Ipractice biedt psychotherapie via online-chat

Dit artikel delen:
bezorgd

De Amsterdamse ggz-instelling IPractice biedt sinds kort een ‘blended care’-behandelvorm, waarbij therapie via online-chat een belangrijk element is, naast het face-to-face- en telefonische contact. De resultaten zijn volgens de organisatie veelbelovend; de behandelcapaciteit is met veertig procent vergroot en de administratielast van de gz-psychologen met de helft verminderd.

Cliënten kunnen volgens de instelling direct worden geholpen, de eerste algemene intake en diagnostiek gebeuren online bij Ipractice. Aansluitend is er een face-to-face-afspraak om in thema’s te verdiepen.

De tweewekelijkse afspraken met de gz-psycholoog op de praktijk (of op afstand via video), worden aangevuld met dagelijks online-chatcontact op een moment dat het de cliënt uitkomt. Het online-deel van de behandeling wordt gedaan door startende psychologen, waardoor schaarse tijd van gz-psychologen wordt vrijgespeeld. Bovendien blijkt  dat cliënten makkelijker delen in de online-spreekkamer, waardoor de psycholoog beter geïnformeerd is in het dagelijks leven van de patiënt.

Nine Gramberg, gz-psycholoog bij Ipractice, geeft aan dat cliënten meer betrokken zijn bij hun behandeling door het dagelijkse chatcontact. ‘Normaliter duurt een behandeltraject twaalf sessies, nu acht of negen. Het dossier wordt automatisch gevuld, het scheelt ons als behandelaar zeeën van tijd en we merken dat cliënten er goed op reageren.’

Emoties hebben geen wachttijd

"Sinds Freud hebben we weinig veranderd aan de manier waarop we psychische zorg leveren"

Gijs Coppens, gz-psycholoog en algemeen directeur van iPractice, stelt dat technologie een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verkorten van de wachtlijsten. Hij meent dat het de hoogste tijd is voor verandering. ‘Sinds Freud hebben we weinig veranderd aan de manier waarop we psychische zorg leveren. Om de GGZ beter bereikbaar en betaalbaar te maken, is implementatie van slimme technologie nodig. Door op de achtergrond processen te automatiseren, blijft er meer tijd over voor de cliënt. Chattechnologie maakt contact laagdrempelig en een therapie persoonlijker.’

Ook geeft hij aan dat er innovatie plaatsvindt door bijvoorbeeld slimme integratie met taal-technologie, zoals berichten automatisch aanvullen, de beste therapeutische antwoorden voorspellen en voorstellen aan de psycholoog. We ontwikkelen ook een chatsimulator om nieuwe psychologen op te leiden tot chat-psycholoog. De grote motivatie is een laagdrempelig psychotherapeutisch contact zonder wachttijd, omdat emoties ook geen wachttijd hebben’, aldus Coppens.

Ipractice is in gesprek met bedrijven om de chattechnologie te implementeren. Daarnaast is er contact met ziekenhuizen en universiteiten om een chatservice te ontwikkelen voor zorgverleners en studenten. Samen met een zorgverzekeraar start er in maart 2020 een pilot om gezamenlijk een chattherapie voor millennials te ontwikkelen.

iPractice

Ipractice is een Amsterdamse startup waar het chatcontact met de cliënt een belangrijk onderdeel is van het behandelproces. De psychologische behandeling wordt aangevuld of vervangen met frequent digitaal contact cliënt-behandelaar (blended care). Minder complexe taken worden gedaan door een online-psycholoog, technologie en de cliënt zelf om schaarse big-psychologen vrij te spelen. Behandelingen worden aangevuld met laagdrempelige online-‘selfservice’-hulpmiddelen Daarnaast wordt technologie ingezet voor het verbeteren van diagnose, indicatiestellingen, en behandelprogramma's. Dagelijks staan vijftien psychologen, inclusief vijf jonge psychologen in opleiding tot chat-psycholoog, klaar om directe psychologische zorg te verlenen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-12-13T10:39:00.000Z Christel Dieleman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.