Belastingdienst: extra 32 miljoen nodig voor ict

Dit artikel delen:
Belastingdienst

De Belastingdienst heeft 32 miljoen euro extra nodig om drie ict-projecten te voltooien. Het geld gaat enerzijds naar nieuw te bouwen ict-systemen voor de autoheffingen van motorrijtuigenbelasting (twintig miljoen) en de aanschafbelasting op nieuwe auto’s (zes miljoen) en anderzijds naar de uitfasering van een applicatie voor de inning en betalingsverkeer (zes miljoen). Twee projecten lopen bovendien forse vertraging op.

Dat blijkt uit de Kamerbrief ‘Uitloop ICT-projecten Belastingdienst’, die Hans Vijlbrief (staatssecretaris van Financiën) heeft ingediend.

Auto MRB

Het project Autoheffingen Motorrijtuigenbelasting moet de continuïteit van de heffing en inning van motorrijtuigenbelasting (MRB) waarborgen. De Belastingdienst werkt met een verouderde systeem, dat gefaseerd plaats moet maken voor een nieuw te bouwen systeem. 

Het project liep in 2019 vertraging op. Sindsdien is de scope van het project vergroot met extra functionaliteit en is de implementatie strategie gewijzigd (van een directe en volledige overgang naar gefaseerde overgang, waardoor beide systemen tijdens de transitiefase onderhouden moeten worden).

Eind 2019 verwachtte de fiscus het systeem op 31 december 2020 op te leveren. Hiermee is 17,5 miljoen euro gemoeid. Vijlbrief laat in de Kamerbrief weten dat het project flink uitloopt. De nieuwe opleverdatum is nu 31 december 2022. Ook moet zo'n twintig miljoen euro extra geïnvesteerd worden, waardoor het totale kostenplaatje op 37,4 miljoen uitkomt.

Uitfaseren Enterprise Tax Management

Sinds 2017 werkt de Belastingdienst aan een meerjarig vernieuwingstraject voor de inning en betalingsverkeer, waarbij de applicatie Enterprise Tax Management (ETM) moet worden vervangen. Dit komt doordat de leverancier per 1 januari 2023 stopt met de ondersteuning hiervan.

De kosten van dit ict-project werden op 29,5 miljoen euro geraamd met een geplande einddatum van 31 december 2021. Hier is nog eens zes miljoen euro voor nodig terwijl de geplande einddatum is verschoven naar 31 december 2022. De vertraging komt volgens de minister door onvoorziene en veel langere doorlooptijden bij de koppelingen tussen ict-systemen.

Auto BPM

Bij het ict-project Belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) wordt het systeem voor de aanschafbelasting op nieuwe auto’s vervangen. Dit moet de continuïteit van deze heffing waarborgen en het aanpassingsvermogen aan nieuwe wet- en regelgeving voor de BPM vergroten.

Waar de kosten in 2019 op negen miljoen euro werden geraamd, neemt dit met nog eens zes miljoen euro toe tot 15,4 miljoen euro. Dit komt doordat de scope is verruimd, waarbij een aantal functionaliteiten wordt toegevoegd. De opleverdatum (eind 2021) blijft volgens de minister ongewijzigd.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-04-22T10:52:00.000Z Suzanne Martens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.