De nieuwe Kenwood-portofoons dienen met de bestaande portofoons van NS te kunnen communiceren. Tijdens het migratietraject van de oude naar de nieuwe portofonie-oplossing dient Koning & Hartman ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk hinder ondervonden wordt door de gebruikers van deze portofoons. Bij de NS wordt er aan boord van treinen en op de perrons dagelijks gebruik gemaakt van portofoons voor mobiele spraakcommunicatie op momenten die veiligheids- of tijd-kritisch zijn.
In het gedrang
De levering van portofoons is een heikel punt bij NS. Vorig jaar nog maakten de spoorvakbonden FNV Bondgenoten en VVMC zich nog ernstige zorgen omdat NS er maar niet in slaagde de slecht werkende, verouderde Motorola-portofoons van conducteurs en machinisten te vervangen. Zij vonden dat de veiligheid van NS-personeel en treinreizigers daardoor in het gedrang dreigde te komen. Vorig jaar zomer waren de Spoorwegen nieuwe portofoons aan het testen. De uiteindelijke gunning van de aanbesteding liep forse vertraging op omdat leverancier Abiom naar de rechter stapte om dit tegen te houden.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: