Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IFV neemt leverancier crisisbeheersysteem over

24 februari 2014 - 11:26ActueelOverheidMultioperations
Rik Sanders
Rik Sanders

Het algemeen bestuur van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) heeft het besluit genomen het bedrijf IE Beheer uit Woerden en zijn werkmaatschappij Han Dataport Sales over te nemen. Hiermee is het IFV eigenaar geworden van het Landelijk Crisismanagement Systeem (Lcms). De overname is opmerkelijk omdat het IFV eigenlijk een nieuwe aanbesteding zou starten voor een nieuw Lcms. Nu zegt de overheidsinstantie dat het het systeem onder regie gaat doorontwikkelen.

Het Lcms is bij alle vijfentwintig veiligheidsregio’s, het Nationaal Crisiscentrum (NCC) en het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (Locc) in gebruik. Het is een ondersteunend systeem voor het delen van informatie en het creëren van een actueel, gedeeld totaalbeeld tijdens incidenten, rampen en crises. Daarmee draagt het Lcms voor de gebruikers een vitaal karakter. Continuïteit van het Lcms dient onvoorwaardelijk te worden gegarandeerd. Volgens het IFV biedt de overname van de eigenaar van het Lcms daarvoor de beste waarborgen. Het biedt tegelijk de mogelijkheid om het systeem onder eigen regie door te ontwikkelen.

Met de overname zijn de blijvende beschikbaarheid en de doorontwikkeling van het Lcms, als vitaal systeem voor gebruik tijdens incidenten, rampen en crises, gegarandeerd, aldus het IFV.

Ontbinden

Medio 2012 ontbond het Instituut Fysieke Veiligheid uit Arnhem het contract met een consortium van Capgemini, Esri, Geodan en KPN Corporate Market. Zij bouwden, na een gewonnen aanbesteding, het nieuwe landelijk crisismanagementsysteem Lcms 2.0. Door technische problemen kwam het Lcms 2.0 niet door de testfase. Noodgedwongen moest het IFV het contract verlengd worden met het Utrechtse Multioperations/Han Dataport, de huidige leverancier van het systeem dat bij twintig van de 25 veiligheidsregio’s in gebruik is.

Dit zou een tijdelijke oplossing zijn. Maar met de overname van Han Dataport lijkt het uitschrijven van een nieuwe aanbesteding voor een Lcms 2.0 van de baan. De aankondiging dat een overheidsorganisatie als IFV zijn ict-partner overneemt, heeft tot verbazing geleid bij andere partijen en ict-leveranciers in de zwaailichtensector, vertellen ingewijden. IFV heeft nog niet kunnen reageren op vragen hierover.    

Meer over

AanbestedingInternet ExplorerOvername

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Consortium en NIFV schikken dispuut crisissysteem

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    Capgemini verliest kort geding crisissysteem

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NIFV trekt stekker uit crisissysteem Capgemini

    Eén reactie op “IFV neemt leverancier crisisbeheersysteem over”

    1. NumoQuest schreef:
      26 februari 2014 om 06:47

      Waarom verbaast mij het gegeven niet dat met dat consortium heeft ontbonden? Ik kan u dit blind aangeven.

      In de materie IT bestaan er een aantal wetmatigheden, sommigen zullen wel zuchten nu, daar komtie weer, die volkomen zijn veronachtzaamd in het gehele proces. Natuurlijk ‘kletst er iemand uit ‘den neck’ zou Donner zeggen.

      IT Keten
      Hoe meer onderdelen, hoe groter de kans op hiaten en falen.
      Dat is nu eenmaal een universele wetmatigheid. Een tweede wetmatigheid is dat iedereen dezelfde taal moet spreken om. Van ingeweidene heb ik vernomen dat daar al de eerste problemen zaten. Daar waar de eerste problemen zich voor doen, daar krijg je later 9in je processen spijt en last van.

      De IT keten is een voorspelbare domino estafette
      Veel mensen zien dat graag anders maar toch. Als de opdrachtgever dit nog niet weet, dan is het aan de leveranciers de schone taak dit de opdrachtgever duidelijk te maken. Opdrachtgevers willen namelijk graag veel, en dat veel is vaak ook inconsistent met die wetmatigheden en hoe IT als vehikle dient te worden ingericht en te werken.

      Transparantie
      Heb je verschillende clubjes, dan heb je ook erg veel last van transparantie. Althans, de afwezigheid daarvan. Dat uit zich dan vaker dan je lief is in miscommunicatie en uiteraard vertragingen.

      Kennis van te automatiseren processen
      Als je erg veel kennis mist van de processen die je wil automatiseren? Dan is dat vragen om problemen. Je bent dan vrijwel volledig afhankelijk van de informatie die jou klant aan geeft en….? Heb je dus mensen nodig die vertaalslagen moeten maken.

      Als er al één probleem gebied is aan te wijzen, blind, dan is dat hier. Namelijk dat er in Nederland erg weinig mensen blijken te zijn die die vertaalslagen kunnen maken. Zakelijk proces naar IT proces en procedure/routine.

      En dan komt er een moment dat je gaat testen en…..

      Voila.

      Men mag natuurlijk ook geheel en gratis gebbruik maken van ‘Civile Matrix’. Daarmee sla je meteen een groot aantal zaken plat…. als leverancier naar opdrachtgever. Dan ga je waarschijnlijk doen waar automatiseren voor is bedoeld. Besparen.

      Tenslotte
      Dat men de stap heeft gezet IE beheer over te nemen? Als je er even over na zou willen denken…… zeer begrijpelijk.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs