Specifiek gaat het hierbij om het monitoren van de temperatuur van de spoorstaaf en andere parameters voor predictief onderhoud, werkplekbeveiliging tijdens werkzaamheden en het volgen van treinen en wagons. Een en ander moet leiden tot minder vertragingen en minder spoorproblemen.
Twee iot-netwerken
Het bedrijf maakt gebruik van de twee speciale iot-netwerken van Vodafone Business, Narrowband-IoT (NB-IoT) en Long Term Evolution for Machines (LTE-M). Omdat Dual Inventive internationaal opereert, worden ook de iot-netwerken en partnernetwerken van Vodafone Business in België, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Amerika en Australië ingezet voor monitoring en onderhoud van het spoornetwerk.
Low power wide area
LTE-M en NB-IoT zijn zogenaamde low power wide area-technieken. Deze netwerken hebben zeer goede dekking en kunnen verbinding maken met iot-sensoren zonder veel energie te verbruiken. En mocht het iot-netwerk ergens langs het spoor toch niet sterk genoeg zijn, dan schakelt het via een speciale multi-bearer sim, zonder extra handelingen, over op andere beschikbare netwerken zoals 2G en 4G, aldus Vodafone.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: