Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Persoonlijke datakluis bij omroepen en uitgevers

19 oktober 2022 - 09:10ActueelData & AIDPG MediaNPORTLTalpa
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Vooraanstaande mediaorganisaties starten een onderzoek naar een nieuwe data-infrastructuur die de privacy moet beschermen en tegelijk meer gepersonaliseerde diensten en advertenties mogelijk maakt. DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network zetten hun kaarten op een persoonlijke datakluis.

Twee prominente ‘omroepbazen’ gaan de samenwerking aansturen. Martijn van Dam, die als bestuurder bij de NPO stopt, moet het project van de grond tillen. Hij doet dat samen met Arno Otto, chief transformation officer van Talpa Network. Beiden worden bestuurder bij de Stichting Nederlandse Datakluis die de supervisie krijgt over de nieuwe decentrale data-infrastructuur.

Betrokken omroepen en uitgevers delen de visie dat persoonsgegevens en gebruiksgegevens over enkele jaren niet langer worden opgeslagen in centrale systemen van aanbieders, maar in een persoonlijke omgeving van gebruiker zelf. Met een datakluis kan de gebruiker de volledige controle over de toegang tot diens gegevens krijgen. Deze kan straks zelf bepalen wat hij of zij wil delen met wie, wanneer en voor hoelang.

Om het onderzoek en de ontwikkeling te kunnen financieren, wordt een aanvraag voorbereid voor het Nationaal Groeifonds. Van Dam geldt als de motor achter innovatie bij de publieke omroep. Volgens Tjibbe Joustra, voorzitter van de raad van toezicht van NPO, is de digitale strategie van NPO de afgelopen jaren onder zijn leiding aanzienlijk versterkt.

Meer over

Privacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Omroepen onderzoeken potentie datakluis

    3 reacties op “Persoonlijke datakluis bij omroepen en uitgevers”

    1. De Groot schreef:
      20 oktober 2022 om 12:07

      Enige reden hiervan is om nóg meer en nog gerichter reclames te kunnen afvuren op TV-kijkers
      tijdens zinloze zendtijdvulling over treintjes, ballonnetjes, legosteentjes, boulevard-pulp en reality-progamma’s over randdebielen.

      Login om te reageren
    2. dino schreef:
      20 oktober 2022 om 16:36

      DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network als hoeders voor onze privédata 🙂
      en dan straks weer John de Mol die op tv komt uitleggen : ik wist van nix want niemand zei me wat..

      Login om te reageren
    3. Een Oudlid schreef:
      21 oktober 2022 om 21:34

      Wat een kortzichtige visie van Dino want hoe zit het eigenlijk met dit forum?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs