GES 2019: ‘Brains, business, bureaucratie’ en Trump

Accent op technologie en innovatie voor oplossen maatschappelijke vraagstukken

Dit artikel delen:

Hoog bezoek, tweeduizend deelnemers en ondanks een paar schoonheidsfoutjes een geslaagde top die moet leiden tot nieuwe deals voor Nederlandse bedrijven. Dat is het beeld dat blijft hangen na de Global Entrepreneurship Summit (GES) 2019, een jaarlijkse handels- en techbijeenkomst georganiseerd door de VS. Dit jaar streek het event van 3 tot 5 juni neer in Den Haag.

Koningin Maxima, Ivanka Trump, minister-president Rutte en minister van Buitenlandse Handel Siegried Kaag, prins Constantijn, VS-buitenlandminister Mike Pompeo en VS-ambassadeur Pete Hoekstra. De lijst van hoog bezoek tijdens de Global Entrepreneurship Summit (GES) 2019 is lang.

Tijdens dat evenement, georganiseerd door Nederland en de VS, waren zo’n tweeduizend ondernemers, investeerders en medewerkers van overheden, instellingen en multinationals aanwezig. Het accent lag op de inzet van technologie en innovatie voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Daarin stonden vijf duurzame ontwikkelingsdoelen centraal. Dat zijn: agrifood, connectiviteit, energie, gezondheid en water, naar het voorbeeld van de Verenigde Naties (Sustainable Development Goals).

De conferentie is onder meer bedoeld voor het sluiten van zakelijke overeenkomsten, meldt de organisator. ‘Als ik om me heen kijk besef ik me wat een enorme krachten hier aanwezig zijn’, zei minister Kaag van Buitenlandse Handel. ‘Brains, business en bureaucratie. Allemaal hier samen zodat we kansen kunnen creëren en inclusieve economische groei kunnen bereiken.’
Ook koningin Máxima sprak. In haar functie van lid van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap en speciale pleitbezorger van de VN voor ‘inclusieve’ financiering voor ontwikkeling belichtte ze het belang van vrouwelijk ondernemerschap en toegang tot financiële diensten. Ook ging ze in op de vraag hoe samenwerkingen binnen de private sector, tussen industrieën en met ngo’s kunnen ontstaan om producten te ontwikkelen die de levens van mensen kunnen verbeteren.

Tijdens een werklunch met minister Kaag voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat en Manisha Singh, Amerikaans staatssecretaris voor Economische Groei deelden onderneemsters ervaringen en tips voor vrouwelijke ondernemers. Daarin werd onder meer het belang onderstreept van diversiteit in de politiek, de wetenschap en het bedrijfsleven.

Taboewoord

Volgens NRC telde Nederland ongeveer 15 miljoen euro neer voor de organisatie van het evenement dat ieder jaar in een ander land wordt georganiseerd. ‘De Amerikanen betaalden de reiskosten van deelnemers van buiten Nederland. Met die bijdrage kreeg Nederland ook een stem in de inhoud van de conferentie’, analyseert de krant. ‘Klimaatverandering’ is daarin een taboewoord omdat het in het Witte Huis gemeden wordt. ‘Rutte en Kaag gebruikten liever de minder controversiële term ‘duurzaamheid’. Toch werd het klimaat opvallend vaak bediscussieerd – als kans voor ondernemers. Dat gebeurde bijvoorbeeld in een deelsessie over water’, analyseert de krant.

‘Behalve over handel heeft Nederland diepe meningsverschillen met de grote bondgenoot over klimaatverandering, mensenrechten en de Brexit, om een paar dingen te noemen. Het antwoord van kabinet-Rutte III: we zoeken het in wat ons nog wél bindt, en in wat Trump en zijn mensen begrijpen. En dat is geld verdienen, dat is ondernemerschap’, aldus NRC in een analyse van GES 2019.

‘Dutch branding’

Algemeen Dagblad tekent nog een akkefietje op rond de sluitingsceremonie van het evenement.  Na een panelgesprek met de Amerikaanse presidentsdochter Ivanka Trump, werd de top plots afgesloten. Minister Sigrid Kaag voor Buitenlandse Handel, die zat te wachten om haar slotspeech te houden, kwam er niet meer aan te pas, meldt de krant. Ze zou later tijdens een afsluitende receptie op het strand van Scheveningen alsnog haar speech hebben gehouden.

Kaag zegt tegen AD dat concrete resultaten en contracten naar aanleiding van het evenement pas over enkele maanden zichtbaar zullen worden maar veel bedrijven alvast nieuwe contacten hebben opgedaan. Volgens de bewindsvrouw is de ‘economische motor aangezwengeld’ en heeft GES Nederland goed op de kaart gezet. ‘Dit was Dutch branding, we hebben de kennis en kunde van Nederland kunnen etaleren’, zei ze tegen het AD.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-06-06T11:59:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.