De afgelopen dagen is er onderzoek gedaan om de oorzaak te achterhalen. De analyse wijst uit dat een bepaald hardware-onderdeel disfunctioneerde. Het gevolg hiervan was dat de software, die de bediening van seinen en wissels regelt, uitvalt. John Voppen, algemeen directeur van ProRail, zegt: 'We doen verder onderzoek naar hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.'
Het systeem voor de bediening van seinen en wissels op de verkeersleidingspost in Amsterdam is volledig redundant uitgevoerd. Dat betekent dat een defect onderdeel in principe een back-up heeft, die het overneemt in het geval van storing of defect. Tijdens de storing gaf het betreffende hardware-onderdeel echter geen signaal af dat er iets mis was. Hierdoor functioneerde de redundantie ook niet correct.
Reizigers zullen in de nacht van komende vrijdag op zaterdag nog wel hinder ontvangen. In die periode wordt teruggekeerd naar de gerepareerde verkeersleidingspost in Amsterdam. Tot die tijd werkt ProRail vanuit de uitwijklocatie in Utrecht. Doordat de systemen tijdens de terugkeer uit de lucht zijn, kunnen er urenlang geen treinen rijden in de regio Amsterdam.
Overigens gaat er bij spoorbeheerder vaker wat mis. Bij de grote ict-storing van juli 2022 in Rotterdam bleek de back-up van de computersystemen niet goed te werken. Het probleem zat toen in de software.
Uw reactie
LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren