Hoe meer cyberaanvallen, hoe slimmer it-afdelingen

De toename van het aantal cyberaanvallen in het afgelopen jaar, bood it-teams de unieke kans om hun deskundigheid op te bouwen. Dat blijkt uit onderzoek van beveiliger Sophos. Ruim acht op de tien respondenten geven aan dat, door hun ervaringen met cyberaanvallen en een zwaardere security-werklast, hun vaardigheden en -kennis rond beveiliging flink beter werden.

Voor het onderzoek werden 5.400 it-besluitvormers in middelgrote organisaties in dertig landen ondervraagd. De overgrote meerderheid van de it-teams die in de loop van 2020 te maken kregen met een toename van het aantal cyberaanvallen (82 procent) en een zwaardere security-workload (84 procent), versterkten hun securityvaardigheden en -kennis. 61 procent van de it-teams meldde een toename van het aantal cyberaanvallen tegen hun organisatie in 2020.

Ondanks de uitdagingen die de pandemie met zich meebracht, gaf de helft van de ondervraagden aan dat het moreel van het team in de loop van 2020 was gestegen. Bedrijven die door ransomware-aanvallen zijn getroffen, hebben veel vaker een verbetering van de teammoraal gezien dan bedrijven die niet zijn getroffen (respectievelijk 60 procent en 47 procent). Het moreel is waarschijnlijk ook beïnvloed door externe en persoonlijke omstandigheden tijdens de pandemie, zoals lokale lockdowns, het niet kunnen zien van familie en andere factoren.

Hefboom

De eisen die bedrijven aan it-teams stelden, namen toe naarmate technologie de belangrijkste hefboom werd voor telewerken en het digitaliseren van de activiteiten. De totale it-workload (exclusief beveiliging) nam toe bij 63 procent van de it-teams, terwijl 69 procent een toename van de workload van cyberbeveiliging ondervond.

“Veel van digitale ervaringen werden wellicht in snel tempo opgezet, met beperkte middelen en apparatuur die beschikbaar waren”, zegt Chester Wisniewski, onderzoeker bij Sophos. ‘Terwijl de it-teams werden geconfronteerd met een groeiend aantal cyberaanvallen gericht tegen het netwerk, de endpoints en de medewerkers. Zeggen dat het voor de meeste it-teams waarschijnlijk behoorlijk stressvol was, is dus een understatement.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-06-09T10:13:00.000Z Frederic Petitjean