Onlangs hebben wij een onderzoek gehouden over 'high availability'. De vraag was ‘Is twee procent uitval van jouw servers en applicaties acceptabel?’. Het antwoord was verrassend, een bijna fifty/fifty-verhouding tussen het ja- en nee-kamp. De helft vond een week uitval op jaarbasis dus acceptabel. Misschien hadden wij ook naar het beheer moeten vragen…
Wat mij opvalt is dat het beheer van high availability-oplossingen (HA) nogal eens te wensen over laat met als gevolg een, soms onbewust gecreëerde, schijnveiligheid. Dat is vreemd, want na maanden van zorgvuldige implementatie is het beheer de laatste stap die het proces compleet maakt. HA is het inzetten van redundante hardware en software, het gebruik van fouttolerante systemen en het inzetten van zowel back-up- als herstelmogelijkheden. De doelstelling is het verkrijgen van een hoge beschikbaarheid voor servers en applicaties om zodoende een hoge beschikbaarheid te garanderen van de bedrijfsprocessen.
Vertrouwen
Een HA-traject duurt veelal maanden, het is namelijk een kwestie van vertrouwen. Als er een calamiteit is, is de oplossing die wordt geïmplementeerd dan te vertrouwen? Werkt het? Wordt een ramp voorkomen? Daar mogen wel wat gesprekken en het nodige denk- en testwerk aan vooraf gaan. Als HA eenmaal is geïmplementeerd, mag je dus verwachten dat het correct wordt beheerd en te allen tijde werkt. Het is des te vreemder als HA-beheer blijkt te worden verwaarloosd.
Onbekend maakt onbemind
Maar toch, misschien is het ook weer niet zo vreemd. Ict blijft in de basis mensenwerk en beheerders zijn zeer drukke mensen. Denk alleen al aan de diversiteit van de omgevingen en applicaties die moeten worden beheerd. HA komt daar dan nog even bij. Onbekend maakt onbemind, dus als er eens iets mis is met de HAomgeving, dan lijkt het beheer daarvan achteraan in de activiteiten- en prioriteitenrij te staan. Dat maakt het nog vreemder dan het al was, het was namelijk essentieel voor de bedrijfsvoering. Als ik eens wat dieper graaf naar de reden van deze op verwaarlozing lijkende situatie, dan valt op dat het beheer niet zozeer wordt verwaarloosd, maar dat beheerders vaak niet in de gaten hebben dat een HA-omgeving niet up-to-date is. De HA-omgeving wordt namelijk geacht te werken. Klaar. Dat leidt tot een verlaagde staat van waakzaamheid en dat lijkt weer te leiden tot nog minder controle. Al met al leidt dit dus tot een schijnveiligheid van servers, applicaties en bedrijfsprocessen. Een zeer ongewenste situatie.
Van schone schijn naar goed beheer
Goed beheer betekent simpelweg het uitvoeren van het onderhoud van een omgeving, server en applicaties, met als doel beter in staat te zijn de bedrijfsvoering te continueren. Als je het niet manueel doet, kies dan voor een andere oplossing. Om beheer te vereenvoudigen kan monitoring worden ingezet, bijvoorbeeld middels Visual Message Center. Monitoring realiseert dan feitelijk de permanente bewaking en controle. Een goede monitoring-oplossing heeft het zelfs in zich om acties uit te kunnen voeren die anders toch door de beheerders zouden worden uitgevoerd. Hiermee wordt de drie-eenheid van beheer – werking, bewaking en controle – gewaarborgd. Naast HA raden wij daarom ook HA-monitoring aan, zodat schone schijn wordt omgezet in goed beheer.
Arnaud de Wilde
Directeur
PST Business Solutions
adewilde@pst.eu