Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

TomTom wil softwarebedrijf worden

07 februari 2018 - 09:57ActueelInnovatie & TransformatieTomTom
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Als reactie op de slechte resultaten in 2017 van navigatiespecialist TomTom, met name op het gebied van consumentenproducten, stelt topman Harold Goddijn dat hij de onderneming steeds meer als een softwarebedrijf ziet. Hij voegt hieraan toe dat de focus voortaan op de zakelijke activiteiten komt te liggen. Van een sterfhuisconstructie voor de consumententak wil hij echter niet spreken.

Goddijn wilde in een toelichting niet nader ingaan op de toekomstplannen van TomTom met zijn kwakkelende consumentendivisie. Wel zei hij dat daar de kosten verder in lijn zullen worden gebracht met de dalende opbrengsten. De focus bij het bedrijf ligt voortaan op de zakelijke activiteiten, waar wel groei in zit. ‘We zijn een softwarebedrijf aan het worden’, zo stelt hij. Van een sterfhuisconstructie voor de consumententak, waar afgelopen jaar al flink in het personeelsbestand werd gesneden, wilde de topman niet spreken. Hij benadrukte dat navigatiekastjes voor TomTom een belangrijk product blijven en dat er nog steeds miljoenen van verkocht worden. 

Bloedende consumentendivisie

Navigatiespecialist TomTom heeft ook in het laatste kwartaal van 2017 de verkoop van consumentenproducten zien kelderen. Het navigatiebedrijf kon dat opnieuw slechts deels compenseren met hogere opbrengsten uit de dienstverlening aan bedrijven. De winstgevendheid is per saldo wel licht verbeterd, omdat de zakelijke activiteiten hogere marges opleveren. De totale omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 220 miljoen euro, een zesde minder dan in de laatste periode van 2016. De verkopen aan consumenten waren goed voor 91 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 40 procent. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde met 5 procent naar 36,8 miljoen euro. De brutomarge steeg licht van 58 naar 59 procent.

Over heel 2017 ging de omzet met bijna een tiende omlaag naar 903 miljoen euro. TomTom leed een nettoverlies van 204 miljoen euro, mede door een stevige afschrijving op de waarde van zijn consumentendivisie. Wel is er positief nieuws vanuit de auto-industrie. Fabrikanten van voertuigen plaatsten vorig jaar voor een recordbedrag van vierhonderd miljoen euro’s aan orders. De omzet in dat segment steeg afgelopen jaar met ruim een vijfde naar 329 miljoen euro.

Prognose 2018

TomTom houdt er rekening mee dat ook in 2018 consumenten niet massaal producten van de navigatiespecialist aan gaan schaffen. Het bedrijf gaat uit van een verdere daling van de omzet naar circa achthonderd miljoen euro. Wel hoopt het bedrijf dat de brutomarge een flinke verbetering laat zien: van 63 procent over heel 2017 naar tegen de 70 procent dit jaar.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    vrachtwagen
    ActueelInnovatie & Transformatie

    TomTom Telematics en Aventeon samen in distributietool

    ActueelCloud & Infrastructuur

    TomTom Telematics met Leaseplan in connected car

    ActueelCloud & Infrastructuur

    TomTom koppelt navigatie aan Azure-platform

    ActueelInnovatie & Transformatie

    TomTom toont hd-kaart voor autonoom rijden

    ActueelData & AI

    TomTom helpt Nissan Leaf-bestuurder op weg

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft kiest TomTom voor kaarten in clouddiensten

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs