Managed hosting door True

McAfee: Microsoft kan security niet verkopen

 

Security-leverancier McAfee ziet Microsofts plan voor gratis antivirus als een mislukking van diens verkoopmodel voor security. “Gebruikers hebben hun stem uitgebracht; Microsoft OneCare heeft na twee jaar op de markt minder dan twee procent marktaandeel”, aldus pr-directeur Joris Evers van McAfee.

"Wij respecteren Microsofts besluit om uit de security-markt te stappen", reageert McAfee op Microsofts aankondiging van gratis antivirus voor consumenten. De security-leverancier interpreteert het stopzetten van Microsofts betaalde beveiligingspakket OneCare dus als een mislukking van diens verkoopmodel voor security.

"Consumenten hebben hun stem uitgebracht; OneCare heeft minder dan twee procent aandeel in de twee jaar dat het nu op de markt is", zegt wereldwijd pr-directeur Joris Evers van McAfee. "We begrijpen daarom dat Microsoft teruggaat naar haar core business en de beveiligingstaak overlaat aan de experts."

De security-leverancier verklaart in de officiële reactie: "Microsoft geeft het nu op en valt terug op een uitgekleed freeware-product. Dat komt niet tegemoet aan de security-behoeften van klanten. Dit is goed nieuws voor ons."

Andere aanpak

Microsoft spreekt dit tegen. Productmanager Amy Barzdukas ontkent dat dit een terugtreden uit de security-markt is. Noch het marktaandeel noch de concurrentie heeft Microsoft tot dit besluit gebracht. De softwareproducent wil juist meer pc's en eindgebruikers beschermen en legt daarom de financiële lat lager voor malwarebescherming, verklaart de Microsoft-manager. "Als de huidige aanpak niet werkt om consumenten zo breed mogelijk te beschermen, dan moeten we een nieuwe aanpak kiezen."

Slapeloze nachten

McAfee zegt dat zijn eigen positie niet wordt bedreigd. De security-leverancier wijst op de forse toename in de hoeveelheid malware die wereldwijd rondwaart. "Consumenten hebben een betrouwbare adviseur en security-expert nodig, zoals McAfee."

Concurrent Sophos ziet ook geen gevaar voor zichzelf, maar zegt dat te danken aan de focus op de zakelijke markt. Security-leverancier Kaspersky zoekt groei ook al in de bedrijfsmarkt. "Ik denk wel dat de bazen bij McAfee en Symantec hier slapeloze nachten over hebben", zegt technologie-consultant Graham Cluley van Sophos. "Zij hebben altijd goed geboerd op de consumentenmarkt voor antivirusproducten. De moeilijke financiële tijden die er nu aankomen zijn al zwaar, maar deze aankondiging van Microsoft laat meer omzet verdampen."

Impact

Toch zal Microsofts nieuwe zakelijke model voor antimalware, namelijk gratis weggeven, een impact hebben op de security-industrie. Dat is ook al gebeurd bij de lancering van Windows Live OneCare in mei 2006. Die beveiligingssoftware, verkrijgbaar via een abonnementsconstructie, kreeg toen gemengde beoordelingen in recensies, maar zorgde wel voor opschudding in de security-markt. Volgens sommige analisten heeft het ook gezorgd voor prijsdalingen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2779481). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

"Microsoft Anti-malware"
Is dat niet gewoon een andere (sales) manier op de huidige security gaten in windows te patchen?

Ze kunnen hun inspanning beter steken in het opnieuw ontwerpen van het windows operating system fundament.. Waarom dweilen blijven verkopen als je de kraan ook dicht kunt draaien?

Op de korte termijn kun je er lekker aan verdienen.
Op de langer termijn stappen je klanten over naar een ander computing platform

"Is dat niet gewoon een andere (sales) manier op de huidige security gaten in windows te patchen?"
Nee, dat heeft Windows-"patches".

Anti-malware is een middel om consumenten tegen zichzelf te beschermen. Het automatische klikgedrag en "alles maar installeren als ik maar een leuk filmpje kan zien"-gedrag is iets waar geen OS bescherming tegen kan bieden.

Dat hier misbruik van gemaakt wordt is een marktaandeel kwestie en heeft nauwelijks was met de beveiliging van OS-en te maken. Waarom malware schrijven waarmee je bijna niemand bereikt?

Ja, dichtspijkeren werkt natuurlijk wel, maar de consument wil controle over zijn PC hebben, dus zal dat nooit accepteren. Als de gebruiker krijgt te horen van zijn PC dat ie 'Videoplayer.exe' niet mag installeren voor het bekijken van een filmpje wordt ie kwaad, het is toch zijn PC of niet dan!?!?

De security-gaten zitten niet in Windows zelf, maar in de consumenten. Knappe actie als je kunt inbreken op een fatsoenlijk beheerde Vista PC.

@Ronald Vermeij:
"Op de langer termijn stappen je klanten over naar een ander computing platform"

Laat mij raden: jij hebt vandaag Ubuntu aan de praat gekregen op je oude Pentium-3, en dat wordt nu jou volgende stap als 'nieuw platform'...

Ik bedoel wat heb je: Unix, Linux Windows, Apple.
Unix kan jij niet, want dat is ver weg te moeilijk voor jou, dus wordt het Apple of Linux, aangezien Apple te duur is vuer de Boertiens uut Gr?ningen, wordt het Linux (want dat is gratis), en Ubuntu daarvan is het instap-model, dus 1+1=2.

@Anoniem - waarom heb je "schuilnaampje" nog nodig hier
- Ben je niet mans?/vrouws? genoeg om onder je echte naam te posten?
- of heb je inhoudelijk geen kennis over dit onderwerp?



Vacatures bij Microsoft
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×