Nieuw crm-systeem kwelt Brussels waterbedrijf

Dit artikel delen:

Vivaqua, het leidingwaterbedrijf van het Brussels gewest, kampt met problemen na de omschakeling naar nieuw systeem voor klantrelatiebeheer (crm). De problemen zijn zo groot, dat de organisatie veel facturen al maanden niet kan versturen en nu zelfs geld moet lenen om personeel te betalen. Dat melden diverse media.

Ongeveer een jaar geleden stapte Vivaqua over op een nieuw crm-systeem. Maar de software werkt nog steeds niet goed. De oorzaak ligt in de migratie van klantgegevens. Bij de overzetting naar het nieuwe systeem zijn grote problemen opgedoken, vertelt een woordvoerder aan De Standaard. 'Daardoor zijn de gegevens van tienduizenden klanten niet correct overgeplaatst.'

Er komt een interne audit om de oorzaak te achterhalen en om te kijken of het bedrijf de leverancier van het nieuwe crm-systeem aansprakelijk kan stellen. De naam van de leverancier is tot dusver buiten de media gehouden.

Voorschotfacturen

"Berichten en telefoontjes van ontevreden klanten leiden tot extra druk op administratie"

Door de aanhoudende softwareproblemen kan het bedrijf naar ongeveer een kwart van de klanten al maanden geen tussentijdse voorschotfacturen en eindafrekeningen sturen. Het gaat om zo'n 90.000 aansluitingen, in de negentien Brusselse gemeenten en vier gemeenten in Waals-Brabant.

Doordat minder facturen worden verstuurd, komt ook minder geld binnen. Dit zou leiden tot problemen bij de begroting, aldus de woordvoerder. Om medewerkers en onderaannemers te kunnen betalen, moet Vivaqua leningen afsluiten.

Bovendien blijven veel reguliere administratieve aanvragen liggen, weet De Standaard. Klanten die inmiddels zijn verhuisd, ontvangen op hun oude adres nog steeds facturen. Hierdoor raakt ook de helpdesk overbelast. 'We krijgen veel berichten en telefoontjes van ontevreden klanten, wat tot extra druk op de administratie leidt.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-11-25T12:15:00.000Z Diederik Toet


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.