Toezicht op digitale diensten aangescherpt

ACM, AP, AFM en Commissariaat voor de Media starten intensieve samenwerking

Dit artikel delen:

De toezichthouders Autoriteit Consument & Markt, Autoriteit Persoonsgegevens, Autoriteit Financiële Markten en het Commissariaat voor de Media gaan intensiever samenwerken. Doel is om via het nieuwe Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) de supervisie op digitale activiteiten in Nederland te versterken. Extra aandacht is er voor algoritmes en dataverwerking.

Door samen op te trekken moet een samenhangend en gecoördineerd controle ontstaan op digitale diensten. De toezichthouders komen elkaar nu al regelmatig tegen bij kwesties rondom digitalisering, maar zoeken nu nadrukkelijk de samenwerking.

‘Het digitale landschap ontwikkelt zich snel en bepaalt steeds sterker hoe mensen werken en leven. Naast onmiskenbare economische en maatschappelijke voordelen brengt dat nieuwe vraagstukken en risico’s met zich mee die om optreden van toezichthouders vragen’, zegt bestuursvoorzitter Martijn Snoep van de ACM in een gezamenlijk persbericht.

De gezamenlijke aanpak moet meer duidelijkheid bieden voor aanbieders van digitale diensten en gebruikers van die diensten beter beschermen.

Broodnodig

Volgens Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP, is samenwerking 'broodnodig' omdat verschillende toezichthouders elkaar in de snelheid waarmee de maatschappij digitaliseert, steeds eerder tegenkomen in hun werk. ‘Bovendien kunnen nieuwe Europese regels leiden tot verplichtingen bij bedrijven die gevolgen hebben voor meer dan één toezichthouder’, aldus Wolfsen.

Renate Eringa-Wensing van het Commissariaat voor de Media vult aan dat de partijen scherp voor ogen hebben waar de publieke met elkaar conflicteren en in elkaars verlengde liggen.  ‘Als we de toezichtstaken gezamenlijk afstemmen, schept dat ook helderheid en voorspelbaarheid voor bedrijven en consumenten.

Ook voor de AFM groeit de aandacht voor digitalisering op de financiële markten. Het ziet steeds meer nieuwe vormen van financiële diensten, waar behalve kansen ook risico’s aan zitten die raakvlakken hebben met ieders toezicht, deelt AFM-bestuursvoorzitter Laura van Geest. 

Platform

De toezichthouders gaan binnen het nieuwe Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) kennis en ervaringen uitwisselen op toezicht rondom kunstmatige intelligentie, algoritmes en dataverwerking, online-design, personalisering, manipulatie en misleiding.

Ook willen ze gezamenlijk investeren in kennis, expertise en competenties. Verder kijken de toezichthouders waar ze elkaar in handhavingstrajecten kunnen versterken, onder meer door gezamenlijk digitale marktproblemen aan te pakken.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in
Vacatures bij AP

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-10-14T12:08:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.