Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het redactionele gedachtegoed van de redactie.

Ervaringen met Windows 7-migraties

Vanaf begin 2009 ben ik als projectleider bezig met Windows 7-inrichtingen bij bedrijven. Dit als deelnemer van het Microsoft Windows 7 First Wave-programma. Een programma waarbij we met ondersteuning van Microsoft in een vroeg stadium vijf bedrijven hebben laten kennis maken met Windows 7. Deze bedrijven draaien al volledig Windows 7 in productie of zijn bezig met een gefaseerde overzetting. In dit artikel onze ervaringen.

Wat ons is opgevallen tijdens de Windows 7-migraties:

* Windows 7 wordt door de eindgebruiker als erg positief ontvangen. Windows 7 biedt als besturingssysteem een vanzelfsprekende gebruikerservaring. Dit onder andere door goede zoekmogelijkheden en een duidelijke en aanpasbare interface.

* Windows 7 wordt door de beheersafdelingen als makkelijk in te richten en te onderhouden ervaren. Automatische deployment van Windows 7 is met de gratis Microsoft-software of de te betalen Microsoft-software beide goed te faciliteren.

* Veel bedrijven maken al gebruik van een centraal te beheren omgeving. Hierdoor wordt het updaten van een besturingssysteem ook veel eenvoudiger. Data- en profielinformatie staan bij veel bedrijven al op een storageomgeving en niet meer lokaal. Aandachtspunten voor bedrijven blijven vooral mail (handtekening, lokale mail, rechten, etc.) gerelateerd en applicatiegerelateerd.

* Een aantal Windows 7-functionaliteiten zorgen voor functionaliteiten die bij bedrijven op dit moment niet of met third party-software ingeregeld zijn. Zoals Bitlocker voor encryptie van gegevens en DirectAccess voor eenvoudig off-site werken.

* Voor een aantal functionaliteiten is er ook een afhankelijke richting naar Windows 2008 R2 en andere backoffice-componenten. Zorg voor een goede impactanalyse voor de implementatie en gebruik van deze functionaliteiten. Denk hierbij onder andere aan DirectAccess en Branch Cache. Branch Cache kan worden gebruikt om documenten en informatie die gebruikers opvragen sneller over de trage verbinding tussen de kantoren te krijgen.

* Belangrijk is natuurlijk dat de bedrijfsprocessen blijven functioneren voor bedrijven migreren naar een nieuw platform. Microsoft heeft daarom zelf en met partners ook erg de focus gelegd op software- en hardwarecompatibiliteit, zodat een overgang gecontroleerd en relatief snel kan plaatsvinden. Binnen Windows 7 zitten al erg veel opties die applicaties goed laten functioneren op Windows 7. Ook zijn er applicaties beschikbaar waarmee bedrijven een goede analyse kunnen maken hoe de applicaties gaan functioneren op het nieuwe besturingssysteem. Ook met Microsoft Desktop Optimization Pack biedt Microsoft mogelijkheden om applicaties goed te laten werken op en met Windows 7. Dit bijvoorbeeld door middel van applicatievirtualisatie (APP-V) of eventueel Windows XP-deskto virtualisatie (MED-V). Belangrijk is om scenario's uit te werken wat te doen met applicaties als ze niet werken op Windows 7. Op dit moment zien we dat 85 procent van de applicaties ook gewoon werkt op Windows 7. Voor de 15 procent zijn weer verschillende mogelijkheden om ze te laten werken op of met Windows 7. Als een leverancier overigens een versie heeft die op Windows Vista werkt dan werkt deze ook op Windows 7. Uiteraard moet ook worden gecontroleerd of de leverancier ook formeel support levert op Windows 7.

* Bij de bedrijven waar we Windows 7 hebben geïmplementeerd is ook meteen gekozen voor Office 2007. Zorg voor goede training en instructies met betrekking tot Office 2007. Vaak is dit een groter verschil voor de gebruiker dan van XP naar Windows 7. Bij de Office-migratie krijg je ook te maken met macro's en sjablonen die getest en eventueel aangepast dienen te worden.

* Veel bedrijven kiezen ervoor om naast Office 2007 ook meteen Office Communications (OCS) of een andere third party-oplossing te implementeren. Dit voor webmeetings, chatten, presence, voicemails in de mailbox en IP-telefonie. Op deze manier wordt de standaardwerkplek (besturingssysteem +) al een echte enabler voor bedrijven.

Samenvattend zien we dat de migratie naar een nieuw platform eenvoudiger wordt doordat er bij veel bedrijven al centraal beheer wordt toegepast. Aandachtspunt blijven natuurlijk de applicaties, deze dienen goed getest te worden. Veel bedrijven zijn al bezig met Windows 7 of zijn aan het analyseren hoe om te gaan met Windows 7. In vergelijking met Vista verwacht ik de komende maanden dat erg veel bedrijven over zullen gaan naar Windows 7. Naar mijn mening weer een goede nieuwe stap.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3141858). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

En wat kost dat dan?

Als je al zoveel moeite moet doen is het een overweging waard andere opties te proberen, spreek linux, OpenOffice, etc., eventueel ook in combinatie met Windows 7.
Dit verhaal is wel erg MS-reclame, nou ja, van een 'First Wave'-deelnemer kun je ook niet anders verwachten...

Beste Jan,

Ik ben een collega van Tom en verkoop al meer dan tien jaar ict-migratieprojecten. In reactie tot jouw vraag kunnen we eenvoudig stellen dat Windows 7-migraties in vergelijking tot NT->XP of naar Vista gemiddeld genomen 2/3 goedkoper zijn. Dit zie je terug in aanzienlijk kortere doorlooptijd en netto bestede tijd. De kosten vallen dus enorm mee. Wij zien dit ook terug in enorme vraag naar expertise op het gebied van W7 en inrichting van optimized desktop & back office omgevingen.

Waarom vraag je af?
Organisaties hebben in vergelijking tot vroeger al veel 'standardized' omgeving, het vertrekpunt is daardoor al beter. Daarnaast is de W7 deployment veel beter (out of the box) geregeld en daardoor levert de designfase ook minder uitdagingen op. Tel daarbij op dat technisch gezien er allerlei functionaliteiten zijn in relatie tot het 'draaien' van applicaties op het OS en het belangrijkste issue bij migraties is grotendeels opgelost. Ik kan nog meer vermelden, maar strekking is volgens mij zo duidelijk.

Dus de moeite waar jij het over hebt, valt in de praktijk wel mee. Neemt niet weg dat een goede projectmanager op het gebied van migraties alle potentiele uitdagingen moet adresseren (zoals Tom ook in het artikel heeft gedaan). Hij dient er immers voor te zorgen dat de klant zo geruisloos mogelijk over kan gaan, dan wel dat hij begrijpt wat eventuele risico's zijn.

Ten aanzien van de andere opties. Waarom zou je het overwegen? Vanuit een kostenoogpunt? Dat zou kunnen, maar er zijn meer overwegingen dan alleen investeringen in licenties.

Sander Cornelissens, wat is jouw vergelijking? Je klinkt een beetje vaag alsof je in de sales zit. Een Vista naar 7 migratie moet je vergelijken met een Windows 2000 naar XP migratie, als je het eerlijk wilt doen. Van NT 3.51/4.0 -> XP of naar Vista migreren is van een andere orde.

Los van het feit of een NT/XP -> W7 migratie meer inspanning vergt (en dus meer kosten met zich meebrengt) dan een Vista -> W7 migratie: een migratie van bv XP of Vista naar Linux is in de meeste gevallen factoren duurder en is soms op functioneel en technisch niveau voor de meeste organisaties geeneens haalbaar. Al was het al maar vanwege de ook door Tom Verharen aangegeven appcompat issues. De meeste van de apps binnen organisaties bestaan niet eens voor een Linux platform. En voordat mensen aankomen met WINE oid: daar heb je dan ook gewoon een Windows license voor nodig en creeer je in plaat van 1 beheerpunt er direct 2! Iedereen die in IT infrastructuur optimalisatie bezig is weet dat hoe minder objecten je beheert, hoe goedkoper en efficienter je dat kan doen. Ik denk dat de case voor Windows 7 in dat kader gewoon erg sterk is. Dat was ie trouwens ook al voor XP en Vista.

@ICT-er: wat heeft het feit dat iemand sales zou zijn hier mee te maken overigens? Ik het verband niet? Diskwalificeert Sander Cornelissens daarmee zijn verhaal? Heeft ie er geen kijk op? Zegt hij dingen die niet kloppen? Ik snap 'm even niet...

@Tom de Ridder: Hoeveel salespersonen ken jij die echt objectief zijn over het product dat ze aan de man proberen te brengen?

De eindgebruiker die van WXP naar W7 overstapt (moet overstappen) gaat er alleen maar op achteruit. De feitelijke bestandslocaties worden een stuk waziger en met die pastel-kleurstellingen is een (extra) bril nodig. Van Vista overstappen levert alleen minder gezeur van de 'security' op.

Tom de Ridder, bedankt voor de info. Ik wist niet dat Sander Cornelissens in de sales zat. Mijn argwaan m.b.t. de vage vergelijking (van ? naar Windows 7-migraties) was dus niet voor niets.

Tom, zo te horen zit jij zelf ook in de sales, want je grijpt mijn vraag meteen aan om een Microsoft-verhaal te plaatsen dat ik op een van hun sales paper gelezen heb. Jij hebt mijn vraag (het zwakke punt in Sanders reactie) overigens goed begrepen.

Tom, ik ken vele uitstekende sales consultants. De gemiddelde salespersoon weet echter helaas weinig van wat bijvoorbeeld de eigen collega's voor de klant kunnen betekenen, wat de implementatie van aangeboden producten in het echt betekent of zelfs wat de klant nodig heeft.

@ICT-er Bedankt voor je reacties tot dusver. Ik vind het echter niet sterk dat je beperkt tot een detail waar ik preciezer over had kunnen zijn. Het kan feitelijk juist zijn, maar je verliest daarmee de essentie van mijn verhaal

De strekking (hoofdlijn) van mijn betoog is dat migraties naar Windows 7 veel goedkoper zijn en dat Windows 7 an sich ook veel in zich heeft om het geld te besparen. Dit betoog omdat de eerder genoemde Jan het kostenaspect betrekt op het verhaal van Tom Verharen.

Het gegeven dat je niet wist dat in Sales zat geeft ook wel aan hoe je mijn reactie hebt gelezen. Getriggerd door iets wat preciezer had kunnen worden omschreven, lees je verder niet goed (ik vermeld nl dat ik al 10 jaar migratietrajecten verkoop) en verlies je daarmee mijn inziens de hoofdlijn van mijn verhaal. Op zich zelf jammer en deels een diskwalificatie.

Kijk ook eens naar reacties van klanten op www.brainforce.nl/windows7. Blijkbaar weten wij 'als salesconsultants' toch wel heel goed wat klanten willen en wat onze collega's voor onze klanten kunnen betekenen. Klanten zijn namelijk tevreden, anders hadden zijn niet meegewerkt aan deze site.

@Pim. Het klopt dat wij positief zijn over Windows 7 omdat de voordelen voor klanten zo duidelijk zijn, zodat we dit, zonder het rooskleurig voor te stellen, aan de man kunnen brengen. Je vergeet gemakshalve ook dat klanten steeds beter geinformeerd zijn en zich dus geen knollen voor citroenen laten verkopen. Dus alleen als je objectief kan aantonen dat je iets hebt dat de klant nodig heeft zal een klant zaken met je doen, doe je het met andere intenties, prikken ze daar door heen.

Ten aanzien van jouw overige opmerkingen: je ben een van de weinigen die dit hoor zeggen, maar het is jouw perspectief. Ik hoop serieus dat je er in de toekomst anders naar zult kijken, aangezien er voor grote groepen gebruikers voordelen kleven aan de nieuwe desktopproducten van MS.

@ICT-er: Ik zit zelf niet in sales. Ik zit in de software ontwikkel-hoek, in dat kader treed ik soms op als pre-sales consultant, waarbij objectiviteit en eerlijk zijn over de aangeboden producten en oplossingen heel belangrijk is. Ik vraag me af over welk deel van mijn betoog je het had toen je het over een sales paper van MS had? Ik gaf gewoon mijn visie op het verhaal, niet geinspireerd door een sales paper van MS.

Inhoudelijk gezien is een Vista -> Win7 migratie op het niveau van een W2K -> XP migratie. Ik zie alleen het verhaal er om heen niet veranderen. Het blijft een complex geheel waarin appcompat, toegevoegde waarde van het nieuwe OS, gebruikerservaring en beheersbaarheid essentiele begrippen zijn.

