Steeds vaker dubbel losgeld geëist bij ransomware

Securitybedrijf Barracuda signaleert dat ransomware-aanvallers steeds vaker dubbel losgeld eisen. De afgelopen maanden is sprake van een zeer zorgelijke ontwikkeling. Eerst wordt een bedrag gevraagd voor het vrijgegeven van de versleutelde bestanden. Ook is geld nodig om te voorkomen dat gestolen data worden gepubliceerd dan wel worden doorverkocht.

Enkele maanden later worden de slachtoffers wederom benaderd voor een nieuwe betaling om de gestolen gegevens geheim te houden. Wanneer slachtoffers dit tweede losgeld betalen, verkopen sommige afpersers de gegevens alsnog.

Grotere ondernemingen

"Meestal wordt per incident meer dan 10 miljoen dollar gevraagd"

Barracuda-onderzoekers analyseerden in hun studie de afgelopen twaalf maanden 121 grote ransomware-incidenten, 64 procent meer dan tijdens het vorige onderzoek. Voorheen waren vooral gemeenten, gezondheidszorg en onderwijs het doelwit. Die organisaties hebben nog steeds veel last, maar thans worden ook grote bedrijven aangevallen. Tussen augustus 2020 en juli 2021 richtte 57 procent van de aanvallen zich op grotere ondernemingen. In het onderzoek van 2020 was dit nog slechts 18 procent. 

Het gevraagde losgeld neemt enorm toe. Meestal wordt per incident meer dan 10 miljoen dollar gevraagd. In slechts 8 procent van de incidenten was het minder dan 10 miljoen, terwijl bij 14 procent van de incidenten meer dan 30 miljoen dollar werd geëist. In 6 procent van de gevallen werd zelfs 50 miljoen dollar of meer geëist.

2 procent in Nederland

De ransomware-aanvallen waren vooral gericht op Amerikaanse organisaties (44 procent). 14 procent van de incidenten vond plaats in Europa, waarvan 2 procent in Nederland.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Sarcasm

whut? criminelen die zich niet aan de afspraken houden? het moet niet gekker worden hooorrr!

of denken we nog steeds dat het verbieden of afzwakken van encryptie ervoor gaat zorgen dat criminelen niet meer encryptie zullen gaan gebruiken?

/sarcasm

naïef hoor...

PS bijna net zo naïef is blijven geloven dat bedrijven het beste altijd met hun klanten voor hebben.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-08-13T16:24:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.