Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Het gegevenstijdperk

30 oktober 2009 - 16:044 minuten leestijdOpinieData & AI

We hebben steeds meer informatie en gegevens. In hoeverre nemen we beslissingen op basis van de twee?

Steeds meer gegevens worden bijgehouden binnen organisaties; van actuele voorraden tot financiële gegevens tot klantwaardering tot de rekentijd van een module in een ict-systeem.
Het credo lijkt bijna te zijn 'als we alles vastleggen, missen we niks', maar is het informatie? Gegevens zijn op zichzelf niks waard, het zijn rauwe feiten (al dan niet waar). Gegevens worden pas interessant als het informatie wordt, als ze een context en betekenis hebben. Dus werken we met BI-principes, we verzamelen, aggregeren en manipuleren gegevens uit grote databases naar een groot aantal periodieke rapporten die ons een beeld van de werkelijkheid geven. Een beeld waar we onze organisaties op sturen. Maar kan het zo zijn dat de rapporten geen informatie bevatten en gegevens zijn die zich voordoen als informatie? En kan het zo zijn dat we hier om vragen? Nou kan er snel een reactie volgen dat dit semantisch is, maar ik wil jou als lezer vragen om even mee te gaan in mijn gedachtegang.

De vraag waar ik mee worstel is of het zo kan zijn dat door de grote hoeveelheid van gegevens en informatie, we de twee niet meer kunnen onderscheiden? En wat kan hier een mogelijke oorzaak van zijn? Kan het zo zijn dat we, gedeeltelijk, beslissingen nemen op basis van niet relevante gegevens die wel belangrijk lijken, maar het niet zijn en dat we daardoor de echte informatie vergeten?

Als ik zelf over deze stelling nadenk dan is mijn eerste reactie dat ik ongelijk heb in de basis en dat mensen die besluiten moeten nemen zelf het beste weten wat de informatie is die nodig is om dat besluit te nemen.

Mijn tweede reactie is echter dat mensen niet altijd precies weten wat voor een besluit ze nemen, hoe ze besluiten nemen vanuit een psychologisch optiek of wat ze daarvoor nodig hebben. De meeste besluiten worden ook steeds complexer om te nemen; organisaties worden complexer en niet meer te overzien, processen worden complexer, externe invloeden nemen toe en de wereld verandert iedere seconde. Dit veroorzaakt al snel een gevoel van angst, een gevoel waar ieder mens in het algemeen een redelijk primaire reactie op heeft: vermijden. Al snel wordt gekeken naar de eerst zichtbare elementen waardoor de angst komt, gebrek aan overzicht over het te nemen besluit, en de snelste oplossing, het creëren van een gevoel van overzicht en controle.

Los van dat angst een reden is van besluiteloosheid en vergadercultuur, is het ook één van de hoofdredenen voor de behoefte aan business intelligence. Vanuit de behoefte aan overzicht verzamelen we allerhande gegevens om onze besluiten gefundeerd en met een gevoel van overzicht en controle te kunnen nemen. We verzamelen alle gegevens die relevant kunnen zijn of anders relevant kunnen zijn voor een ander besluit in de toekomst. Naar mijn idee is dat waardoor we gegevens en informatie beginnen te verwarren, we zoeken gegevens die passen bij ons voor handen liggende besluit, niet informatie die bijdraagt aan onze organisatiedoelstellingen. En dit alles om gevoelsmatig complexiteit te verminderen en zo angst te vermijden.

Ik denk dat de complexiteit van het bedrijfsleven en het gebrek aan overzicht hierop de reden is dat we ons focussen op gegevens die ons een gevoel van controle geven in plaats van informatie die in lijn zijn met de organisatiedoelen. Dit is staat in één van mijn denkrichtingen en ik denk ook zeker niet dat dit de hele waarheid is. Andere denkrichtingen die ik heb gaan richting alignment tussen management- en organisatiedoelstellingen, span-of-control, gevensvervuiling, etc. Ik ben benieuwd naar jullie mening of we nu werken met gegevens of informatie en mogelijke redenen hiervan.

Meer over

Business IntelligenceDatabases

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Fokken met data

    OpinieSecurity & Awareness

    Inzicht in kwetsbaarheden aanvalsoppervlak gaat voor budget

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    ciso
    ActueelSecurity & Awareness

    Nova Advisor Agent: gamechanger voor ciso of ai-hype?

    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrouwen, veiligheid en efficiëntie

    ActueelSecurity & Awareness

    Belang digitale soevereiniteit in Europese cybersecurity neemt toe

    2 reacties op “Het gegevenstijdperk”

    1. Rob Mol schreef:
      2 november 2009 om 08:32

      Ik onderschrijf dat we gegevens en informatie onvoldoende kunnen onderscheiden.
      (Bewerkte) gegevens worden pas informatie bij het gebruik in een bepaalde context.
      Het inventariseren van de gegevensbehoefte van het management, zoals gebruikelijk in data warehouse-trajecten, biedt vaak onvoldoende inzicht in welke informatie werkelijk toegevoegde waarde biedt en welke gegevens eerder als ballast dienen. Door de analyse van bedrijfsprocessen (de context) in BI-trajecten een veel prominentere plaats te geven, wordt het mogelijk te bepalen welke informatie feitelijk helpt betere besluiten te nemen.

      Login om te reageren
    2. Rene van Wolferen schreef:
      2 november 2009 om 14:26

      Beste Rob,

      Een andere belangrijke verklaring naar de behoefte meer gegevens vast te leggen en daardoor meer informatie te kunnen genereren is naar mijn mening de behoefte meer grip te krijgen op de toenemende organisatie politiek.
      In een van mijn eerste BI trajecten heb ik er voor gekozen zoveel mogelijk gegevens in het DWH vast te leggen. Later, in de exploitatie fase van de BI toepassing, hielp dat mij snel te kunnen voldoen aan de snel groeiende vraag om meer gedetailleerde overzichten.
      Het gaat hier om een grote organisatie met veel organisatie politiek.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs