Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Kees Kranenburg

Het is tijd voor service-integratie

18 december 2014 - 17:38OpinieWerkplek & Beheer
Kees Kranenburg
Kees Kranenburg

Mede als gevolg van een multi-sourcing beleid hebben organisaties een veelheid aan ict-leveranciers. Dit bemoeilijkt ketenmanagement en het sturen op bedrijfsprestatie-indicatoren. Service-integratie biedt een oplossing.

Traditioneel worden infrastructuur en de applicaties uitbesteed aan verschillende leveranciers. Het applicatielandschap bijvoorbeeld wordt verkaveld naar SAP of non-SAP, naar technologie (Oracle, Microsoft, legacy) of naar domeinen (erp, crm, bi). Het beleid heeft geleid tot een versnippering van het it-landschap over een veelheid aan leveranciers.

De laatste jaren is in de besluitvorming over uitbesteding en de allocatie van it-budget een verschuiving opgetreden van it naar de business. En daarmee verschuift ook de focus van applicaties naar bedrijfsprocessen. De toegevoegde waarde die it-leveranciers kunnen bieden in het behalen van de bedrijfsdoelstellingen wordt daarmee meer prominent in de aanbesteding of de offerte.

Maar met de focus op bedrijfsketens, zien we ook het fenomeen dat de keten zo sterk is als de zwakste schakel. Het beheren van afzonderlijke (groepen van) applicaties is niet voldoende om de performance en kwaliteit van de dienstverlening binnen de totale bedrijfsketen te kunnen garanderen. Ketenmanagement, samen met het meten van bedrijfsprestatie-indicatoren, is relevanter voor de business dan het managen van afzonderlijke applicaties. Al dan niet gecontracteerd in sla’s met technische prestatie-indicatoren zoals beschikbaarheid en oplostijden van verstoringen.

Als resultaat van het gevoerde multi-sourcing beleid en de gehanteerde verkavelingsprincipes, zijn infrastructuur en applicaties binnen één bedrijfsketen vaak uitbesteed aan verschillende leveranciers. Hoe kan een service integrator dan de verantwoordelijkheid nemen voor een bedrijfsketen en een echte bijdrage leveren aan het behalen van de organisatiedoelstellingen met een veelheid van leveranciers op het it-landschap?

De oplossing is door service integratie en -management (siam), ketenmanagement en -monitoring en met behulp van moderne service integratie-platforms diensten van verschillende partijen te integreren. Dan kan een service integrator verantwoordelijkheid nemen voor een volledige, end-to-end bedrijfsketen. Met real-time inzicht op ordervolumes, service verzoeken of (betaling) transacties kan proactief worden gestuurd op het behalen van de afgesproken bedrijfsprestatie-indicatoren.

Meer over

Softwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    e-mail
    ActueelWerkplek & Beheer

    Microsoft verhoogt drempel voor inkomende e-mail

    7 reacties op “Het is tijd voor service-integratie”

    1. Martin Meijer schreef:
      23 december 2014 om 15:42

      @Kees Kranenburg: Mooi artikel, sluit goed aan op het werk wat ik en mijn collega’s al vele jaren doen (www.tmns.com). Wij ontsluiten een veelheid aan applicaties, services, componenten en data door gebruik te maken van verschillende integratie pakketten, zoals die er vandaag de dag zijn (TIBCO, Oracle Fusion, Aurea software, webMethods, en waar gewenst een open source pakket).

      En gelukkig merken we ook bij de klanten dat Continuous Integration en Continuous Development steeds meer waarde krijgt waarbij natuurlijk monitoring en service governance twee zeer belangrijke pijlers zijn!

      Hopelijk draagt dit artikel eveneens bij aan een betere bekendheid van service integratie en -management en ketenmonitoring.

      Bedankt.

      Login om te reageren
    2. Willem Beelen schreef:
      23 december 2014 om 19:26

      Maak kennis met service integratie van ServiceNow en Atos tijdens het webinar op donderdag 22 januari a.s., om 10.00 uur!
      Aanmelden bij kees.kranenburg@atos.net

      Login om te reageren
    3. Ewoud D. schreef:
      24 december 2014 om 00:17

      @Martin
      CI werkt alleen binnen stand-alone ketens, de simpele wiskundige formule van exponentiële groei is van toepassing als je middels service integratie matrixen hiervan maakt. Hier wordt dan ook weer veel beloofd en weinig waargemaakt als ik kijk naar een proces zoals change management, een Poolse landdag als je ICT landschap verdeeld is over 4 grote en 20 kleine leveranciers.

      Ondanks alle mooie beloften van ‘ontzorgen’ kun je verantwoordelijkheid niet uibesteden, tenminste niet de eindverantwoording over je bedrijfsprocessen. Sommigen proberen het wel door nu vermeende winstderving te claimen maar tot op heden kan alleen de overheid dus de markt als geldautomaat gebruiken. En deze haalt – hoe verwonderlijk – de vrager weer het vel over de neus omdat alleen de zon (nog) voor niets opkomt, service integratie voor wie dus?

      Login om te reageren
    4. Kees Kranenburg schreef:
      24 december 2014 om 12:11

      @Martin: dank je voor je reactie. Ik verwacht dat ketenmanagement en service integratie in 2015 hoger op de CxO-agenda komt te staan.

      Login om te reageren
    5. Kees Kranenburg schreef:
      2 januari 2015 om 08:49

      @Ewout, ik begrijp je punt. Er is natuurlijk een grens aan hoeveel service providers je kan integreren. Toch zijn (de door ons behaalde) resultaten meer dan substantieel, niet alleen reductie van verstoringen (in de winkels en web shops), maar ook reductie van ‘lost sales’.

      Login om te reageren
    6. Wilko Visser schreef:
      3 januari 2015 om 21:37

      Goed artikel, Kees.

      Wel apart dat we nu op het niveau zitten, dat we duidelijk moeten maken dat de som der delen de uiteindelijke waarde voor de klant bepaalt.

      Wat je ziet is dat de afdeling Inkoop de macht in de afgelopen recessiejaren heeft gegrepen. Verdeel en heers bleek de laagste uitbestedingskosten op te leveren. En nu komen de organisaties er achter dat de kosten van ICT zijn geoptimaliseerd, maar de waarde niet meer wordt behaald. Goh…

      Dit is dus het juiste moment voor jouw boodschap. Er is bij veel organisaties veel te winnen en te verbeteren. Mooi hè?

      Login om te reageren
    7. Ewoud D. schreef:
      3 januari 2015 om 23:47

      @Kees
      Laat ik even voorop stellen dat mijn reactie geadresseerd was aan Martin Meijer welke leutert over service govenance wat juist zo uitzonderlijk moeilijk is met een zak vol knikkers en ik dus al eens eerder ter discussie stelde met een reactie op opinie over supportability van Gijs in ’t Veld door link te geven naar Zapthink Roadmap voor SOA governance als we kijken naar 20 jaar ‘stove-pipe’ automatisering. Fout die vaak gemaakt wordt is dan ook dat er geen einddatum aan de service zelf gegeven wordt wat voor substantiele uitdagingen zorgt in service support, hier is oude rijmpje van toepassing is: ‘Applicaties verwelken, platformen vergaan maar de zorg voor data blijft altijd bestaan’ als we kijken naar residu van alle services welke vaak veel langer bewaard moet worden.

      Ik haal dit allemaal nog maar even aan omdat een onderwerp als Enterprise Lifecycle Management wat verder gaat dan services als we overwegen dat deze uiteindelijk dus weer afhankelijk zijn van allerlei technische componenten met ieder een eigen planning van wijzigingen. De gebruiker is nog niet de organisatie om nogmaals terug te komen op de vraag voor wie?

      Mogelijk wat achterhaald maar nieuwste versie van ITIL heeft het over Continual Service Improvement (CSI) welke iets meer omvat dan delivery, daarmee komen we dus aan de ‘span-of-control’ wat eigenlijk gewoon een andere term voor governance is. Het is misschien wat voorbarig omdat ServiceNow nog een nieuwkomer is maar deze levert dus niet een Enterprise repository en richt zich nog vooral op het topje van de ijsberg door bij ITSM vooral uit te gaan van het contractmanagement. En misschien ben ik wat conservatief maar juist de (eind)verantwoordelijkheid kun je niet uitbesteden als we kijken naar beloften van resultaatverplichtingen die uiteindelijk niet meer blijken te zijn dan een inspanningsverplichting.

      Als we het over SLA’s gaan hebben dan komen we dus op wiskundige berekeningen welke soms hoogst opmerkelijk zijn als ik kijk naar vertalingen hiervan in techniek, voor wie ooit geprobeerd heeft om twee onbekende factoren in een driehoeksvergelijking te vinden weet waar ik het over heb. Ja, ja meten is weten maar opmerkelijk vaak is nog het omgekeerde het geval als ik kijk naar het blinde geloof in ICT als antwoord op elke vraag en waar zelfs onze eigen regering over struikelde naar aanleiding van een TV commercial. Ik bedoel dus de ‘amtschimmel’ welke mooi in metafoor van de Paarse Krokodil verwoord werd en die iedereen vast wel herkent als we kijken naar alle uitbestedingen in de ‘over-the-top’ dienstenmaatschappij die knelt met de participatiemaatschappij.

      Om terug te komen op sales proces, onafhankelijke cijfers laten heel wat anders zien dan wat je beweert. Grensoverschrijdende e-commerce activiteiten van Nederlandse bedrijven is te verwaarlozen waardoor ik me afvraag wat nu het werkelijke rendement is. Ik bedoel daarmee dat als je front- en back-end niet goed geïntegreerd zijn je een Rijks ICT-dashboard krijgt, alles lijkt voorradig maar niets kan uitgeleverd worden wat nog weleens leidt tot lost customers. Ik heb het hier dus over vertrouwen dat dus vaak meer waard is en er momenteel voor zorgt dat 80% van de CEO’s weinig gelooft van de statistieken die marketing uit haar hoge hoed tovert.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs