Herken je hem nog? De systeembeheerder die op locatie je hardware verzorgt en voorziet van systeemsoftware voor het maken van back-ups, virusscans, updates et cetera? Deze traditionele systeembeheerder lijkt steeds meer te verdwijnen.
Langzamerhand evolueert hij naar een bedrijfskundig medewerker, die samen met de it-manager, cio en cfo optrekt om in een steeds sneller veranderende it-wereld de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Zijn functie verandert steeds meer van reactief naar proactief. En in plaats van bits & bytes zijn het onderwerpen als compliancy, risk management, finance, insourcing, outsourcing en business continuity die zijn of haar agenda bepalen.
Rol verandert
Uit de ict-marktmonitor 2014 blijkt dat er een explosieve stijging heeft plaatsgevonden qua bestedingen aan cloud diensten. Uit een ander onderzoek (SPS) blijkt dat maar liefst 42 procent van de it-beslissers de hybride cloud heeft omarmd. Met name door de opkomst van cloud computing en managed service providers verandert de rol van de systeembeheerder. De kern van de functie gaat jaren terug, oorspronkelijk fungeerde hij als system administrator, met als voornaamste taken het administreren en vastleggen van systeemgegevens. Dus eigenlijk de accountant van de it-afdeling. Maar net zoals de accountant het samenstellen van rapporten geautomatiseerd ziet worden door standard business reporting, wordt systeem administratie ook geautomatiseerd.
Vele jaren geleden bestond de cloud niet en sprak men niet over outsourcing. De markt was er niet eens mee bezig. De traditionele systeembeheerder was een specialist in huis waarop de organisatie kon vertrouwen. Een bedrijfskritische medewerker die ingreep op de momenten dat het noodzakelijk was om de it-continuïteit te bewaken. Uitgangspunt voor hem wordt het beheersbaar maken van een complexe ict-omgeving. Een samengesteld it-landschap dat bestaat uit systemen uit het eigen datacenter, gecombineerd met diensten van verschillende cloud leveranciers. Hiermee veranderen ook zijn competenties. Bijvoorbeeld kennis van juridische zaken, bedrijfsrisico’s en aansprakelijkheid, veiligheid infrastructuur, procedures rond disaster recovery en privacy aangelegenheden. Hij heeft een signalerende functie bij veranderingen en hij moet snel kunnen acteren als de it-manager daartoe opdracht geeft. Hij zorgt dan voor snelle implementatie en adaptie binnen de organisatie.
IT-Continuïteit
Managed services providers (msp’s) veroveren de markt, zowel in mensen als dienstverlening. Voor de it-beheerder van nu is het belangrijk dat hij diensten op het gebied van it-risk assessment, managed it-services, disaster recovery, cloud computing en data archiving kan outsourcen, het liefst onder één dak. Een msp kan volledig of gedeeltelijk het it-beheer overnemen. Een goede msp heeft gecertificeerde specialisten en ontwikkelt deze dienstverlening continu. Door de beschikking over grotere teams heeft de msp-beheerder tijd en capaciteit voor bijscholing. Met alle verschillende competenties en specialismen in huis kunnen msp’s razendsnel schakelen en bovendien kosten efficiënt aanbieden. De focus ligt niet meer op fte’s maar juist op proactief werken, het stabiel inrichten van it-omgevingen en het ontzorgen van klanten.
Een msp-team is breed opgeleid en de interne processen zijn geautomatiseerd. Hierdoor is een msp-team volledig geëquipeerd om full-service een breed assortiment aan klanten te bieden. Niet alleen het uit handen nemen van het dagelijkse beheer is een toegevoegde waarde. Een msp die proactief en strategisch meedenkt met de klant is nog waardevoller in de huidige digitale economie. Een partner die de it-omgeving, bedrijfsrisico’s en it-afhankelijkheid in kaart brengt en veranderingen signaleert.
Een juiste samenwerkingspartner is essentieel voor de huidige systeembeheerder. Alles moet erop gericht zijn het voortbestaan van een organisatie te garanderen. Een msp garandeert it-continuïteit en is een goede samenwerkingspartner voor zowel de systeembeheerder als de cio.
Systeembeheerder 3.0
Is het einde van de inpandige systeembeheerder in zicht? Ik denk het niet, maar zijn dna vraagt wel een aanpassing en ook de werkgever zal moeten veranderen qua mindset. De beheerder zelf zal meer moeten kunnen verplaatsen in strategische vraagstukken en hier naar handelen. Een bedrijfskundig medewerker die de plannen van de cio implementeert en zich bezighoudt met het grote plaatje: portfoliokeuze, requirements, sourcing gekoppeld aan een tco en projectmanagement. De systeembeheerder 3.0!
Ewout, als ik de betekenis van een woord opzoek kom ik steevast uit op deze handige site: http://www.encyclo.nl/
Voor engagement vind ik de volgende mooie omschrijving:
1) situatie dat je je ergens bij betrokken voelt (synoniem: betrokkenheid)
2) verplichting of belofte met iets of iemand een band te hebben of iets te doen (synoniem: verbintenis)
Engagement kun je alleen toedichten aan mensen en niet aan systemen.
Het concept Systems of engagement is dus doodgewone onzin
(maar levert wel veel boeiende plaatjes in Google-Afbeeldingen op).
Waar processen binnen systemen een hoge mate van voorspelbaarheid kennen, geldt dit voor bedrijfsapplicaties in veel mindere mate.
De uitkomsten van bedrijfsapplicaties zijn minder voorspelbaar, doordat wijzigingen in de *situatie* van zowel interne als externe eindgebruikers zich sneller (en bovendien realtime) kunnen voordoen en deze eindgebruikers steeds meer *vrijheid* krijgen in het afhandelen van gewenste bedrijfsfunctionaliteit.
Te vergelijken met activiteiten in het dagelijks leven; door gewoontevorming zijn deze tot op zekere hoogte voorspelbaar. Heb je de (goede) gewoonte om iedere zaterdagmiddag op een bepaald tijdstip met een aantal mensen te gaan sporten (zie ook omschrijving 2 van engagement), dan kun je nu al aardig voorspellen wat je komende zaterdagmiddag rond dat tijdstip gaat doen. En als dit een passie is wil je hierin niet eens hoeven kiezen! Interne of externe omstandigheden dwingen je vaak om wel een keuze te maken (blessures, fitheid, andere verplichtingen, etc.) en deze gedwongen (keuze-)vrijheid is precies wat het minder voorspelbaar maakt!
Ps: Bedankt voor het prachtige begrip engagement; kwam nog niet voor in mijn persoonlijk filosofisch woordenboek!
@Jack
Kijkend naar je voorbeeld over sport dan kan ik melden dat er tussen het proceverbaal (Record) van een wedstrijd en de interpretatie van feiten (Engagement) een menselijke factor zit. Hierbij zijn de spelregels (Processen) bepalend omdat je anders ‘match-fixing’ krijgt. Let met name even op de gemaakte reactie over Equihold, als ik me niet vergis riep ik in eerste reactie dus iets over de onderhoudbaarheid van applicatieportolio van MKB, in schaalgrootte vaak niet veel anders dan een vereniging. Je hele idee van filosofisch denken is hier in analyses uitvoerig beschreven. Voor wat betreft afwijkingen in de uitkomsten van bedrijfsapplicaties denk ik dat je abuis bent, je hebt wat uit te leggen aan aandeelhouders als resultatenrekening extensioneel afwijkt van de begroting;-)