Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Vijf smart industry kansen in 2017

 

Computable Expert

Jeroen van der Lugt
EMEA Sales Manager, eurodata AG. Expert van Computable voor de topics Management, ICT-branche en Smart Logistics.

Na drie industriële revoluties te hebben gekend met de komst van de stoommachine, elektriciteit en informatietechnologie zijn we vandaag de dag aangekomen bij de vierde industriële revolutie, ook wel bekend als industrie 4.0. Deze revolutie is gekenmerkt door productieprocessen slimmer te maken met de integratie van apparaten op internet. Wat betekent dit in 2017? En welke kansen en trends zijn er te zien op het gebied van smart industry?

1. Meer kennis betekent meer kansen

Het afgelopen jaar zagen we steeds meer bedrijven hun ict outsourcen. Dit zal in 2017 alleen maar verder toenemen. Waarom? Omdat men de kennis en infrastructuur niet (meer) in huis heeft om aan al de technologische ontwikkelingen en verwachtingen te kunnen voldoen. Het gaat namelijk niet langer om het verbinden van systemen, maar het verbinden van alles wat data genereert. Denk hierbij aan de integratie, met behulp van IoT, van social media apps, devices, robots en sensoren.

Bovendien wordt de vraag naar gespecialiseerde consultants groter. Dit varieert van mensen die zich bezighouden met complexe coderingen tot mensen met planning skills. Niet alleen outsourcen, maar ook slim en resultaatgericht samenwerken vergroot kennis en dus kansen voor smart industry succes in 2017. Dit brengt ons tevens op de volgende kans.

2. Concurrentievoorsprong door innovatie en samenwerking

Een goede marktpositie komt de bedrijven niet aanwaaien en moet iedere dag opnieuw bevochten worden op een steeds hevigere internationale concurrentie. De innovatiekracht van bedrijven is cruciaal om kwalitatief betere services en producten aan te kunnen bieden. Organisaties die snel, kwalitatief hoogwaardige producten en complete oplossingen kunnen leveren, hebben een streepje voor.

Organisaties worden hierdoor genoodzaakt samen te werken met andere partijen om zo geïntegreerde oplossingen te kunnen bieden. Dit betekent dat bedrijven hun business modellen moeten herzien om concurrerend te blijven. Tevens is samenwerking binnen branches key om de time-to-market in te korten. Daarnaast verspreid je de risico’s terwijl je de kansen vergroot!

3. IoT-integratie en clouddiensten

In 2016 wordt er veel gesproken over de mogelijkheden die IoT en cloud het bedrijfsleven biedt, maar dit is nog niet echt tastbaar. Cloud is een begrip dat we al jaren kennen. Toch zien we nog altijd een stijgende lijn, die ook in 2017 weer zal aanhouden. Sterker nog, cloud zal alleen maar belangrijker gaan worden de komende tijd. Platforms zijn essentieel om alle data van verschillende bronnen bij elkaar te brengen en te analyseren. Dit biedt mogelijkheden voor bedrijven die zich bezig houden met cloudgebaseerde diensten.

4. Data slim inzetten

Data vormt de basis van smart industry en smart services. Door data-analyses en verrijking ontstaat een schat aan informatie, waarmee mogelijkheden voor procesoptimalisatie en kansen voor procesautomatisering gecreëerd worden. De belangrijkste uitdaging bij het ontwikkelen van smart services zit in datamanagement. De veranderingen zijn vaak complex, omdat je allerlei verschillende databronnen met elkaar moet integreren.

Met name databronnen van externe partners kunnen voor extra complexiteit zorgen. In 2017 zullen communicatie, collaboratie en compatibility belangrijke vereisten zijn voor het snel verwerken en analyseren van data. Integratieplatformen bieden de oplossing. Data wordt hiermee samengebracht in één eenduidige structuur en de organisatie is dan klaargestoomd voor de toekomst.

5. As a Service ontzorgt de klant

De ontwikkeling van IoT en smart industry biedt het bedrijfsleven vele kansen om kwalitatief betere services en producten aan te kunnen bieden. Klanten verwachten dit eigenlijk ook wel, wat betekent dat de focus verder verlegd moet worden richting slimme services. Het zijn niet langer de leveranciers, maar de klanten die bepalen wat er ontwikkeld moet worden. Producten worden hierdoor steeds meer individueel, waarbij services belangrijk is om kwaliteit te leveren. De klant ontzorgen is een statement voor 2017, waarbij het oude verdienmodel ‘uur keer tarief’ steeds meer plaatsmaakt voor verdienmodellen als ‘as-a-service’. Zo kunnen klanten zich richten op de core business.

Het is van belang om dit jaar echt aan de slag te gaan met de mogelijkheden die IoT, cloud en smart services bieden om de concurrentie voor te blijven. Denk serieus na over het huidige business model en hoe het verdienmodel er over vijf jaar uit zou moeten zien. Om aan de wensen van de klant te kunnen voldoen, moet data verfijnd en verrijkt worden. Data-integratie ontsluit smart industry kansen, dit blijft ook voor 2017 gelden.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5923020). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×