Managed hosting door True

Mastercard en Microsoft willen één digitale identiteit

Dit artikel delen:
Privacy gegevens delen social media

Creditcardmaatschappij Mastercard en softwaregigant Microsoft slaan de handen ineen om de manier waarop mensen hun digitale identiteit beheren en gebruiken te verbeteren. Concreet houdt dit in dat de bedrijven willen komen tot een dienst waarmee consumenten hun identiteitsgegevens kunnen invoeren, beheren en delen om zo tot één digitale identiteit te komen die overal voor inzetbaar is.

Het online verifiëren van je identiteit is nu nog altijd afhankelijk van een fysiek of digitaal bewijs zoals een paspoortnummer, een adresbewijs, of een rijbewijs. Deze afhankelijkheid legt volgens de twee ondernemingen een enorme last op de gebruikers. Die moeten tientallen wachtwoorden voor verschillende identiteiten onthouden en lopen tegen steeds meer complexiteit aan in het bewijzen van hun identiteit en het beheren van hun gegevens.

Identiteitssysteem

"We hebben nu de mogelijkheid om een systeem op te zetten dat mensen op de eerste plaats zet, hen controle geeft over hun identiteitsgegevens en waar deze worden gebruikt"

‘Het digitale identiteitslandschap is gefragmenteerd, inconsistent en wat in het ene land werkt, werkt in een ander land vaak niet. We hebben nu de mogelijkheid om een systeem op te zetten dat mensen op de eerste plaats zet, hen controle geeft over hun identiteitsgegevens en waar deze worden gebruikt’, zegt Ajay Bhalla, hoofd van cyber- en intelligence-oplossingen bij Mastercard. ‘Werken met Microsoft brengt ons een stap dichter bij het tot stand brengen van een wereldwijde digitale identiteitsservice. We kijken ernaar uit om binnenkort volgende stappen bekend te maken.’

Volgens de bedrijven kan het digitale identiteitsinitiatief ook helpen voor identiteitsinclusie. ‘Meer dan één miljard mensen wereldwijd, voor het merendeel vrouwen, kinderen en vluchtelingen, worden niet officieel erkend; een digitale identiteit kan hun toegang tot gezondheidszorg, financiële en sociale diensten verbeteren.’ Ook zien Microsoft en Mastercard voordelen voor verificatie en fraudepreventie. ‘Eén digitale identiteit kan mensen helpen om te communiceren met een winkelier, een bank, een overheidsinstelling en talloze andere digitale serviceproviders met een grotere veiligheid en tegen lagere kosten. Daarnaast kan het helpen bij het verminderen van betalingsfraude en identiteitsdiefstal.’

Microsoft Azure

Dit initiatief dient als de basis voor nieuwe Mastercard-diensten die worden aangedreven door Microsoft Azure. Met deze samenwerking brengen Microsoft en Mastercard naar eigen zeggen hun sterke punten samen: Microsoft's expertise op het gebied van identiteitstechnologie en de expertise van Mastercard om digitale interacties veilig te realiseren. Verdere details over de samenwerking en volgende stappen worden in de komende maanden gedeeld.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Ik ben benieuwd hoe dit initiatief zich verhoudt tot waar Tim Berners Lee mee bezig is, https://solid.inrupt.com/how-it-works
Of, dichter bij huis, IRMA van Bart Jacobs https://www.ru.nl/onderzoek/over/wetenschappelijke-topgebieden/cyber-security/meer-info/professor-bart-jacobs-winnaar-erc-advanced-grant/

Eens met Emil,
Dat het digitale landschap gefragmenteerd is, lijkt me nu (in huidig tijdsbeeld) nog even van voordeel voor de gebruiker.
Zodra er een basis is die de meest kritieke aanvallen kan weerstaan, zullen deze pas gevolgd gaan worden door de meute.

https://www.nu.nl/internet/5609627/digid-inloggegevens-van-honderden-nederlanders-gestolen-phishing.html
Dit soort berichten zullen geen positieve bijdrage leveren aan de groei van het vertrouwen :(

Nu heb ik een klein beetje ervaring met IRMA/DIGID en moet natuurlijk wel constateren dat het gebruik ervan nou niet de meest gebruiksvriendelijke manier is, DIGID is het beveiligingsvehikel waar hier in NL alles m.b.t. tot onze persoonlijke gegevens met onze overheid aan is opgehangen. Wachtwoord beleid en gegevensbeveiliging is nou eenmaal een lastige zaak, is van alle tijden en wordt overal als lastig ervaren.

Dat Microsoft en Mastercard hierin de handen ineenslaan, is niet vreemd. Beide opereren vanuit Azure dus daar zal het samenwerkingsinitiatief haar oorsprong wel gevonden hebben. Hiermee wordt ook direct de achilleshiel zichtbaar...

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-12-04T10:07:00.000Z Christel Tuin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.