Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

De kassa als missiekritische werkplek

Dit artikel delen:

Expert

Matthe Smit
Manager Operations, Kaseya. Expert van voor het topic .

De kassa rinkelde. Ken je dat geluid nog van de grutter die draaide aan de arm links van het apparaat, waarna het zich opende en de caissière je jouw wisselgeld teruggaf? In het grootste deel van Nederland is deze praktijk vandaag de dag voltooid verleden tijd. De kassa is getransformeerd tot een financieel logistieke werkplek, via het netwerk gekoppeld aan systemen voor voorraadbeheer, boekhoudingen, BI-analysetools, etc. Deze appliance voor fysieke en virtuele betalingen draait niet zelden op een Windows-besturingssysteem.

Dat de kassa nu een computer is, heeft voor- en nadelen. De positieve aspecten zijn te vinden in een betere controle op de geld- en goederenstromen, minder handmatig werk en meer en betere inzichten om beslissingen te nemen op het gebied van inkoop en personeelsplanning. Omdat, zeker in de foodretail, alles om de dubbeltjes en centen draait, is dit zeer welkome intelligentie.

Deze constellatie heeft echter wel een prijs. Waar vroeger het grootste technische probleem van de caissière het rolletje was, wordt ze nu geconfronteerd met een blue screen of een netwerkprobleem. Maar heb je ooit in een supermarkt gehoord ‘Systeembeheerder kassa 4, systeembeheerder kassa 4'? Ik vermoed van niet en niet vanwege het feit dat de computerkassa's het altijd perfect doen.

Een defecte kassa wordt gesloten, het winkelend publiek sluit aan bij een andere rij. De systeembeheerder wordt gebeld en komt, vanuit de vestiging of buiten. Vervelender is het wanneer er slechts één point of sale beschikbaar is en de winkelier de klant moet vertellen dat het even niet werkt. ‘Wilt u wachten tot it het heeft opgelost?' Dan is er regelrecht sprake van omzetderving; de klant doet zijn aankoop bij de buurman.

Het kassasysteem is een missiekritische werkplek, die altijd in de lucht moet zijn tijdens openingstijden. Onbeschikbaarheid heeft tenminste één slechte klantervaring tot gevolg en mogelijk klantverlies. Dat moet dus te allen tijde voorkomen worden, hetgeen deels te realiseren is via beheer op locatie buiten de openingsuren, inclusief patching en updates. Deze oplossing is niet optimaal, omdat het nog steeds een beheerder op locatie vereist en biedt geen soelaas bij een acute storing.

Het werkt beter wanneer de kassa's van alle vestigingen centraal te overzien zijn om vanuit een proactieve houding tijdig te kunnen ingrijpen zodra er iets fout dreigt te gaan. De ingrediënten voor deze oplossing zijn basaal een goede monitoring- en interventietool, en een internetverbinding.

Vanuit deze insteek verdwijnt de noodzaak voor een beheerder ter plekke, hetgeen op zich al een positieve invloed heeft op het kostenplaatje. Alle routinehandelingen kunnen vanuit één punt voor de hele organisatie worden uitgevoerd. Daarnaast zijn vanuit een overzichtsituatie veel problemen al in een vroegtijdig stadium te signaleren en kan aan een oplossing gewerkt worden nog voor de kwestie zich echt manifesteert.

Veel kassaleed kan dus voorkomen worden, hetgeen voor de klant een betere ervaring oplevert en voor de detaillist onderaan de streep meer winst. Ook voor de caissière is er een pluspunt, dat ze meer tevreden klanten kan helpen en ondertussen tijd overhoudt om met haar collega's de onderwerpen te bespreken zoals bezongen in ‘De Kassameisjes - Houdoe' van De vliegende panters.

Matthé Smit
Sr. sales engineer
Kaseya

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-08-09T11:22:00.000Z Matthe Smit
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.