Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Virtual reality-speeltuin opent in ziekenhuizen

10 september 2019 - 07:563 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Ziekenhuispatiëntjes, die soms niet eens uit bed mogen, kunnen straks toch buitenspelen. Er is namelijk een virtual reality (vr)-speeltuin in de maak. Om het project met de naam PlaygroundVR te realiseren, start vandaag een crowdfundingactie.

De virtuele speeltuin is in eigen beheer ontwikkeld door het team van PlaygroundVR. De makers gebruikten hiervoor Unit3D, een platform voor de ontwikkeling van games. Kinderen kunnen de speeltuin ervaren via Oculus-headsets.

‘Virtual reality laat kinderen een andere omgeving ervaren’, zegt Jason van Eunen, één van de vier makers. ‘En in een vrolijke, virtuele buitenspeelomgeving vergeten ze even dat ze ziek zijn.’ Patiënten krijgen via vr zoveel afleiding dat ze daadwerkelijk minder pijn voelen tijdens behandelingen. Dat is volgens Van Eunen al gebleken uit tests op de Spoedeisende Hulp en bij brandwondencentra. ‘In een vr-omgeving kunnen zieke kinderen bovendien wél vrij rondlopen, een toren beklimmen of spelen met virtuele ballen’, zegt hij. ‘En als één van de ouders of een kamergenootje ook een bril opzet, kunnen ze samen spelen. Dat spelen ontspant. Dankzij die ontspanning daalt de stress en dat verbetert het herstel weer.’

Dit bevestigt spoedeisendehulp-arts Michiel Tebbes van het Deventer Ziekenhuis. ‘Zeventig tot tachtig procent van mijn patiënten op de Spoedeisende Hulp ervaart minder pijn door vr. Kinderen zullen veel baat hebben bij deze technologie tijdens hun behandelingen.’

Crowdfunding

Het team van Playground VR. Van links naar rechts: Koen Vogel, Jason van Eunen, Freek Teunen en Emiel Peperkamp.

PlaygroundVR is een startup van vier jonge ondernemers, net afgestudeerd of nog student. Oprichters zijn Jason van Eunen en Freek Teunen, later sloten Koen Vogel en Emiel Peperkamp zich bij hen aan.

Van Eunen, Teunen en Vogel studeerden creatieve technologie aan de TU Twente, Emiel Peperkamp behaalde een bachelor multimediacommunicatiedesign aan de Hogeschool van Amsterdam. Teunen kwam in 2018 al in het nieuws toen hij voor de Efteling de virtuele droomvlucht ontwikkelde voor mindervalide bezoekers. Hij stelt dat er nog wel geld nodig is om de speeltuin speelklaar te maken. Daarom starten de mannen vandaag een crowdfundingactie met als doel 55.000 euro binnen te halen. Het geld wordt gebruikt voor de ontwikkeling en om drie kinderafdelingen de speeltuin en vr-brillen (en andere hardware) cadeau te kunnen doen. 

In de toekomst

De makers zien nu al meer mogelijkheden met de virtuele speeltuin. Ook kinderen met een fysieke beperking zouden hiermee kunnen buitenspelen. Dat vraagt dan wel om een nieuw soort controller. De versies die nu standaard worden geleverd bij een vr-bril, en waar kinderen bijvoorbeeld een bal mee kunnen pakken en gooien, zijn te klein en gevoelig. Kinderen met een handicap hebben iets nodig wat grover werkt. ‘We kunnen ook werken met een breincomputerinterface of andere sensoren. Onze eerste ideeën staan al op papier’, zegt Van Eunen. ‘Vr-brillen zijn natuurlijk nog volop in ontwikkeling en het is spannend om te zien welke nieuwe opties dat brengt.’

Het doel van PlaygroundVR is dat uiteindelijk ziekenhuizen de vr-speeltuin als product afnemen. De oprichter verwacht het product dit najaar of begin 2020 op de markt te brengen.De onderneming werkt voor het ontwikkelen van de technologie samen met Metropool Regio Eindhoven, Jantje Beton, TU Eindhoven, Game Solution Lab, Health Tech Yard, Fontys Hogeschool, Effenaar Smart Venue en KPN. PlaygroundVR is gevestigd in Eindhoven.

Wie PlaygroundVR en de kinderafdelingen wil helpen met een donatie, vindt alle informatie op de crowdfundpagina. 

‘Buitenspeeldag’ via vr in het Wilhelmina KinderZiekenhuis

https://www.youtube.com/watch?v=6Ssiw0R3Bzo

Buitenspeeldag in Wilhelmina KinderZiekenhuis

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kabinet onderzoekt robots, ai en virtual reality

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Fontys ziet volop kansen voor vr in het mkb

    AI VR virtual reality Augmented AR
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Microsoft komt met vr-vergaderen en ai aan de edge

    Security
    OpinieSecurity & Awareness

    Virtuele realiteit is goed nieuws voor security

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Met vr-bril ‘door longen lopen’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groeiende vr/ar-markt in Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs