Managed hosting door True

CSC en Capgemini bouwen grenscontrolesysteem

 

Een consortium van CSC, Capgemini en Van den Berg Infrastructuren leggen het cameranetwerk @Migo boras aan. De Koninklijke Marechaussee zet dit systeem volgend jaar in bij de bestaande controles achter de grens met Duitsland en België. Het systeem kost eenmalig negentien miljoen euro voor de ontwikkeling en aanschaf van de apparatuur en twee miljoen euro per jaar aan beheer.

Het camerasysteem @Migo boras moet het mobiel toezicht door de marechaussee achter de grens effectiever en efficiënter maken. Het systeem bestaat uit camera's en sensortechnologie. Er worden vaste sensoren bevestigd aan een draagconstructie boven snelwegen en mobiele sensoren ingebouwd in voertuigen van de marechaussee.

In het consortium draagt CSC zorg voor het sensordomein, de registratie van voertuigpassages en de levering van camera's. Van den Berg installeert de camera's en past de weginfrastructuur aan (bijvoorbeeld voor het instellen van stopzones). Capgemini levert de centrale applicatie waarin alle data bijeenkomen en waarmee de marechaussee checks kan uitvoeren.

Omstreden controle

De camera's zullen geen permanente grensbewaking vormen, meldt minister Gerd Leers van Immigratie en Asiel op de website van het ministerie. Hij stelt dat @Migo boras alleen het werk van de Koninklijke Marechaussee ondersteunt. Die voert mobiele controles achter de Nederlandse grenzen uit, het zogeheten mobiel toezicht veiligheid (MTV). Die controles zijn gericht op illegale grensoverschrijding en criminaliteit die daarmee gepaard gaat, zoals mensensmokkel, mensenhandel, identiteitsfraude en het witwassen van geld.

De bewindsman reageert op tumult die in Duitsland is ontstaan over de toepassing van grenscamera's. Volgens sommigen is het gebruik in strijd met de regels over het vrije verkeer van personen tussen de landen, omdat er bijvoorbeeld kentekenplaten worden geregistreerd.

Volgens Leers valt het systeem wel binnen de bestaande regels voor privacy en grenscontrole. Hij zal dit ook antwoorden op vragen van de Europese Commissie die naar aanleiding van de discussie in de Duitsland vragen stelde.

Steekproeven

De camera's filmen de voorkant en het kenteken van auto's. Maar, stelt Leers, er is geen sprake van het opslaan van kentekennummers van auto's of vrachtwagens die te herleiden zijn tot personen. Ook worden de camera's niet gebruikt om kentekenplaten te vergelijken met vooraf opgeslagen kentekens van gestolen auto's of van mensen die gezocht worden of een boete open hebben staan. Wel kan aan de hand van de kentekenplaten met de camera's gezien worden uit welk land een auto of vrachtwagen komt, maar dat kunnen de mensen van de marechaussee nu ook al.

Aangezien binnen het Europese Schengengebied de binnengrenzen zijn opgeheven, heeft het toezicht niet het karakter van de vroegere grensbewaking. De controles worden steekproefsgewijs uitgevoerd. In het systeem is de kennis en ervaring van de marechaussee vastgelegd in de vorm van risicoprofielen, bijvoorbeeld een bepaald type bestelbus dat met enige regelmaat dezelfde grensovergang passeert en mogelijk voor mensensmokkel gebruikt wordt. Als een camera een 'hit' registreert, is dat voor de marechaussee aanleiding een auto of vrachtwagen aan te houden, aldus Leers in de Tweede Kamer-brief.

Grensovergangen

Het is de bedoeling dat de camera's begin 2012 in gebruik worden genomen op vijftien (snel)wegen achter de grens met Duitsland en België, en in een aantal auto's van de marechaussee. De camera's komen te hangen bij de vijftien grootste grensovergangen met België en Duitsland: A4 Hoogerheide, A16 Breda, A67 Bladel, A76 Stein, A2 Eijsden, A76 Heerlen, A74 Tegelen, N280 Roermond, A67 Venlo, A77 Bergen, A12 Zevenaar, N35 Enschede, A1 Losser, A37 Emmen en A7 Reiderland.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4302651). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Er worden geen gegevens vastgelegd... hoe wil men dan zien of een bepaald type auto wel erg vaak de grens passeert?
En het systeem kan niet meer dan wat de marechaussee nu zelf ook kan. Zo spelen we dus 19 miljoen eenmalig en twee miljoen beheer per jaar door de afvoer?
Ik lees nergens wat nu eigenlijk de toegevoegde waarde van het systeem is. Is mijn conclusie juist dat de marechaussee nu binnen zit op een cenrale plek en steekproeven neemt van beeldschermen in plaats van aan de weg te staan?
Misschien wat overtrokken, maar zullen de kosten niet verdubbelen? Zeker gezien de meeste overheidsprojecten...

Men stelt niet dat er geen informatie wordt opgeslagen, maar dat deze niet herleidbaar zou zijn tot personen. Echter, in geval van kentekens is dat moeilijk vol te houden, dat is in elk geval herleidbaar tot een eigenaar van een voertuig indien gewenst. Dat hoeft echter niet, je kan van een bepaald kenteken constateren dat het erg vaak langskomt zonder na te zoeken wie er bij dat kenteken hoort. Als het kenteken weer voorbij komt kan je de auto van de weg halen. Dan kan je uiteraard wel het kenteken natrekken (want buiten dit systeem).

Ik passeer zeer regelmatig de grens zowel op de A76, A67 en de A16 maar ik vrees nu al voor heel veel extra kosten die nu (nog)niet zichtbaar zijn, wat dat betreft geef ik Jaap-G groot gelijk. Met alle opgeslagen informatie wat gaat de belastingdienst daar mee doen, als ze zien dat je nog al wat vaak bij Venlo de Grens over gaat om naar je Zwitserse bank te rijden....

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×