Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Informatie à la carte voor de agent

Keuze voor één landelijk politie-informatiesysteem nog open

Dit artikel delen:

Politiemensen lopen de kans bij hun werk overvoerd te worden met informatie. Op hun taak berekende contentmanagementsystemen voorkomen dat. Daarmee krijgt een agent bij de verkeersdienst bijvoorbeeld geen berichten over burenruzies te zien. Politieregio Gelderland-Zuid heeft positieve ervaringen met haar interne systeem.

De tijd dat opsporingsberichten alleen op papier werden afgedrukt en vervolgens – compleet met fotobeeld – op mededelingborden werden geprikt, is bij de politie al lang verleden tijd. Tegenwoordig gebruiken alle 25 politiekorpsen geavanceerde contentmanagementsystemen (cms). Die informeren politieambtenaren over alle zaken die voor hun werk bij de verkeersdienst, zedenzaken, enzovoort, van belang zijn. Voordat de agent op surveillance gaat, logt hij eerst met zijn persoonlijke identificatienummer in op het beveiligde systeem. Daar leest hij in zijn eigen persoonlijke mappen bijvoorbeeld welke auto’s deze week zijn gestolen en wie nog een onbetaalde boete heeft openstaan. Van de 25 regio’s hebben er vijf Smartsite aangeschaft. Het ministerie van Binnenlandse Zaken kan leren van de ervaring die Politieregio Gelderland-Zuid met dit systeem opdeed.

Ongeveer drie jaar geleden nam de Politieregio Gelderland-Zuid haar intranet drastisch op de schop. De opdracht was om voor de destijds gebruikte html-oplossing een beter cms te zoeken. Het systeem zou niet alleen vandaag moeten voldoen, maar ook in de toekomst. Er werd voor dit doel een pakket van 120 eisen geformuleerd. Elke eis kreeg een urgentieclassificatie, variërend van absoluut noodzakelijk, moet snel bijgebouwd kunnen worden, of kan niet aan worden voldaan. Conform verzoek vulden alle benaderde cms-leveranciers per eis in of ze er wel, niet of eventueel aan konden voldoen. Bij de ingediende offertes kwam Smartsite er het beste af. Dit pakket scoorde op 90 van de 120 items positief. Anders gezegd, het programma voldeed aan een bepaalde eis, of kon er in korte termijn aan voldoen. Politieregio Gelderland-Zuid schafte vervolgens, samen met de regio Gelderland-Midden, het pakket aan. Daarmee bevonden beide politieregio’s zich in het gezelschap van de Politieregio Gelderland-Noord en Oost, dat er al eerder op overstapte.


Personificatie

Van het cms-programma is momenteel versie 4.5 in gebruik. Zodra de nu verouderde interne netwerkomgeving gemigreerd is naar Windows 2000 of XP, kan de op de plank liggende versie 5.1 worden geïnstalleerd. De kracht van het huidige cms is de mogelijkheid van personificatie. Elke politieman/vrouw logt met zijn persoonlijke identificatienummer in. Vanwege gevoeligheid van de opsporingsinformatie kan dat overigens uitsluitend binnen een politieomgeving. De startpagina die vervolgens oplicht is expres zo rustig mogelijk gehouden. Het laat voor iedereen relevante nieuwsberichten, nieuwe pagina’s en de toegang naar het persoonlijke GLZ-net zien. Aanklikbare knoppen verbergen achterliggende informatie. Verder zijn er bovenaan de startpagina vijf hoofdingangen. Dat zijn respectievelijk Actueel, Operationeel, Kennis, Personeel en Organisatie. Achter elke hoofdingang zitten vele doorklikmogelijkheden. Zo is achter de ingang Actueel bijvoorbeeld ergens te lezen dat een bepaald politiebureau gedurende enige tijd gesloten is. Achter Kennis schuilt de nodige informatie over werkprocessen. Dus hoe geschiedt een intake-proces, hoe moet een aangifte worden opgemaakt, enzovoorts. Personeel en Organisatie informeren onder andere over vacatures en bijvoorbeeld het organigram.

Het cms bewijst zijn grootste nut bij de gegevens die achter Mijn Instellingen GLZ-net verborgen zitten. Er werd hiertoe – met behulp van een externe partij – een speciale informatierecherchemodule ontwikkeld. Bij die informatierecherche werken in politieregio Gelderland-Zuid 30 van de totaal 125 regionale intranetredacteuren. Zij fungeren als correspondent en zijn geautoriseerd bepaalde mappen (Overval, Overlast in buurt, Surveillance, enzovoort) met opsporingsinformatie te vullen. Politiemensen kiezen vooraf uit een menu welke mappen zij vanwege hun werk nodig hebben. Zodra zij inloggen en doorklikken naar hun persoonlijke GLZ-net, krijgen zij alleen de eigen keuzemappen voorgeschoteld. Zo ziet de agent in Tiel dat mijnheer X een ontzegging kreeg zich gedurende een bepaalde tijd in het Tielse centrum te vertonen. Een op het systeem ingelogde politieman uit Nijmegen krijgt die mededeling juist niet te zien. Een agent kan zich binnen het cms als het ware abonneren op mappen van zijn keuze. Dat voorkomt dat mensen overvoerd worden met informatie, waaraan zij toch niets hebben.

