komen met een 'Stabilisatieplan', waarin concreter is beschreven hoe de ict van de hoofdstad tot en met 2012 kan worden 'genormaliseerd'. Het ziet er naar uit dat een meerderheid van de gemeenteraad woensdag 13 juli akkoord gaat met het verstrekken van een krediet van 4,9 miljoen euro voor het derde kwartaal van 2011.
'Geen geld over'
Verschillende commissieleden vreesden dat de crisisaanpak van Wiebes ernstige financiële consequenties heeft voor het budget van 100 miljoen voor ict-vernieuwing, dat begin 2010 in het programma-akkoord werd gereserveerd. 'Hoeveel van die 100 miljoen euro is nog over als we begin 2013 van de crisisaanpak overgaan naar een vernieuwingsplan?', vroeg SP-lid Laurens Ivens. 'Ik ben bang dat er dan niet meer dan zo'n 10 procent van over is.'
'Dat is iets waarover u het antwoord in oktober ontvangt', antwoordde Wiebes. 'Hoeveel is er dan nog van het geld over? Dat hangt er een beetje van af, van wat u 'het geld' noemt. Als ik even de 60 miljoen (die eind 2010 resteerden voor een vernieuwingsplan, red.) neem, dan gaat dit (de crisis-aanpak, red.) beslag leggen op een flink deel, maar niet aanzienlijk meer dan de helft daarvan.'
Uitgestelde besparingen
Over een ander budgettair zwaard van Damocles, de 42,8 miljoen aan 'uitgestelde besparingen', was Wiebes vaag. De wethouder meldde deze strop, die het gevolg is van het uitstel van het vernieuwingsplan, voor het eerst in zijn brief van 14 juni 2011 aan de commissie EZP. Commissieleden waren verontwaardigd dat Wiebes de tegenvaller niet eerder had gemeld. 'Die 42 miljoen heb ik niet in de kadernota vermeld omdat het niet om een financiële tegenvaller gaat', zei Wiebes, na enkele minuten te hebben nagedacht.
Achtergrondartikel
Lees ook een verslag van de commissievergadering: 'Amsterdam krijgt in oktober 'stabilisatieplan''
Reacties
ICT Amsterdam, 42.8 miljoen besparingen voorlopig uit zicht!
@Commissieleden
Dat jullie de tegenvaller van de 42.8 milj. niet realiseren is wel direct een consequentie van de aflasting van de 'Een ICT voor een Amsterdam'. Dat hadden jullie zelf kunnen realiseren. Dit kun je de wethouder niet verwijten.
De commissieleden kunnen wel hardop vragen hoeveel besparingen de crisisaanpak oplevert? Het lijkt er op, gezien de totale onfocus aanpak dat dit overal en nergens aan besteed wordt. Helaas dien ik dit vanuit de brief te concluderen. Er staan nergens oorzaak-gevolg in en nergens prioriteiten en nergens concreet hoe de 'grote' uitval bestreden wordt.
Maatregelen hebben geen directe link met de beoogde terugdringing van de uitval. Beeldspraak: het dak lekt, er zitten schuren in de muur, maar er komt een nieuwe badkamer, lichtcontrole systemen en nieuwe snufjes in de keuken.
In beeldspraak van de wethouder:
De patient die krijgt een reanimatie, maar er is geen hartaanval vastgesteld. Daarnaast krijgt de patient 4 extra hartpecialisten (1.9 miljoen management), maar er hoeft helemaal geen hartaanval geweest te zijn.
Om dat oorzaak en gevolg niet duidelijk is, wordt de patient overal in de watten gelegd. Nagelverzorging, extra voeding etc etc.
Toekomst
Ik zie voor mij dat op den duur dit extra geld erdoor is, dan komen de kosten van de infrastructuur vernieuwingen en dan is er weer extra budget nodig. Die 20 miljoen besparing is er wellicht voor de volgende wethouder weggelegd, en wellicht zijn er dan weer andere raadsleden.