Managed hosting door True

TomTom controleert rijgedrag jonge bestuurders

 

TomTom Telematics heeft samen met de Duitse verzekeraar Signal Iduna de smartphone-app AppDrive ontwikkeld die jonge bestuurders feedback geeft op hun rijgedrag. Dat moet het veiligheidsbewustzijn en rijgedrag van jonge automobilisten verbeteren. TomTom Telematics is onderdeel van navigatieleverancier TomTom.

AppDrive toont praktische gegevens uit het telematicasysteem Link 100 van TomTom op de smartphone van de bestuurder, zoals hard remmen, bruusk sturen en accelereren. Hoe langer de bestuurder verantwoord rijdt, hoe hoger de korting wordt. Dat moet jonge bestuurders aanmoedigen om veiliger en efficiënter te rijden. Polishouders die de app afnemen, profiteren van een directe korting op het verzekeringspakket voor jonge bestuurders.

Volgens TomTom kunnen verzekerden het Link 100-apparaat dat bij het verzekeringspakket in zit, eenvoudig zelf installeren door de stekker in de diagnostische poort van de auto te steken. De leverancier meldt dat de locatieprivacy van bestuurders gewaarborgd is doordat de Link 100 de positie van de auto niet doorgeeft.

TomTom Telematics is een businessunit van TomTom. De divisie richt zich volledig op fleet management en voertuigtelematica. Het Webfleet-platform van het bedrijf is een software as a service-oplossing (SaaS). Die wordt gebruikt door kleine en grote bedrijven om de voertuigprestaties te verbeteren, brandstof te besparen, bestuurders te ondersteunen en de efficiëntie van wagenparken te vergroten.

TomTom Telematics op ICT & Logistiek

TomTom Telematics staat 29 en 30 oktober 2014 ook op de ict-vakbeurs ICT & Logistiek. Op de stand worden onder andere de recent aangekondigde Pro 8-terminals getoond. Wanneer Pro 8270- en 8275-driver-terminals verbonden zijn met Webfleet is integratie mogelijk van informatie die onderweg wordt verzameld in de back-end-systemen. Daardoor zijn beslissingen op basis van real-time informatie te nemen.

De nieuwe api Pro.connect biedt nieuwe mogelijkheden om de driver-terminal uit te rusten met diverse apps, zoals voertuigcontrole, bewijs van aflevering, vragenpad en barcodescanning. Die zijn alle te integreren in de Webfleet-workflow. Dit maakt niet alleen het werk van de berijder makkelijker, maar vergroot ook de servicekwaliteit voor de klant.

TomTom Telematics levert de Pro 8270 en 8275 met een mobile device management-platform voor het beheren van de verschillende apps en workflowscenario’s. Dit biedt klanten de volledige controle over het platform en de apparatuur. Zo kunnen zij onder meer de driver-terminal op afstand onderhouden. Bedrijven die het platform inzetten, zijn zeker van de veiligheid van hun data. Verder wordt de berijder nauwelijks afgeleid, wat zorgt voor meer verkeersveiligheid.

De mobiele apps en de andere hardware en software die beschikbaar zijn voor integratie met Webfleet, zijn te vinden in Webfleet’s App Center. Dit is het eerste platform in de branche, dat kant-en-klare integraties biedt voor een brede reeks van applicaties, variërend van erp en warehousingtoepassingen tot specifieke branchesoftware.

De nieuwe Pro 8-serie is gebaseerd op de TomTom Bridge en is het exclusieve platform dat geheel uitwisselbaar is met TomTom Webfleet. De Pro 8-serie biedt extra integratiemogelijkheden voor maatwerk-apps van de nieuwe Pro.connect-api en een kant-en-klaar beheerplatform voor mobiele devices.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5189547). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Goed, interessant en leerzaam initiatief!

De kortingkaart maar dan anders. Ben je bereid je bewegingsprofile aan je verzekeraar te geven voor een beetje korting?
Wanneer we in de inprentingsfase van mensen weer sociaal gedrag gaan aanleren kunnen we meer oplossen als het probleem van roekeloze jonge automobilisten.

En wederom wordt het paard achter de wagen gespannen. Eens met Jan van Leeuwen. Zolang we niets doen aan het initiële gedrag helpt zo'n app heus niet. In elk geval niet bij de de specifieke doelgroep. Tenzij de app verplicht wordt en bovendien gegevens over rijgedrag doorstuurt naar de politie, dan zou het wel eens effect kunnen hebben. Maar dan nog...

Er gaat een tijd komen dat alle verzekeringsmaatschappijen dit verplicht gaan stellen met de goedkeuring van Europa. En niet lang daarna lekt uit dat deze gegevens gedeeld worden met de overheid.

De meeste mensen hebben niet door dat we in een pan zitten en het water langzaam aan warmer wordt. Tijd om eruit te stappen zou ik zeggen.

http://www.mt.nl/373/85968/cloud-businesscases/hoe-tomtom-van-kastjesboer-in-big-data-bedrijf-verandert.html

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×