Ik zie in het verhaal van Tom Verharen (lastig, al die mensen die Tom heten) geen punten die (mij althans) er toe doen aanzetten om te denken dat hij de migratie naar Windows 7 of groter voorstelt dan dat de migratie in werkelijkheid is, of dat hij dit veel makkelijker voorstelt dan dat de migratie is.

Wat ik wel zie, ook mede door de reactie van Sander Cornelissens, is dat migratie van MS operating systems door de jaren in sommige aspecten wel makkelijker geworden zijn. Denk hierbij aan MDT/SCCM OS deployment tegenover de aloude unattended setup van NT, W2K en XP. Denk ook aan de tools die er nu zijn om user settings goed over te zetten, de enorme groei die AD heeft doorgemaakt in de loop der jaren.

Conclusie voor mij is dat een aantal onderdelen die in het verleden moeilijker te doen waren, nu makkelijker zijn. Aan de andere kant van het spectrum staat dan wel de sterk toegenoemen complexiteit van het geheel: er zijn meer applicaties, meer mogelijkheden (denk aan collaboration en communication), meer integratie. Allemaal vragen vanaf de gebruikerskant. En minder vanuit de aloude beheervisie dat alles moeilijk te beheren is. Beheer is ook wel complexer geworden. Denk daarbij trouwens niet alleen aan server en client OS-en, maar ook aan SQL, Exchange, OCS, Sharepoint, Biztalk, etc. Allemaal tools die gericht zijn om functionaliteit te bieden aan gebruikers. Er zijn echter veel meer tools en oplossingen (en die worden geleverd onder andere door de organisatie waar ik werk) om die kant van IT goed in te regelen.

Beheerders regelen namelijk eerst voor zichzelf de optimale werkomgeving (en dat is hun goed recht), en daarna gaan ze kijken naar gebruikers. En nu gebruikers via een OS als Windows 7 weer meer empowered worden dan met de vorige versies (Vista en XP), groeit de vraag naar mogelijkheden wederom. En *dat* is waar het in IT om gaat naar mijn mening: het enablen van gebruikers om hun werk te doen. Ik denk dat MS juist ook op dat vlak erg sterk bezig is met Windows 7

@Pim: ik ken niemand die objectief is. Ik ken wel heel veel consultants (sales of niet) die erg goed zijn in het beste er uit halen voor hun klant. Zie verhaal van Sander Cornelissens.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik je verhaal over "wazige" bestandlocaties en pastel-kleuren op een verschrikkelijke manier kort door de bocht vindt, maar ieder zijn mening. Ik wens je veel succes met je oogkleppen.

Sander Cornelissens en Tom de Ridder (BRAIN FORCE collega's van Tom Verharen), waarom hebben jullie van die lange verhalen nodig om een paar prikkelende vragen/opmerkingen te beantwoorden? Zeg gewoon dat jullie eerste ervaringen met Seven (en Microsofts ondersteuning van het Microsoft Windows 7 First Wave-programm) erg meegevallen zijn zonder alles op te blazen. Geef ook aan wat typische aandachtspunten zijn bij Seven. Dan komt BRAIN FORCE gewoon veel geloofwaardiger over.

@Sander: Wellicht heb je over het hoofd gezien dat ik het over de eindgebruiker had. Die heeft vaak niets te kiezen, hij krijgt het OS gewoon opgedrongen door zijn bedrijf of het is al op de door hem gekochte computer ge�nstalleerd. Bij de eindgebruiker heb je dus ook niets 'aan de man te brengen'.

Dat ik 'een van de weinigen ben die je dit hoort zeggen' verbaast me niets. Het is haast de primaire reactie van een verkoper die geconfonteerd wordt met klachten: "Meneer u bent de enige die daar lasr van heeft". Waarom reageer je niet feitelijk op de beide nadelen die ik noemde?

Pim, van BRAIN FORCE krijg je dus geen antwoord. Ze luisteren liever naar MS. Daar kennen ze geen problemen behalve als er een nieuw product is die een oplossing kan bieden.

Wellicht kunnen de heren een weinig aan hun nederlandse taal schaven, veel hier werkt op mijn lachspieren.

Een weinig?

Expert
Tom  Verharen

Tom Verharen
Projectmanager, .. Expert van voor het topic .
Hele profiel

Vacatures bij Microsoft
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×