Managed hosting door True

ICT fiscus plat na piek van 20.000 aangiften

 

Belastingdienst

De storing van de systemen bij de Belastingdienst is veroorzaakt doordat op hetzelfde moment meer dan twintigduizend mensen hun aangiften digitaal wilden indienen. 'Het aantal mensen dat tegelijkertijd een aangifte deed, was hoger dan de capaciteit van onze website', stelt een woordvoerder van de ficus. De dienst onderzoekt nog wat de precieze technische oorzaak van de storing is.

Volgens de woordvoerder ligt de maximale piekbelasting van de site op 20.000 aanvragen tegelijkertijd. 'Het gaat om een complexe dataset die moet worden verwerkt. In de avond van 31 maart 2014 werd het aantal aangiften dat tegelijkertijd ingevoerd hoger dan de capaciteit .

Op 31 maart 2014, de dag voor de deadline van de aangifte (1 april) dienden zo'n vijfhonderdduizend mensen een aangifte in. In totaal hebben zo'n 7,7 miljoen mensen hun aangifte digitaal ingediend.

De Belastingdienst heeft in verband met de storingen besloten om aangiften die op 1 of 2 april worden ingediend toch in behandeling te nemen. Degene die op die data aangifte doen, krijgen nog voor 1 juli bericht, belooft de fiscus.

Eerder storingen

Het is niet de eerste keer dat de Belastingdienst kampt met ict-storingen. In 2011 lagen de systemen er ook tijdelijk uit. In 2008 raakte 730.000 aangiften onbruikbaar doordat systemen onvoldoende waren getest. Dat kwam door procedures uit het papieren tijdperk. De ficus had digitale systemen voor ingebruikname onvoldoende getest.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5047192). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 

Reacties

"Het gaat om een complexe dataset die moet worden verwerkt."

Ik denk dat het vooral complex gemaakt wordt aangezien een groot deel van de aangiften gewoon een bericht zijn, verwerking ervan vindt meestal pas later plaats. Dat de digitale brievenbus te klein is lijkt me dus vooral een ontwerp fout en niet zo zeer een technisch probleem omdat de ontvangst zelf juist heel schaalbaar zou moeten zijn, batch versus online.

supersukkelig als je weet dat er 6 miljoen huishoudens zijn, dat een getal van 20.000 betekenisvol kan zijn. Typisch een unmatch tussen ambities (het verplichten om geautomatiseerd aangifte te doen) en praktische werkelijkheid (een omgeving waarin al jaren zwaar bezuinigd wordt op een manier, waarop er ook geen kwaliteit kan ontstaan, peanuts & monkeys). Een enkele bank verwerkt op een top-dag duizend keer meer.

@Ewout

en dan waren ze dit jaar voor veel mensen ook nog voor ingevuld....Bij de meeste mensen gaat het ook nog eens niet om echt veel getallen etc...Klinkt eerder als een dimensionerings issue tussen piek en gemiddeld belasting etc etc. Beetje intelligent testen met gesimuleerde workload en de praktische capaciteit was vooraf al duidelijk. Niets nieuws dus jammer genoeg :-(

De overheidssystemen zijn over het algemeen slecht ontwerpen en opgebouwd, gebruiksonvriendelijk, slechte prestaties en vaak onbereikbaar.

Denk hierbij aan UWV, NS en Beslatingssystemen.

Het ICT-Management binnen deze bedrijven zijn vaak niet capabele om de systemen goed te kunnen laten ontwerpen en onderhouden. Maar het ergste is dat het ICT-Management (en dus ook de medewerkers)niet weten aan welke specificaties moeten de te ontwikkelen systemen voldoen.

Een kleine nuancering:

Het gaat over een piek load van 20.000 aangiften op één moment. Vanuit load test perspectief simuleren van 20.000 concurrent users. Dat is wat minder eenvoudig dan in bovengenoemde reacties wordt weergegeven.

@ Joepie Meloenie, je schrijft "en enkele bank verwerkt op een top-dag duizend keer meer". Als je de 20.000 aangiftes op één moment zou beschouwen als 20.000 aangiftes in één seconde, kom je voor een etmaal op 20.000 x 60 x 60 x 24 = 1.728.000.000.

Voor de duidelijkheid: ik ben geen medewerker van de belastingdienst. Wel heb ik er in het verleden enkele jaren gewerkt. Bovenstaande reacties doen het professionalisme, vakmanschap en de inzet van veel belastingdienst medewerkers en de prestaties die worden geleverd geen recht.

@Pepijn,

het gaat om het uploaden alleen van de inhoud van het formulier, met daarna een bevestiging.
Dan is er daardoor speelruimte in de ontvangst, Het is niet full-interactive.

Dit is echt gewoon te simuleren met een beetje traffic generator op de goede manier.

Een bank transactie werkt geheel anders dan het belastingformulier invullen en uploaden.

@Pepijn


elders gelezen 500.000 forms laatste dag, stel pessimistisch 360.000forms laatste uur, dat is dan 6000 forms /minuut en dat is weer 100 forms per seconde. Formulier hoeft hooguit 5Kbyte te zijn, gezien de aantallen en de lengte van de velden etc. Dat is gemiddeld 4 Mbit/s...... Ze zullen toch geen huis tuin en keuken adsl daar hebben maar een 1 Gbit/s pijpje... Kortom.........

@Peppijn

Simuleren van 20.000 concurrent sessies of 20.000 transacties is nogal verschillend. Tenminste als we uitgaan van 'brievenbus' principe waarbij indiener een ontvangstbevestiging krijgt, in dat kader zou ik eerder een probleem verwachten bij DigiD. Nu kan het natuurlijk ook dat probleem niet in systeem zelf zit maar bij de firewall ligt, de zekerheid van woordvoerder door te stellen dat maximale capaciteit 20.000 is opmerkelijk daarin. Ken de architectuur niet maar er lijkt in elk geval geen rekening gehouden te zijn met piekbelastingen die volgens mij toch redelijk voorspelbaar waren.

"Een enkele bank verwerkt op een top-dag duizend keer meer."
Stel ik neem een bank met 1 miljoen klanten. Stel ze doen gemiddeld 1 transactie per dag. (Bij mij is het véél minder.) Da's dan 1 miljoen transacties per dag. Oftewel 50x meer dan bij de belastingdienst.
Nu denk ik echter dat er bij een banktransactie veel minder gegevens verwerkt worden dan bij een belastingaangifte. Dus dan moet je die 50 ook weer delen door een redelijk getal.

Niettemin komt het klungelig over als de belastingdienst geen 20.000 documenten tegelijk kan innemen. Maar ja... ik heb liever 2 dagen uitstel dan dat er 10 miljoen extra nodig is voor meer apparatuur bij de belastingdienst. Want da's ook weer 1 euro kosten extra per werkhebbende... :)

De systemen zijn precies goed ontworpen, toch? Immers bij een overload rekken we gewoon de deadline 2 dagen op - business probleem opgelost. De workaround is simpel en dus de ontworpen oplossing precies goed voor normaal gebruik :)

@Anko

Zo ken ik er nog één, zoals Jan Kees 'al-­Sahhaf' de Jager roepen dat we alles van de Grieken met rente terug krijgen en vervolgens de belasting verhogen om tekort te dekken, allemaal zo op de tekentafel ontworpen;-)





@Anko

vooraf gepland gespreid inleveren in plaats van achteraf gepland per ongeluk gespreid inleveren..

misschien nog een suggestie Anko

in maand 1 de voornamen die beginnen met een A en een B :-)

Wat veel flauwe reacties. We weten niet wat de load is van die 20.000 aangiftes, in welk tijdsbestek deze aangiftes binnengekomen zijn (een minuut, een uur?) en wat de bottleneck was (de ontvangst van de aangiftes, de ondertekening met de DigiD, het versturen van de ontvangstbevestiging?). De belastingdienst levert goed werk af door de aangiftes al zo veel mogelijk voor in te vullen. Het systeem zelf werkte dit jaar feilloos. Dat een aantal last-minute-aangifte-doeners een dagje later hun aangifte moesten indienen is geen ramp en is zelfs niet als 'slechte service' aan te duiden.

@Hans
Als eerste legt de belastingdienst zelf de verplichting neer om aangiften voor 1 april in te dienen, je eigen eis niet kunnnen invullen is dan hilarisch. Het is dus misschien inderdaad meer een imago- dan een technisch probleem waarbij je de getergde belastingbetaler niet moet vragen om het dit incassobureau makkelijker te maken door de aangiften te spreiden.

Stellen dat de belastingdienst het makkelijker maakt door aangifte in te vullen is nogal relatief als de controle ervan door alle complexiteit je nog uren kost. Hele circus lijkt hierdoor meer op een bezigheidstherapie voor ambtenaren waaraan we heel simpel een einde kunnen maken door een flat-tax in te voeren. De belastingdienst levert dus een slechte service, als het een goede was dan noemde we het wel de ontlastingsdient;-)

" woordvoeder van de ficus" en inderdaad: "De ficus had digitale systemen voor ingebruikname onvoldoende getest."

Ik heb als ondernemer een jaar langer de tijd om aangifte te doen. Ik vraag mij af wie de 'heilige' datum 1 april heeft bedacht. Was dat in een tijd dat een legertje uitzendkrachten werd ingehuurd om de handmatig ingevulde aangiftebiljetten in te voeren in de computersystemen? Of was dat nog in een periode daarvoor? Hoe dan ook, als de mensen het wordt toegestaan hun aangiften wat te spreiden zou er geen man (meer) overboord zijn denk ik.

Vacatures bij Belastingdienst
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×