Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Fraudemelding

Overheid en branche pakken Indiase belfraudeurs aan

29 maart 2018 - 08:29ActueelInnovatie & TransformatieABN AmroINGKPNMicrosoftRabobankVodafoneZiggo
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Microsoft, KPN en VodafoneZiggo trekken samen met Fraudehelpdesk, Teamviewer GmbH, Western Union Company, MoneyGram International, ABN Amro, ING, Rabobank, de Volksbank en Verenigde Bitcoinbedrijven Nederland ten strijden tegen helpdeskfraude. Namens de overheid zetten minister van Justitie en Veiligheid Ferdinand Grapperhaus, Rotterdamse politiechef Frank Paauw, voorzitter van het College van procureurs-generaal Gerrit van der Burg en bestuurslid Henk Don van de Autoriteit Consument & Markt hun handtekening onder de intentieverklaring tot samenwerking.

De partijen nemen technische en financiële maatregelen om de oplichtingspraktijken te verstoren en zoveel mogelijk te voorkomen. Het is de bedoeling dat alle elf betrokken ondernemingen en instanties vanuit hun eigen expertise bij gaan dragen aan een oplossing voor wereldwijde helpdeskfraude. 

Zes miljoen euro schade door fraude

Bij helpdeskfraude bellen fraudeurs vaak vanuit landen als India en geven zich uit voor helpdeskmedewerkers van grote, bekende bedrijven, zoals Microsoft. Via verschillende werkwijzen weten zij zich vervolgens op slinkse wijze toegang te verschaffen tot de computer van het slachtoffer om die te bestelen. Het overgemaakte geld verdwijnt vaak pijlsnel naar het buitenland. In 2017 hebben alleen al in Nederland bijna tweeduizend mensen aangifte bij de politie gedaan van dergelijke oplichters. Opvallend is dat 70 procent van de slachtoffers ouder is dan vijftig jaar. Bij elkaar zijn de slachtoffers voor bijna zes miljoen euro opgelicht. Eén slachtoffer is voor maar liefst 98.000 euro gedupeerd.

Voorkomen beter dan genezen

Het Openbaar Ministerie zocht al langere tijd naar mogelijkheden om deze vorm van oplichting vooral technisch te bestrijden. De opsporing van verdwenen geld en verdachten is juist door het internationale karakter van deze met telefonische babbeltrucs te vergelijken werkwijzen erg lastig. Beter is het dergelijke zaken te voorkomen, aldus voorzitter van het College van procureurs-generaal Gerrit van der Burg. ‘Hang op als je onverwacht iemand aan de telefoon krijgt die zegt namens zo’n bedrijf te bellen en geef in ieder geval geen toegang tot je computer aan mensen die je niet persoonlijk kent. Daarnaast roepen wij mensen op om vooral ook melding te doen bij de Fraudehelpdesk.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Bellende hacker
    ActueelSecurity & Awareness

    Nep-Microsoft-helpdesk teistert ook België

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs