IBM overweegt de verkoop van Watson Health

Dit artikel delen:
arts

IBM bekijkt de mogelijkheden om Watson Health, zijn divisie voor gezondheidstoepassingen, van de hand doen. Dat meldt de Wall Street Journal. Topman Arvind Krishna zou willen focussen op divisies met hogere marges, zoals kunstmatige intelligente en cloudtoepassingen.

De verkoop van Watson Health zou nog in een zeer vroeg stadium zitten en definitieve beslissingen zijn nog niet gevallen. IBM onderzoekt verschillende mogelijkheden zoals een verkoop aan een investeringsfonds of een afsplitsing. 

Watson Health zet kunstmatige intelligentie in om dokters en gezondheidswerkers te helpen, maar ook bijvoorbeeld verzekeraars en farmaceutische bedrijven. Watson Health maakt deel uit van IBM’s divisie ‘Cognitive Applications’ dat vorig jaar een omzet draaide van 1,5 miljard dollar, een daling van twee procent vergeleken met 2019. De afdeling Watson Health draait daarvan ongeveer een miljard dollar omzet per jaar, zeggen anonieme bronnen tegen de Wall Street Journal, maar is momenteel niet winstgevend. 

IBM zet de technologie in onder verschillende merknamen, zoals Merge Healthcare, dat mammografieën en mri’s kan analyseren en Truven Health Analytics, dat grote hoeveelheden klinische data kan analyseren. Toch lijkt het er op dat Big Blue zijn grote ambities met Watson, waaronder het digitaliseren en verbeteren van de gezondheidszorg, naar beneden heeft moeten bijstellen. In 2018 was er bijvoorbeeld al een ontslagronde bij de divisie. 

Dat jaar was er ook opschudding door het bericht dat Watson fout advies rond bijvoorbeeld kankerbehandelingen had gegeven. De problemen zouden te wijten zijn aan het feit dat dokters tijdens een test geen echte data hadden ingegeven, maar hypothetische gegevens. De aanbevelingen werden ook nooit uitgevoerd bij patiënten, maar waren slechts onderdeel van een proefproject. 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-02-22T11:58:00.000Z Frederic Petitjean