Aanleiding voor de maatregel van Microsoft was een flinke stijging in de hoeveelheid spam die vanaf thuiscomputers van UPC-klanten werd verzonden. "UPC heeft inderdaad enige tijd op een zwarte lijst gestaan omdat er vanaf bepaalde ip-adressen spam werd verzonden", erkent Ronald van der Aart van UPC. "Toen wij hier achter kwamen, hebben wij het mailverkeer via een ander ip-adres gerouteerd."
Door de noodmaatregel van de provider konden klanten vrijdagmiddag weer mail verzenden naar Hotmail-, MSN-, en Live-gebruikers. "De problemen zouden dus weer voorbij moeten zijn", aldus Van der Aart. "Samen met Microsoft proberen we de bron van het spamprobleem te achterhalen."
De provider vindt het jammer dat alle klanten tijdelijk de dupe zijn geworden van de actie van slechts enkele klanten. "Wij hebben liever dat indivivuele ip-adressen worden geblokkeerd dan een hele range. Hoe dit proces is verlopen is onderwerp van gesprek met Microsoft."
Reacties
Zo gebeurde dit ook met Planet klanten vorige week van zondagochtend (30-09) tot dinsdagochtend (2-10), zie ook de storingsmelding op de site van planet.
waardeloos hoor als klant zijnde...
hetzelfde is gebeurd vorige week zondag (30-09) tot dinsdag (2-10) bij planet-klanten. Inderdaad waardeloos als een paar spammers het voor een grote groep anderen verpesten.
Leuk als je ineens een IP krijgt wat in IPFilter.dat etc voorkomt ... bedankt UPC ...