Er is bovendien de mogelijkheid om via e-mail op de hoogte gesteld te worden. Mocht er aan een bepaalde map een nieuw opsporingsbericht zijn toegevoegd, dan volstaat het klikken op een hyperlink om het te kunnen lezen. Het cms zorgt er zelf voor dat berichten die voor iedereen in het district (respectievelijk Stad Nijmegen, Tweestromenland en De Waarden) interessant zijn, ook door allen gezien worden. Zo zal van een overval op een tankstation in Wijchen eerst een voor iedereen zichtbaar nieuwsbericht worden gemaakt. Details van het voorval (signalement dader, beelden gemaakt door bewakingscamera), worden door de correspondent in de map Overval/Roof geplaatst. Alleen de collega’s die het in Tweestromenland aangaat, zullen bij aanvang dienst hiervan kennisnemen.


Landelijk cms

Bij Politieregio Gelderland-Zuid is iedereen enthousiast over het cms. Vooral de collega’s in operationele diensten roemen het gebruiksgemak. Dankzij de heldere structuur kan veel meer informatie op het net worden gezet dan voorheen. Dit alles is mogelijk zonder dat dit voor individuele gebruikers tot information overload leidt. Ook politieregio’s die nu nog andere contentmanagementsystemen intern gebruiken, tonen belangstelling voor Smartsite. Overigens is voor het landelijk opererende www.politie.nl een ander cms in gebruik. Aan dat door het ministerie van Binnenlandse Zaken aangeschafte systeem leveren de 25 politieregio’s hun berichten. In politieland zijn velen niet zo te spreken over het betreffende informatiesysteem. Het is vrij ingewikkeld te bedienen en minder gebruikersvriendelijk. Bovendien vallen – relatief gesproken – aanschafprijs en implementatiekosten hoger uit dan de bedragen die de vijf politieregio’s voor Smartsite neertelden. Dat neemt niet weg dat er bij de Nederlandse politie onder meer op informatiegebied veel gaat veranderen. De nadruk komt straks te liggen op één organisatie in plaats van 25 afzonderlijke ‘winkeltjes’. In dat beeld kiest politiek Den Haag waarschijnlijk voor één, landelijk uniform systeem. De keuze voor het eerder aangeschafte systeem ligt hierbij voor de hand. Ook alle intranetten moeten daar dan aan geloven. En, eerlijk is eerlijk, na verloop van tijd, zal ook dat systeem wel wennen. Het mag hier dan om ‘hogere’ politiek gaan, een landelijke overstap op Smartsite dient echter zeker overwogen te worden!

Harry Dillerop, Politie Gelderland-Zuid

Gelderland-Zuid in kaart

De politie Gelderland-Zuid is werkzaam in een drie districten opgedeeld gebied. Het kleinst is het district Stad Nijmegen met een oppervlakte van bijna 58 vierkante kilometer. De politie bedient daar 157,5 duizend mensen.

District Tweestromenland omvat onder meer de gemeenten Beuningen, Druten, Groesbeek, Heumen, Millingen aan de Rijn, West Maas en Waal en Wijchen. Daarin wonen 152.250 mensen op 379 vierkante kilometer. District De Waarden met de gemeenten Buren, Culemborg, Geldermalsen, Lingewaal, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Tiel en Zaltbommel heeft het grootste oppervlak (671 vierkante kilometer) en telt 212.800 inwonders.

De automatisering van genoemde districten is in handen van de (landelijke) afdeling Informatie- en Communicatietechnologie (ICT). Deze is in Gelderland-Zuid onderverdeeld in een technische kant en een beheerkant. De technische mensen beheren de hardware, dus de computerapparatuur, van het korps. Ook verzorgen zij een helpdeskfunctie voor storingen aan apparaten en techniek. Deze kant wordt door het korps aangeduidt met ‘aanbodkant'. De (functionele) beheerkant noem de politie de ‘vraagkant''. Deze beheert de diverse bedrijfsprocessensytemen. Andere taken zijn beleidsmatige ondersteuning en informatiebeveiliging. Het functionele beheer en het beleidsdeel van de ict moet voor 2007 zijn overgeheveld naar de afdeling Beleidsondersteuning en Informatietechnologie.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-02-17T00:00:00.000Z Harry Dillerop
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.