Europees akkoord over Digital Services Act

Dit artikel delen:
Europa

De EU-lidstaten en het Europees Parlement hebben een voorlopig politiek akkoord bereikt over de Digital Services Act (DSA). Die wet moet EU-burgers online beter beschermen en digitale handel makkelijker maken.

De DSA regelt de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van internetaanbieders, hostingbedrijven, online-platformen, zoekmachines en marktplaatsen voor de activiteiten via hun diensten. Zo moeten onlinemarktplaatsen straks meer informatie inwinnen over de bedrijven (handelaren) die producten of diensten verkopen via hun platform. Dit moet malafide handelaren ontmoedigen en hen achterhalen. Ook neemt het oneerlijke concurrentie weg en wordt het eenvoudiger voor een consument om zijn recht te halen.

Ook verplicht de DSA aanbieders van digitale diensten om illegale content te bestrijden én hierover uitgebreider gebruikers te informeren. Digitale aanbieders moeten het verwijderen van informatie of gebruikersaccounts beter uitleggen. Zij moeten bovendien een eenduidige klachtenprocedure voor consumenten hebben.

Eindelijk

"Tegen de zin in van Big Tech wordt paal en perk gesteld aan de aandachtseconomie en vervelende advertenties "

Volgens Europarlementariër en PvdA’er Paul Tang, één van de voorvechters van meer Europese regulering van de digitale economie, betekent het akkoord dat er na twintig jaar ‘eindelijk’ nieuwe wetgeving over online-veiligheid is. Het akkoord op de DSA volgt op een onderhandelingsproces dat samenging met de zusterwet DMA (Digitale Marktenwet). Deze wet werd vorige maand beklonken.

Tang was namens het Europees Parlement een van de rapporteurs op het DSA-initiatiefrapport in 2020. Ook is hij initiatiefnemer van de Europese Tracking-free Ads Coalitie, een groep politici, ngo's en bedrijven opgericht om tracking-advertenties te verbieden op internet. Tang: 'De DSA pakt de digitale aandachteconomie aan. We worden op internet achtervolgd voor vervelende gepersonaliseerde advertenties. Dat gaan we nu paal en perk aan stellen, tegen de zin in van de miljoenenlobby van Big Tech.

Poetin

Hij wijst op een ‘saillant’  artikel in de wet over disinformatie, waarbij grote platforms als Facebook en Google verplicht worden stappen te ondernemen tegen nepnieuws en disinformatie in crisissituaties, zoals de oorlog in Oekraïne en de pandemie. Tang: We maken met deze wet een statement tegen het propagandabeleid van Poetin. Maar de veelomvattende DSA zal impact hebben op iedere internetgebruiker. Gevaarlijke TikTok-uitdagingen en verslavende algoritmes worden onmogelijk gemaakt.’

Techbedrijven moeten verplicht hun platforms gaan toetsen op gevaren en deze vervolgens oplossen. Doen ze dit niet, dan kunnen ze enorme boetes krijgen. Dat is nog eens boven op het bedrag dat platforms zelf moeten gaan betalen aan de toezichthouders. De wet zal naar verwachting volgend jaar in werking treden.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-04-25T12:35:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.