Managed hosting door True

IFV neemt leverancier crisisbeheersysteem over

 

Het algemeen bestuur van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) heeft het besluit genomen het bedrijf IE Beheer uit Woerden en zijn werkmaatschappij Han Dataport Sales over te nemen. Hiermee is het IFV eigenaar geworden van het Landelijk Crisismanagement Systeem (Lcms). De overname is opmerkelijk omdat het IFV eigenlijk een nieuwe aanbesteding zou starten voor een nieuw Lcms. Nu zegt de overheidsinstantie dat het het systeem onder regie gaat doorontwikkelen.

Het Lcms is bij alle vijfentwintig veiligheidsregio’s, het Nationaal Crisiscentrum (NCC) en het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (Locc) in gebruik. Het is een ondersteunend systeem voor het delen van informatie en het creëren van een actueel, gedeeld totaalbeeld tijdens incidenten, rampen en crises. Daarmee draagt het Lcms voor de gebruikers een vitaal karakter. Continuïteit van het Lcms dient onvoorwaardelijk te worden gegarandeerd. Volgens het IFV biedt de overname van de eigenaar van het Lcms daarvoor de beste waarborgen. Het biedt tegelijk de mogelijkheid om het systeem onder eigen regie door te ontwikkelen.

Met de overname zijn de blijvende beschikbaarheid en de doorontwikkeling van het Lcms, als vitaal systeem voor gebruik tijdens incidenten, rampen en crises, gegarandeerd, aldus het IFV.

Ontbinden

Medio 2012 ontbond het Instituut Fysieke Veiligheid uit Arnhem het contract met een consortium van Capgemini, Esri, Geodan en KPN Corporate Market. Zij bouwden, na een gewonnen aanbesteding, het nieuwe landelijk crisismanagementsysteem Lcms 2.0. Door technische problemen kwam het Lcms 2.0 niet door de testfase. Noodgedwongen moest het IFV het contract verlengd worden met het Utrechtse Multioperations/Han Dataport, de huidige leverancier van het systeem dat bij twintig van de 25 veiligheidsregio's in gebruik is.

Dit zou een tijdelijke oplossing zijn. Maar met de overname van Han Dataport lijkt het uitschrijven van een nieuwe aanbesteding voor een Lcms 2.0 van de baan. De aankondiging dat een overheidsorganisatie als IFV zijn ict-partner overneemt, heeft tot verbazing geleid bij andere partijen en ict-leveranciers in de zwaailichtensector, vertellen ingewijden. IFV heeft nog niet kunnen reageren op vragen hierover.    

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5005277). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Waarom verbaast mij het gegeven niet dat met dat consortium heeft ontbonden? Ik kan u dit blind aangeven.

In de materie IT bestaan er een aantal wetmatigheden, sommigen zullen wel zuchten nu, daar komtie weer, die volkomen zijn veronachtzaamd in het gehele proces. Natuurlijk 'kletst er iemand uit 'den neck' zou Donner zeggen.

IT Keten
Hoe meer onderdelen, hoe groter de kans op hiaten en falen.
Dat is nu eenmaal een universele wetmatigheid. Een tweede wetmatigheid is dat iedereen dezelfde taal moet spreken om. Van ingeweidene heb ik vernomen dat daar al de eerste problemen zaten. Daar waar de eerste problemen zich voor doen, daar krijg je later 9in je processen spijt en last van.

De IT keten is een voorspelbare domino estafette
Veel mensen zien dat graag anders maar toch. Als de opdrachtgever dit nog niet weet, dan is het aan de leveranciers de schone taak dit de opdrachtgever duidelijk te maken. Opdrachtgevers willen namelijk graag veel, en dat veel is vaak ook inconsistent met die wetmatigheden en hoe IT als vehikle dient te worden ingericht en te werken.

Transparantie
Heb je verschillende clubjes, dan heb je ook erg veel last van transparantie. Althans, de afwezigheid daarvan. Dat uit zich dan vaker dan je lief is in miscommunicatie en uiteraard vertragingen.

Kennis van te automatiseren processen
Als je erg veel kennis mist van de processen die je wil automatiseren? Dan is dat vragen om problemen. Je bent dan vrijwel volledig afhankelijk van de informatie die jou klant aan geeft en....? Heb je dus mensen nodig die vertaalslagen moeten maken.

Als er al één probleem gebied is aan te wijzen, blind, dan is dat hier. Namelijk dat er in Nederland erg weinig mensen blijken te zijn die die vertaalslagen kunnen maken. Zakelijk proces naar IT proces en procedure/routine.

En dan komt er een moment dat je gaat testen en.....

Voila.

Men mag natuurlijk ook geheel en gratis gebbruik maken van 'Civile Matrix'. Daarmee sla je meteen een groot aantal zaken plat.... als leverancier naar opdrachtgever. Dan ga je waarschijnlijk doen waar automatiseren voor is bedoeld. Besparen.

Tenslotte
Dat men de stap heeft gezet IE beheer over te nemen? Als je er even over na zou willen denken...... zeer begrijpelijk.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×