Managed hosting door True

ICT'er krijgt meer tijd voor SEPA-migratie

 

Ict'ers krijgen meer tijd om systemen klaar te stomen voor de overgang naar de nieuwe Europese betaalstandaard SEPA. De deadline stond op 1 februari 2014, maar de Europese Commissie stelt een overgangsperiode in van zes maanden. Dat geeft bedrijven meer tijd om systemen en boekhoudsoftware aan te passen op de nieuwe regelgeving.

Volgens de Commissie bestaat de kans op verstoringen van het betalingsverkeer doordat nog niet alle bedrijven klaar zijn voor de nieuwe regels. Als onderdeel van die nieuwe standaard worden negencijferige bankrekeningnummers vervangen door het achttiencijferige Europese bankrekeningnummers (IBAN).

De overgang heeft gevolgen voor databasevelden en de in- en uitvoer van data, papier en verwerking van gegevens via websites. Ook het bestandsformaat van betaalgegevens verandert. Data moet voldoen aan de ISO 20022 XML-standaard.

SEPA

In december 2013 bleek uit een enquete van de Nederlandse Bank dat vier op de vijf bedrijven in het mkb de overgang naar SEPA nog niet had afgerond. Leveranciers van grote softwarepaketten meldden de systemen ver voor de deadline van 1 februari 2014 te hebben aangepast.

SEPA staat voor Single Euro Payments Area. Daarmee moet in de 33 Euro-landen op dezelfde manier worden betaald. Tom Poortvliet, business consultant bij SEPA Consulting voorspelde in 2012 in Computable dat de overgang naar het nieuwe Europese betaalsysteem een grote impact heeft op de financiële systemen van bedrijven.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4973732). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Dit is een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet: als je een vertraging voorziet in de planning dan geef je veel eerder te kennen dat het gaat vertragen (de wet van Pannekeet geloof ik).

Nu wordt al snel de indruk gewekt dat SEPA toch niet zo belangrijk is als ons vertelt is, en daaruit volgt een eenvoudig groeiende gedachte dat een volgende keer er ook wel een uitstel komt.

Tot aan december 2013 is constant geroepen dat "we" echt over zouden gaan in februari 2014 en dat het ontzettend van belang is dat iedereen maatregelen zou treffen.

En nu puntje bij paaltje komt wordt het uitgesteld.

Van uitstel komt afstel zeg ik... wat ik je brom

Ik hoef het alleen maar met mijn voorganger eens te zijn. Als er al iets is geweest waar men zo'n ruim traject van te voren had dan is het SEPA wel. Ik zit me trouwens ook een beetje af te vragen, wat hebben alle toeleveranciers dan gedaan naar hun klanten.

Gewoon zoeist van 'who cares attitude' of het verhaal als hele goede commerciële geste gebruikt hun klanten daarin mede te begeleiden. De I van IT zei geloof ik ook iets over 'Information'?

Misschien een aanradertje want u kunt het nog steeds opnemen natuurlijk.

Dit programma had al lang afgerond kunnen zijn. Het is volgens mij 7 jaar geleden gestart, na pakweg 5 jaar overleg over de toekomstvisie m.b.t. het Europees betalingsverkeer. De specificaties waren meer dan bijtijds bekend en de aanpassingen waren beperkt. Het werk zit meer in het testen, dan in het hier en daar aanpassen van wat code.
Veel – vooral kleine - leveranciers hebben zitten te lummelen en veel onnozele MKB’ers pikken dat. Als je leverancier het niet goed doet, dan neem je toch gewoon een ander?

Jammer dat er uitstel is verleend. Slecht functionerende bedrijven moet je laten omvallen. Dan komt er meer ruimte vrij voor de goede bedrijven. Helaas staan ook veel Nederlandse politici juist achter die slecht functionerende bedrijven en gaan als een dom stelletje LPF’ers de verkeerde kamervragen stellen en ook nog eens het kabinet verwijten maken over de wijze het uitstel.

@ John
Ik denk niet zo zeer dat het iets is van lummelende leveranciers of onnozele MKB'ers. Stel je voor dat je als eenpitter erg druk met dingen bezig bent kan dit er net eentje van iets zijn dat als prioriteit niet zo hoog werd geacht.

Als je dan ook nog het idee hebt, goh, de bank doet die conversie dus ik hoef niet zo veel te doen, komt het alleen nog maar neer op het wijzigen van de noodzakelijke dingen zoals stationary e.d. waar wijzigingen van belang zijn.

Ik durf me eerlijk gezegd ook wel een beetje af te vragen of het werkelijk nou zo'n groot probleem is die uitstel rechtvaardigt. Wanneer je 2 februari als deadline hanteert die je vervolgens weer gaat oprekken is dat ook niet zo slim.

Kwestie van de poot stijf houden en binnen één maand is het probleem voorbij. Moet je maar eens zien hoe snel kleine ondernemers zijn als blijkt dat ze geen overboekingen ontvangen omdat afnemers geen SEPA hebben van hen. Dat is zo gebeurd kan ik je vertellen.

Beetje storm in een glas water.

Ik denk dat Numoquest gelijk heeft.
Dit is gewoon een kwestie van gemakzucht., beetje zelfde issue waarom IPv6 niet van de grond komt.
Gaat een verloren kans worden.

@NumoQuest,
Je schrijft “Kwestie van de poot stijf houden en binnen één maand is het probleem voorbij.” Dat is toch hetzelfde als wat ik zeg, dat sommige ICT-leverancier zitten te lummelen (totdat ze een tik krijgen). De meeste software voor het MKB wordt trouwens niet meer door eenpitters gemaakt. Die tijd is echt voorbij, o.a. omdat MKB heel vaak onder franchise valt of een filiaal van een groter concern is.

Bovendien worden de MKB'ers al jaren op de hoogte gehouden door hun eigen vertegenwoordigers, hun franchisehouders, hun hoofdkantoren, hun banken en de algemene pers. De MKB'ers hebben echt wel eens gelezen of gehoord dat SEPA en IBAN er aankwam. Er is meestal al een nieuwe versie van hun verticale en of financiële software, die aan de specs van SEPA voldoet.

Ben het geheel met je laatste opmerking eens.

@ John van Voren
Wij hebben elkaar volkomen gevonden ;O)

De bedrijven die de SEPA veranderingen door moeten voeren zijn natuurlijk wel van groot belang, als deze niet goed zijn gepogrammeerd en aangepast dan heeft het hele SEPA-betalingssysteem geen functie. Uiteindelijk is SEPA er voor de versimpeling van betalingsverkeer buiten de grenzen van alleen Nederland. Bij Buckaroo hebben wij onze klanten zo goed mogelijk door het proces heen geholpen en nu hopen we dat SEPA ook voor onze klanten geen nadelige effecten heeft. Ik geef alle bedrijven het advies om ook deze veranderingen door te geven aan klanten, door bijvoorbeeld een bericht op de website.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×