Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Margedruk bij E-herkenning

26 februari 2020 - 10:333 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieBelastingdienstDigidentity
Alfred Monterie
Alfred Monterie

De prijs voor E-herkenningsdiensten, direct gerelateerd aan de Belastingdienst, staat onder druk. Digidentity, een van de erkende leveranciers, heeft de prijs van het nieuwe inlogmiddel verlaagd tot twintig euro per jaar. De huidige prijzen variëren tussen de dertig en zestig euro.

Een prijsslag leidt volgens Frank Jonker, vertegenwoordiger namens de leveranciers in het Tactisch Beraad eTD en voorzitter Leveranciersoverleg, tot te lage marges. Jonker: ‘Een gezonde marge is nodig om te kunnen blijven innoveren en passende veiligheidsmaatregelen te treffen.’ De voorzitter ziet de kosten voor de leveranciers van e-herkenning toenemen, terwijl de politiek veel druk uitoefent om gratis te leveren. ‘De overheid leert niet van andere publiek-private samenwerkingen, zoals bij infrastructurele werken. Daar zijn private partijen onder grote druk gezet om met (te) lage prijzen opdrachten te verkrijgen. Bij die infrastructurele werken heeft het geleid tot enorm verliesgevende opdrachten en juridische geschillen tussen overheid en private partijen. Nu dreigt bij E-herkenning hetzelfde te gebeuren. De overheid en de politiek willen de hoogste eisen (privacy, beveiliging, beschikbaarheid) maar daar nauwelijks of liefst niet voor betalen’, zegt Jonker

Hij voegt eraan toen niet voor Digidentity te spreken. Dat bedrijf biedt sinds kort ondernemers de mogelijkheid om bij een driejarig contract voor dertig euro fiscale aangifte te doen. Voor ondernemers zijn deze kosten aftrekbaar. Naar eigen zeggen is Digidentity daarmee de laagste in de markt.

Uren

Volgens Marcel Wendt, ceo Digidentity, zal de grootste groep ondernemers met dit type middel (E-herkenning niveau 3 met alle Belastingdienst-machtigingen) uit de voeten kunnen. Binnen uren na het starten van een e-herkenning 3-aanvraag is al aangifte te doen.

Over het gebruik van dit verplichte inlogmiddel was de afgelopen maand opschudding ontstaan. Werkgeversorganisaties, vakbonden en politiek vinden het vreemd dat de kosten van het aangifte doen voor rekening van de ondernemers komen. Gemiddeld wordt hiervoor zo’n 45 euro voor gevraagd. Ondernemers vinden dat de overheid hen voor deze kosten moet compenseren. Volgens prof. Zwemmer, emeritus hoogleraar aan de Universiteit Amsterdam, maakt de fiscus zich zelfs schuldig aan machtsmisbruik. Zwemmer vindt het ‘van de gekke’ dat ondernemers een commerciële partij in de arm moeten nemen om aangifte te doen.

Kleine ondernemers

E-herkenning is door de overheid ontwikkeld om de betrouwbaarheid en veiligheid van de gegevensuitwisseling tussen het bedrijfsleven en (semi)overheidsorganisaties te vergroten. Dit inlogmiddel is sinds 1 januari verplicht. In de praktijk blijken nog niet alle kleine ondernemers hier gebruik van te kunnen maken. Zo’n 24.000 kleine ondernemers krijgen daarom voor de loonaangifte uitstel tot 1 juli. Het uitstel geldt voor ondernemers die overstappen naar Mijn Belastingdienst Zakelijk en daarvoor e-herkenning moeten aanschaffen. Ook ondernemers die voortaan bijvoorbeeld een fiscaal dienstverlener of marktsoftware inzetten om aangifte te doen, krijgen respijt.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    E-herkenning onder vuur

    Biometrie
    ActueelOverheid

    Geen gebruik DigiD in bedrijfsleven

    ActueelInnovatie & Transformatie

    E-herkenning-migratie verzekeraars uitgesteld

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs