Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

DDMA deelt gids ‘informeren over datalekken’

21 december 2015 - 08:24ActueelData & AIAP Nederland
Birgit Bunt
Birgit Bunt

Volgens de branche-vereniging voor data-driven marketing, de DDMA, is de aankomende meldplicht datalekken ook van belang bij het gebruik van data voor marketing. Om die reden heeft de branche een handleiding opgesteld voor de informatievoorziening aan consumenten met betrekking tot datalekken. In de gids kan worden gelezen hoe consumenten op een juiste manier kunnen worden geïnformeerd.

Data Driven Marketing Association (DDMA), de branchevereniging voor data-driven marketing, heeft een handleiding van vier pagina’s opgesteld over de aankomende meldplicht datalekken, speciaal gericht op Nederlandse marketeers. DDMA-directeur Diana Janssen verklaart dat de branche-vereniging voorstander is van correct gebruik van data voor marketing. ‘Beveiliging en openheid zijn daarbij enorm belangrijk, zeker als het om privacygevoelige gegevens van consumenten gaat.’

Volgens Janssen is de meldplicht niet alleen een zaak van de it- en juridische afdeling, maar ook voor de informatievoorziening aan consumenten. Ten eerste hebben consumenten het recht om te weten waar ze aan toe zijn, meent zij. Ook kan de manier waarop een organisatie zijn klant of donateur over een datalek informeert volgens haar het consumentenvertrouwen en de reputatie schaden of juist verstevigen. Om die reden is het volgens de DDMA belangrijk om voorbereid te zijn. 

Voorbereiding

Organisaties moeten volgens de handleiding voorbereid zijn om te voldoen aan de wettelijke informatieverplichting aan de betreffende personen. Ook moeten ze voorbereid zijn op aandacht van de media. ‘Data en privacy zijn onderwerpen die in een brede belangstelling staan. Wees voorbereid om vragen van de media en op social media op te vangen.’

De gids geeft tips waarop organisaties zich op deze twee punten kunnen voorbereiden en deelt zelfs een voorbeeld-notificatie die organisaties kunnen opsturen naar hun klanten wanneer er een datalek is geweest. De gids kan hier gratis worden gedownload.

Meldplicht datalekken

De meldplicht datalekken gaat per 1 januari 2016 in. Dit houdt in dat vanaf die datum een ernstig datalek moet worden gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens, tot die tijd College bescherming persoonsgegevens (CBP) genaamd. Het CBP heeft al aangegeven niet coulant te zijn bij de invoering van de meldplicht. De boete voor het niet voldoen aan de meldplicht kan oplopen tot 820.000 euro per overtreding of 10 procent van de jaaromzet. Computable-expert Jeroen Renard beschreef in zijn opinie al een aantal actiepunten om boetes als gevolg van een datalek te voorkomen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    CBP niet coulant bij meldplicht datalekken

    OpinieSecurity & Awareness

    Meldplicht Datalekken: 5 concrete stappen

    Computable.nl
    OpinieSecurity & Awareness

    Vermijd boetes bij datalekken

    OpinieGovernance & Privacy

    De meldplicht datalekken in vogelvlucht

    ActueelData & AI

    DDMA Privacy Autoriteit heeft nieuwe leden

    ActueelData & AI

    Henry Meijdam stapt op als bestuursvoorzitter DDM

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs