Gemeenten waarschuwen burgers voor de website Afspraakloket.nl, waar bezoekers tegen betaling een afspraak bij een gemeente kunnen inplannen voor de aanvraag van een nieuw paspoort of identiteitskaart. De overheden wijzen erop dat ze niet samenwerken met de website en dat burgers rechtstreeks contact met de gemeente moeten opnemen voor het gratis inplannen van een afspraak.
Afspraakloket.nl biedt burgers diensten aan om een afspraak bij de gemeente in te plannen, waar 9,95 euro servicekosten voor worden gerekend. De gemeente Heusden waarschuwt om geen gebruik te maken van deze diensten. ‘Bij meerdere gemeenten hebben inwoners gemeld dat ze zijn opgelicht door deze website’, valt te lezen op de website. ‘De afspraken die zijn gemaakt, zijn niet doorgegeven bij de desbetreffende gemeenten.’
Een woordvoerder laat aan Computable weten dat er bij Heusden een melding binnen is gekomen van een inwoner die via de externe website een afspraak heeft gemaakt en betaald, maar dat de afspraak nooit heeft plaatsgevonden. Ook lukt het haar niet om contact op te nemen met de dienstverlener.
‘Wij hebben op verschillende manieren online aandacht gegenereerd voor de afsprakenwebsite. We hebben een artikel op onze website gepubliceerd, een tweet verstuurd en nemen de melding ook mee in onze nieuwsbrief. We stimuleren burgers vooral om afspraken rechtstreeks met ons in te plannen. Dat is gratis en gaat bovendien makkelijker.’
Ook andere gemeenten trekken aan de bel via onder meer Twitter. Zo hebben ook Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Sliedrecht en Sittard-Geleen en Zwijndrecht een tweet uitgestuurd. Zwijndrecht schrijft bijvoorbeeld: ‘Let op! Bij verschillende gemeenten in Nederland komen klachten binnen van inwoners die zijn opgelicht door de website Afspraakloket.nl. Wij werken niet samen met deze website! Ga voor een afspraak naar onze website.’
Oplichting?
Het Avrotros-programma Opgelicht?! heeft onderzocht of de website van Afspraakloket burgers oplicht. Het schrijft dat er sprake van oplichting is als een bedrijf wel betalingen voor een dienstverlening incasseert, maar de beloofde dienst vervolgens (structureel) niet nakomt.
Daarnaast waarschuwt Opgelicht?! dat de afsprakenwebsite persoonsgegevens, waaronder je burgerservicenummer, opvraagt voor bepaalde diensten. Denk hierbij aan een automatische herinneringen die je ontvangt wanneer je paspoort of identiteitskaart dreigt te verlopen. Het doorgeven van je burgerservicenummer betitelt het tv-programma als een ‘buitengewoon slecht idee’.
Afspraakloket.nl is een handelsnaam van Simple Selling. Dat bedrijf is volgens de Kamer van Koophandel in november 2019 opgericht en is gevestigd in Woudenberg.
Reactie Afspraakloket.nl
Afspraakloket.nl is voorafgaand aan publicatie gevraagd om reactie. Op donderdag 10 september aan Computable laat het bedrijf weten dat ze de verwachtingen die ze scheppen, namelijk het inplannen van een afspraak, nakomen. ‘We hebben helaas een aantal dagen een systeemstoring ervaren waardoor een aantal aanvragen niet bij ons zijn binnengekomen, dit staat ook op onze homepage. Inmiddels is dit probleem gelukkig opgelost. Gedupeerde klanten kunnen contact opnemen met onze klantenservice om het volledige bedrag terug te krijgen of een nieuwe afspraak via ons in te plannen. We vinden het vervelend dat er toch consumenten zijn die zich opgelicht voelen.’
Deze alinea is toegevoegd op 10 september 2020 om 16:12 uur.
Helaas zijn instanties in toenemende mate zo onbereikbaar geworden, dat dit soort sites in kunnen spelen op de behoefte tot contact. Dit mogen de gemeenten en instanties zich nadrukkelijk aantrekken!
Op de site afspraakloket PUNT nl staat dat ze inmiddels €19,95 servicekosten rekenen!
@Amir ish-hurwitz: dit is toch eigenlijk te schandalig voor woorden dat dit dus blijkbaar nog steeds gewoon in de lucht is!
@Tuinman: De gemeente is niet onbereikbaar maar zo’n site betaalt een hoop aan Google om bovenaan als advertentie te verschijnen bij een zoekopdracht. Deze site moet gewoon uit de lucht want het voegt niets toe.
@Corne Smiesing: Dat laatste dat ben ik met je eens… De gemeenten zijn overigens niet ONbereikbaar, maar SLECHT bereikbaar…
Dit naar mijn eigen ervaring. Je moet wel flink doorklikken voor je in direct contact bent…
Domein is intussen geblokkeerd. Zo doe je dat!
Niet zo heel lang geleden stond hier een artikel over de privacy van ondernemers, deze werd volgens de stichting Privacy First niet gerespecteerd door de informatie in het handelsregister terwijl het doel van dit register juist om het geven van naam en rugnummers van malafide ondernemers gaat zodat gedupeerden weten door wie ze opgelicht worden. Het probleem met de Kamer van Koophandel is dat je (tegen betaling) door moet toetsen om te achterhalen welke andere malafide praktijken de ondernemer uithaalt. Maar gelukkig zijn er betere openbare bronnen waar je in kunt rechercheren want het al dan niet willens en wetens duperen van mensen middels Internet gebeurt opmerkelijk vaak. Ik insinueer natuurlijk niks aangaande een webportaal voor zorg- en huurtoeslag maar echt betrouwbaar komt een registratie bij SIDN niet op me over. Maar misschien komt dat wel door een generatieconflict waardoor ik dingen als ‘gratis bier’ te mooi vind om waar te kunnen zijn.
@Oud Lid: Een paar ‘vuistregels’:
– Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat meestal ook niet…
– Als het product gratis is, ben JIJ de handelswaar…