Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

EU geeft groen licht voor 112-systeem auto’s

03 maart 2015 - 10:53ActueelCloud & InfrastructuurEuropese Unie
Rik Sanders
Rik Sanders

Alle nieuwe auto's krijgen vanaf 31 maart 2018 een systeem dat bij een ongeluk uit zichzelf 112 belt. Dat hebben de lidstaten van de Europese Unie besloten. Dit zogeheten eCall-systeem, dat oorspronkelijk in 2015 zou worden ingevoerd, stuurt via een chip de locatie van de auto door wanneer er een ongeluk is gebeurd. Hulpdiensten kunnen dan sneller ter plaatse zijn. Dit zou jaarlijks zo'n 2500 levens kunnen redden, is de verwachting.

Het Europees parlement moet nog wel definitief met het plan instemmen. Dit gebeurt volgens planning deze zomer, meldt De Volkskrant. Het eCall-systeem is omstreden omdat tegenstanders bang zijn dat de privacy van bestuurders in het geding komt. Na zo’n drie jaar voorbereiding ligt er nu een akkoord over het nieuwe systeem, waarbij is afgesproken dat wettelijk onmogelijk wordt gemaakt om een auto met eCall op te sporen zonder dat er sprake is van een ongeluk. Ook ontvangen de nooddiensten alleen informatie over type auto, soort brandstof, tijd en locatie, waar het voertuig zich bevindt.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    eCall

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KLPD en Rijkswaterstaat wijzigen ICT voor eCall

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    eCall: chip die de traumaheli voor je regelt

    autopech
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Autoalarmsysteem eCall in EU van start gegaan

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe servicebus voor auto’s is open source

    9 reacties op “EU geeft groen licht voor 112-systeem auto’s”

    1. Willem schreef:
      3 maart 2015 om 11:41

      Los van dit specifieke voorbeeld vind ik het altijd amusant en uiterst verontrustend dat het beeld blijft bestaan dat je een techniek die inbreuk op privacy en dus persoonlijke veiligheid oplevert met een papieren maatregel, de zoveelste niet-zo-effectieve wetgeving, onschadelijk kunt maken.
      Net zoiets als je huis of auto niet afsluiten omdat het wettelijk verboden is dat je andermans eigendommen steelt. Iedereen weet hoe dat uitpakt.

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      3 maart 2015 om 12:33

      Wettelijk onmogelijk om een auto op te sporen. wat een farce. Zelf technisch onmogelijk maken een auto op te sporen wordt een uitdaging. Dat is slechts mogelijk als het apparaat pas ingeschakeld wordt bij een ongeluk. Niet echt handig als het dan eerst een verbinding moet zien te maken voordat er data verstuurd kan worden.

      Is voorzichtig rijden en zo ongelukken voorkomen niet een beter middel tegen een probleem dat er niet is ?

      Login om te reageren
    3. Johan Duinkerken schreef:
      3 maart 2015 om 13:39

      Dit is slechts de eerste stap om de overheid in uw auto te geraken. Hierna komen de andere ‘veiligheidsmaatregelen’ incluis rekeningrijden en een ‘veiligheidsslot’ dat men naar believen kan inschakelen.
      En met een beetje geluk krijgt u dan uw wegenbelasting terug in de tijd uw auto ‘aan de ketting’ heeft gelegen.

      Login om te reageren
    4. Radsenko schreef:
      3 maart 2015 om 13:56

      Volvo heeft al zo’n systeem, namelijk On Call

      Login om te reageren
    5. Ewoud D. schreef:
      3 maart 2015 om 14:51

      Hopelijk dat de Roverheid in tussenliggende tijd wat doet aan uitbreiding capaciteit van hulpdiensten, je hebt weinig aan dit soort systemen als de logistiek zelf ongewijzigd blijft. Zoals altijd wordt namelijk weer het paard achter de wagen gespannen want het is namelijk niet de techniek die mensenlevens redt.

      Login om te reageren
    6. Pa Va Ke schreef:
      3 maart 2015 om 16:46

      Tja … ik ben benieuwd of de tegenstanders van zo’n systeem er nog net zo over denken als ze (of naasten) één van die 2500 zijn …

      Login om te reageren
    7. John schreef:
      3 maart 2015 om 16:55

      Mijn Peugeot 508 heeft al vanaf 2011 exact zo’n systeem, dus nieuw is het niet en het zit ook niet alleen in de zgn premium merken.

      Login om te reageren
    8. RJBuitenhuis schreef:
      4 maart 2015 om 09:21

      Nou hebben we te maken met plusminus 50.000 (cijfers 2011) aanrijdingen per maand in Nederland , ik begrijp uit het bericht dat we de landelijke 112 lijn met deze belasting extra gaan opzadelen… Is 112 hierop wel ingericht? Graag even goed stress-testen a.u.b.?

      Login om te reageren
    9. cmhendriks schreef:
      9 maart 2015 om 12:30

      Wie betaalt de kosten t.g.v. uitrukken n.a.v. valse alarmen?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs