Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Helmond krijgt proeftuin voor zelfrijdende bussen

04 februari 2020 - 10:12ActueelInnovatie & TransformatieHermes
Diederik Toet
Diederik Toet

In gemeente Helmond rijdt vanaf dit najaar geautomatiseerd openbaar vervoer op de openbare weg. Het betreft een pilot die deel uitmaakt van een Europese proefprogramma. Helmond is een van de vijf Europese steden waar zo’n pilot met autonome shuttles start. Dat melden de samenwerkende aanbestedingspartners.

De bedoeling van de testritten is om de functionaliteit, interoperabiliteit en veiligheid van drie verschillende zelfstandig rijdende bussen te beoordelen. In Helmond besteden de partners extra aandacht aan het grote aantal fietsers, terwijl ze op andere locaties vooral kijken naar hellingrijden, gedrag onder hoge temperaturen en interactie met bestaand busverkeer.

De voertuigen moeten zonder bestuurder rijden en obstakels zoals geparkeerde auto’s zelfstandig inhalen. Er mag alleen een veiligheidsmedewerker aan boord zijn als dit lokaal is verplicht. Bovendien moeten ze op afstand te bedienen zijn door de controlekamer, aldus de samenwerkingspartners.

Ov-bedrijf Hermes

Onder de naam Fabulos werken 22 organisaties sinds 2019 samen aan de ontwikkeling van autonoom rijdend openbaar vervoer voor de laatste kilometers tot de bestemming. Het samenwerkingsverband bestaat uit gemeenten en ‘voorkeur-ov-bedrijven’ in Europa. Gemeente Helmond en het Brabantse ov-bedrijf Hermes zijn de enige Nederlandse partijen.

Fabulos heeft nu drie consortia uitgekozen voor het in realistische omstandigheden testen en vergelijken van prototype shuttles. Zij ontvangen in deze fase tot 740.000 euro voor validatie van de prototypes, voorbereiding van de pilots en implementatie van operationele systemen. De drie consortia zijn afkomstig uit Finland/Spanje, Estland en Noorwegen/Canada. De eerste twee gebruiken voor de pilot hun zelf ontwikkelde voertuigen, het laatste consortium werkt met shuttles die door andere Europese partijen zijn ontwikkeld.

Zes maanden

De pilots duren telkens zes maanden, waarbij elk van de consortia met één voertuig deelneemt. De proefritten gaan in april van start in Gjesdal (Noorwegen), Helsinki (Finland) en Tallinn (Estland). In het najaar gaan de shuttles rijden in Lamia (Griekenland) en dus in Helmond. Het is de bedoeling dat het samenwerkingsverband van gemeenten en ov-bedrijven na afloop van de pilots een openbaar aanbestedingstraject begint.

Zelfrijdende shuttles zijn geen novum. In Capelle aan den IJssel rijden sinds 1999 tussen metrohalte Kralingse Zoom en bedrijventerrein Rivium minibussen zonder chauffeur of begeleider over een traject dat is afgesloten voor overig verkeer. Dat is het grote verschil met de pilots die Fabulos nu organiseert: die shuttles mengen zich in het reguliere verkeer. Het is de bedoeling dat de Rivium Parkshuttle van het bedrijf 2Getthere op termijn ook de openbare weg opgaat.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Zelfrijdende auto laat nog op zich wachten

    ActueelOverheid

    Nederland maakt ruim baan voor zelfrijdende auto

    ActueelLogistiek

    ‘Reizigers tevreden met zelfrijdende shuttle Rivium’

    Autonome bus Brussels Airport De Lijn
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Brussels Airport krijgt in 2021 zelfrijdende bus

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Helmond timmert aan zelfrijdend ov op openbare weg

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    De lange weg naar autonoom rijdend ov

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs