Managed hosting door True

Spam ook in Nederland weer in de lift

 

Nieuwe trucjes van spammers en een afwachtende houding van isp's en systeembeheerders hebben ervoor gezorgd dat Nederlandse e-mailgebruikers de laatste weken weer meer spam in hun postbussen aantreffen.

Spammers boeken de laatste tijd weer meer succes bij het rondsturen van hun ongevraagde e-mailberichten. Raymond Dijkxhoorn van het in spambestrijding gespecialiseerde Prolocation zag bij de isp's Multikabel en Casema het aantal afgehandelde berichten groeien. Begin dit jaar kregen deze internetaanbieders tegen de twee miljoen berichten per dag te verstouwen. Dat is nu opgelopen tot vijf miljoen berichten met pieken naar zes miljoen. Prolocation houdt door filters ruim 80 procent van deze berichten tegen voordat zij de e-mailserver bereiken.

De 20 procent berichten die wel de server bereikt maken veelal gebruik van nieuwe spamtechnieken. De populairste vorm van spam zijn aandelenberichten, waarbij de verstuurder zijn pas verworven aandelen door de ongewenste bulkmail met succes omzet in klinkende munt. Advertenties voor namaakartikelen als Viagra en horloges staan op de tweede plaats.

Steeds meer spammers bedienen zich van plaatjes, die alleen met scannen en uitlezen van het beeld te stoppen zijn. "Het kost erg veel rekenkracht om dit soort berichten tegen te houden. De meeste spamsystemen laten ze nu door", aldus Dijkxhoorn. Daarnaast zijn de netwerken van gekaapte computers waarmee spammers hun bulkmail versturen slimmer geworden. "Een ip-adres van een Amerikaanse kabelaansluiting kwam vroeger na het uitsturen van vijf spamberichten op een zwarte lijst terecht, waarna volgende berichten in het spamfilter bleven hangen. Na aanpassingen van spammers sturen de botnets net als reguliere e-mailservers nogmaals een verzoek voor het afleveren van hetzelfde bericht uit. Veel servers gaan vervolgens alsnog door de knieën en nemen het bericht aan."

Ook ziet Dijkxhoorn dat spamberichten niet langer standaard ip-adressen van Amerikaanse isp's misbruiken maar nu ook bestaande Europese lan-domeinen in hun nepberichten hanteren. Toch is de nieuwe toevloed volgens Dijkxhoorn goed te onderscheppen, mits de filters goed bijgehouden worden. "Spamberichten zijn nog steeds te herkennen en dus te onderscheppen door voor de hand liggende fouten. Zo is uit de verzendgegevens van een bericht nog wel eens een niet bestaande versie van Outlook te vinden. Alleen al daarop kunnen deze berichten goed worden tegengehouden."

De belangrijkste reden waarom spam weer groeit is dat veel organisaties niet genoeg menskracht hebben om de filters goed bij te houden. "Bedrijven moeten investeren in kennis en tijd om de nieuwigheden van spammers te kunnen pareren. Ook de machines krijgen het zwaarder te verduren. Als de spamfilters niet meer functioneren krijgen servers zeven tot acht keer zoveel e-mailberichten te verwerken." Een adequate aanpak van het probleem verdient zich terug. Dijkxhoorn constateert dat jonge mensen e-mail door spam steeds meer de rug toekeren en overstappen op instant messaging.

De Europese Commissie deed deze week een oproep dat de lidstaten meer werk moeten maken van de bestrijding van spam. Frankrijk, Spanje en Polen staan momenteel erg hoog op de lijst van landen van beveiligingsspecialist Sophos die de meeste spam versturen. De Verenigde Staten en China staan overigens nog steeds bovenaan.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1782704). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Gebruik dan ook een goed Spam Filter.

Wij gebruiken ASPAV en deze houd ook de plaatjes buiten de deur.

Wij krijgen totaal geen spam meer binnen sinds wij met ASPAV werken.

Greetz

De enige welke in principe kan bepalen of een bericht spam is, is de ontvanger. Daarom is de aanpak van Nederland om de OPTA de spam te laten verminderen zeer gevaarlijk. De telecomwaakhond kan dit doen middels een investering van 570.000 euro in spambestrijdingsapparatuur en slechts vijf fulltime werknemers. Volgens een woordvoerster van de telecomautoriteit wordt het team volgend jaar uitgebreid tot acht voltijd medewerkers. Dit betekent dat de OPTA dus alle Nederlandse email scant op afzender en inhoud, want er wordt in de uitlatingen via de pers gesproken over onzin e-mailtjes en dit kun je alleen vaststellen door naar de inhoud van het bericht te kijken. Dus de OPTA bepaalt in Nederland wat onzin is en bepaalt wie onzin verstuurd. En het is behoorlijk gevaarlijk dat een 'neutrale' regulator dit doet.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×