Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Weinig animo om data te laten verwijderen

16 oktober 2018 - 09:323 minuten leestijdActueelData & AIKPMG
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), die eind mei 2018 van kracht is geworden, hebben Nederlanders het recht om persoonsgegevens bij organisaties op te vragen en te laten verwijderen. Echter blijkt minder dan de helft (44 procent) van de Nederlanders behoefte te hebben om organisaties en bedrijven te benaderen om persoonsgegevens te laten verwijderen.

Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder ruim duizend Nederlandse burgers. Uit de analyse blijkt dat vrijwel iedere Nederlander (98 procent) op de hoogte is van de AVG. Iets meer dan 80 procent zegt volmondig ‘ja’ op de vraag of zij op de hoogte zijn van de invoering van de AVG. Bijna 20 procent heeft er weleens van gehoord.

Dat is een forse stijging in vergelijking tot maart dit jaar. Toen was ruim 80 procent van de Nederlanders niet bekend met de invoering van de wet. Echter blijkt dat 60 procent van diegenen die bekend zijn met de wet niet weten welke nieuwe rechten zij hebben gekregen.

Echter is zes op de tien burgers, die zegt op de hoogte zijn van de wet, niet op de hoogte van het recht om vergeten te worden. Wanneer ze hier op geattendeerd worden, blijkt dat 48 procent geen behoefte heeft om zijn gegevens in te zien. Een kwart zou zijn data bij de overheid aanvragen, gevolgd door zorgaanbieders (20 procent).

Wantrouwen in sociale media

Ook blijkt dat 44 procent geen behoefte heeft om zijn persoonsgegevens te laten verwijderen. Bijna een derde (32 procent) zou dit recht inzetten om zijn data bij sociale media, zoals Facebook en Twitter, te laten verwijderen. Dat wordt gevolgd door webshops (25 procent) en supermarkten (18 procent).

Het onderzoek toont aan dat sociale media verreweg het minst worden vertrouwd. Of Nederlanders daadwerkelijk hun gegevens bij sociale media gaan opvragen en/of verwijderen, betwijfelt KPMG-partner Koos Wolters: ‘Slechts 5 procent van de Nederlanders heeft zijn Facebook-account verwijderd nadat bekend werd dat persoonlijke gegevens op grote schaal op straat waren komen te liggen.’

Voorzorgsmaatregelen nauwelijks benut

70 procent van de Nederlanders vindt privacy zeer belangrijk en wil meer controle op het internet. Toch blijkt dat de voor de hand liggende maatregelen in beperkte mate genomen worden. Minder dan de helft verwijdert inmiddels browsercookies en minder dan 40 procent beheert de zichtbaarheid van persoonlijke informatie op de sociale media. Gebruikersnamen en wachtwoorden om sites te bezoeken worden door minder dan 40 procent van de Nederlanders met regelmaat gewijzigd. Slechts 18 procent leest bij een bezoek aan een website het privacyreglement en niet meer dan 11 procent de meldingen over cookies.

Ook andere mogelijkheden worden relatief onbenut gelaten. Bijna 20 procent heeft de incognito-modus in de webbrowser geactiveerd om te voorkomen dat gebruikers van dezelfde computer het internetgedrag kunnen volgen. De mogelijkheid tot encryptie wordt door slechts 15 procent gebruikt.

Meer over

EncryptiePrivacySocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    De nieuwe cyberwet; eerder kans dan last

    OpinieSecurity & Awareness

    Het uur U voor privacy

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs