Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
autopech

Autoalarmsysteem eCall in EU van start gegaan

03 april 2018 - 10:07ActueelCloud & InfrastructuurEuropese Unie
Rik Sanders
Rik Sanders

Vanaf 1 april is Emergency Call, het systeem in nieuwe auto’s dat automatisch de meldkamer alarmeert bij een ongeluk, operationeel in alle lidstaten van de Europese Unie. De noodcentrales in de EU-landen kunnen voortaan deze zogeheten eCalls ontvangen en verwerken.

Bij alle nieuwe type auto’s en kleine bedrijfswagens die na deze datum goedgekeurd zijn en op de markt komen is eCall ingebouwd. Sommige auto’s kunnen nu al een eCall versturen. Autobezitters kunnen daarover informatie opvragen bij hun autofabrikant.

Bij een ongeval geeft het Emergency Call-systeem automatisch de exacte locatie van het ongeluk, het voertuigtype, de rijrichting en het aantal inzittenden door. Met deze informatie kunnen hulpdiensten als brandweer, politie, ambulance en bergers met betere informatie snel ter plaatse zijn. De meldkamers zijn geschikt gemaakt om de alarmberichten te behandelen.

Het systeem is een aanvulling op andere alarmeringsdiensten en moet bijdragen aan het verminderen van het aantal verkeersdoden in Europa. Het kan van levensbelang zijn als inzittenden door het ongeval zelf niet het noodnummer kunnen bellen. Het systeem maakt pas verbinding met het gsm-netwerk als een eCall wordt verstuurd.

Na drie jaar zal de Europese Commissie onderzoeken of het opportuun is om het systeem ook in vrachtwagens, bussen en andere voertuigen te integreren. In bestaande auto’s is het niet in te bouwen.

eCall

Een auto die voorzien is van eCall schakelt bij een ongeval automatisch de hulpdiensten in. Activatie gebeurt door sensoren die bijvoorbeeld met de airbags verbonden zijn. Het systeem legt vanuit het voertuig direct telefonisch contact met de landelijke noodcentrale. Voordat een spraakverbinding met de centrale tot stand komt (binnen paar seconden) worden gegevens over het voertuig en de locatie van het ongeval verstuurd. Deze auto’s hebben ook een knop waarmee een inzittende zelf contact kan leggen met de centrale (handmatige eCall).

Bron: Rijksoverheid

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    EU geeft groen licht voor 112-systeem auto’s

    autopech
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Auto-veiligheidssysteem eCall helpt brandweer

    2 reacties op “Autoalarmsysteem eCall in EU van start gegaan”

    1. Sunny schreef:
      3 april 2018 om 18:57

      En hoe werkt het e-call alarm?
      Betekent dat dat er constante straling is omdat het systeem steeds scant hoeveel inzittenden in de auto aanwezig zijn, wat de locatie is en wat de rijrichting is? Of begint het pas te ‘scannen en te zenden’ als er sprake is van een ongeluk, vergelijkbaar met de airbag die ontvouwt op het moment dat het nodig is?
      En áls er constant wordt gescand, wat voor gevolgen heeft dit voor de inzittenden van de auto? Denk aan de kooi van Faraday.
      Of gaan we de gevolgen hiervan massaal ontkennen en negeren? Net als we doen met de rest van de draadloze communicatiemiddelen ondanks de vele onderzoeken en oproepen van 180 wetenschappers dat er DNA schade optreedt a.g.v. straling.

      Login om te reageren
    2. Guus Disselkoen schreef:
      4 april 2018 om 13:34

      Ik lees nergens iets over scannen van het aantal inzittenden. Er wordt gewoon gebruik gemaakt van de sensoren die in de auto aanwezig zijn en ook gebruikt worden voor het activeren van systemen zoals airbags, en het detecteren of alle passagiers hun gordel om hebben.

      Er komt geen straling aan te pas, je hoeft niet met een alu-hoedje op in de auto te gaan zitten. Ook je DNA blijft intact.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs