Ik erger me groen en geel aan de manier waarop nieuws tegenwoordig wordt gepresenteerd. Als het niet negatief is het – lijkt het wel – is het niet nieuwswaardig en dus melden we dit soort dingen maar in de marge. Als er iets slecht gaat, gaan alle registers open.
We weten allemaal dat het niet erg florisant gesteld is met de economie. Als de AEX op een dag fors lager sluit, krijgen we minimaal één hoogleraar economie in het Radio 1 Journaal en één bij Nova om de ellende nog maar eens breed uit te meten. Vervolgens mag Wouter Bos ’s avonds bij Pauw & Witteman de gemoederen weer komen sussen. Als de stand van de AEX echter aantrekt, wordt dit louter gemeld in de trant van “Na een dagenlange dalende koers is de AEX vandaag een paar punten hoger gesloten”. Zelfs dan is het blijkbaar nodig om de melding van dit, op zich goede, nieuws in een negatief jasje te steken.
Zo ook de recente presentatie van de onderzoeksresultaten van het landelijk BI-onderzoek van Passionned. Ik kan mij niet voorstellen dat de quote “BI betaalt zich bijna nooit terug” het belangrijkste resultaat is van het onderzoek. Ik kan mij ook moeilijk voorstellen dat louter op basis van het doen van een survey (van maar liefst 25 vragen), gefundeerd kan worden geconcludeerd dat de financiele ROI van BI-initiatieven bij Nederlandse bedrijven zo laag ligt. Later in het artikel wordt dit ook nog wel iets genuanceerd door toe te voegen dat voor slechts een klein aantal BI-initiatieven een aantoonbare financiele ROI kan worden gemeld. Men kan wat mij betreft hooguit stellen dat bij een X percentage van de respondenten op het onderzoek de indruk bestaat dat er geen sprake is van een positieve financiele RIO.
Het is wel een nieuwswaardige conclusie, want negatief. Mijn eerste reactie na het lezen van het artikel over dit onderzoek in Computable was om een reactie te schrijven. Ik heb dit niet gedaan in de hoop dat de aandacht rondom dit artikel snel zou verdwijnen en ik zo ook geen extra bijdrage zou leveren aan de negatieve beeldvorming rondom BI.
Helaas is er toch ruim aandacht geweest voor dit onderwerp in de vorm van, overigens volledig terechte, reacties die de financiele ROI maar ook andere voordelen van een integrale inzet van BI hebben uiteengezet. In een eerdere bijdrage van expert Emile Kramers voor dit topic wordt ook heel helder uiteengezet welke voordelen organisaties kunnen hebben bij een integrale implementatie van (enterprise) BI.
Dit alles in overweging nemende vond ik het vrij risicoloos om het onderwerp ook in deze bijdrage de revu te laten passeren… Het kwaad was toch al geschied.
Negatieve beeldvorming rondom BI in economisch uitdagende tijden is wel het laatste waar we organisaties mee helpen. In een tijd waarin de concurrentiepositie en de slagvaardigheid van bedrijven meer dan ooit op de proef worden gesteld, mag de toegevoegde waarde van goed gefundeerde besluitvorming en strategiebepaling niet in een kwaad daglicht komen te staan.
Uit een recent onderzoek van Booz & Company onder zo’n achthonderd topbestuurders blijkt volgens de onderzoekers dat 33 procent van de ondervraagden twijfelt of zijn of haar onderneming wel de juiste keuzes maakt of kan maken in het bestrijden van de gevolgen van de economische crisis. Hoe kan dan nog worden beargumenteerd dat BI geen ROI zou hebben (financieel of anderzins). Ik ben ervan overtuigd dat organisaties die BI strategisch op een goede manier weten te implementeren, juist in deze uitdagende tijden zich beter kunnen wapenen tegen de gevolgen van de crisis en er vooral aanzienlijk sterker uit kunnen komen. Voor sommige organisaties kan het zelfs het verschil maken tussen wel of niet overleven.
Ik denk niet dat het nodig is om in deze bijdrage nog eens een opsomming te maken van alle voordelen van BI. Toch wil ik er een tweetal noemen ter illustratie van het belang van BI in de huidge markt:
Realiseren van 'operational excellence'. Dit leidt natuurlijk tot operationele besparing (lees onder andere lagere personeelslasten), maar beperkt de bedrijfsrisico's doordat met de scalpel, in plaats van de botte bijl, kan worden gesneden in het personeelsbestand en overige resources. Moderne BI-tools maken het mogelijk de impact van ingrepen in toewijzing van resources en vormgeving van bedrijfsprocessen te bepalen door modelering en simulatie (process intelligence).
Optimalisatie van 'customer intimacy'. In een markt waarin het steeds moeilijker wordt om nieuwe klanten te vinden, zal het steeds belangrijker worden om bestaande klanten beter te bedienen met meer of andere producten en/of diensten. Gepersonaliseerde marketingcampagnes zijn hierbij mogelijk een goed middel. Customer profiling, customer data mining en andere (klant)analyses zijn voor het realiseren van een optimale klantrelatie hoe dan ook onontbeerlijk. Daarnaast kan door juiste toepassing van BI mogelijk de te verwachte impact van het afstoten van specifieke bedrijfsactiviteiten op bestaande en nieuwe klanten worden bepaald.
Anders gezegd, BI maakt het mogelijk om effectiever te snijden in de kosten en een betere sturing te geven aan de inspanningen en investeringen rondom het realiseren van huidige en toekomstige omzet.
De titel van dit artikel vat de noodzaak van BI in de huidge markt goed samen. Aan de ict hoeft het niet te liggen. Hard- en software zijn er op alle mogelijke platformen met een goede kwaliteit en toepasbaarheid. De ontwikkel- en ontwerpmethoden zijn ondertussen ook goed doorontwikkeld. BI-governance in de vorm van BICC-modellen zijn er ook voldoende voor een juiste embedding van BI in de organisatie.
Als de wil bij het senior management van organisaties aanwezig is om BI integraal te adopteren kan, in de volgende BI Survey, het antwoord van 100 procent van de respondenten op de vraag of zij de crisis kunnen doorstaan, niets anders zijn dan: "yes we can!". Dat is nog eens positief nieuws.
Laurent,
Uitstekend artikel, zou dit gevoel van ergenis wat ook mij bekroop zelf niet beter kunnen verwoorden.