Managed hosting door True

Overheid en branche pakken Indiase belfraudeurs aan

Microsoft, KPN en VodafoneZiggo zijn onderdeel van publiek-private samenwerking tegen oplichtingspraktijken

 

Fraudemelding

Microsoft, KPN en VodafoneZiggo trekken samen met Fraudehelpdesk, Teamviewer GmbH, Western Union Company, MoneyGram International, ABN Amro, ING, Rabobank, de Volksbank en Verenigde Bitcoinbedrijven Nederland ten strijden tegen helpdeskfraude. Namens de overheid zetten minister van Justitie en Veiligheid Ferdinand Grapperhaus, Rotterdamse politiechef Frank Paauw, voorzitter van het College van procureurs-generaal Gerrit van der Burg en bestuurslid Henk Don van de Autoriteit Consument & Markt hun handtekening onder de intentieverklaring tot samenwerking.

De partijen nemen technische en financiële maatregelen om de oplichtingspraktijken te verstoren en zoveel mogelijk te voorkomen. Het is de bedoeling dat alle elf betrokken ondernemingen en instanties vanuit hun eigen expertise bij gaan dragen aan een oplossing voor wereldwijde helpdeskfraude. 

Zes miljoen euro schade door fraude

Bij helpdeskfraude bellen fraudeurs vaak vanuit landen als India en geven zich uit voor helpdeskmedewerkers van grote, bekende bedrijven, zoals Microsoft. Via verschillende werkwijzen weten zij zich vervolgens op slinkse wijze toegang te verschaffen tot de computer van het slachtoffer om die te bestelen. Het overgemaakte geld verdwijnt vaak pijlsnel naar het buitenland. In 2017 hebben alleen al in Nederland bijna tweeduizend mensen aangifte bij de politie gedaan van dergelijke oplichters. Opvallend is dat 70 procent van de slachtoffers ouder is dan vijftig jaar. Bij elkaar zijn de slachtoffers voor bijna zes miljoen euro opgelicht. Eén slachtoffer is voor maar liefst 98.000 euro gedupeerd.

Voorkomen beter dan genezen

Het Openbaar Ministerie zocht al langere tijd naar mogelijkheden om deze vorm van oplichting vooral technisch te bestrijden. De opsporing van verdwenen geld en verdachten is juist door het internationale karakter van deze met telefonische babbeltrucs te vergelijken werkwijzen erg lastig. Beter is het dergelijke zaken te voorkomen, aldus voorzitter van het College van procureurs-generaal Gerrit van der Burg. ‘Hang op als je onverwacht iemand aan de telefoon krijgt die zegt namens zo’n bedrijf te bellen en geef in ieder geval geen toegang tot je computer aan mensen die je niet persoonlijk kent. Daarnaast roepen wij mensen op om vooral ook melding te doen bij de Fraudehelpdesk.’

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6328740). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures bij KPN

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.