Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Management development of retentieprogramma?

07 augustus 2009 - 17:293 minuten leestijdOpinieCarrière
Jaap Kalsbeek
Jaap Kalsbeek

Bij veel ict-bedrijven is het een bekend fenomeen: goed functionerende professionals wordt een management development programma aangeboden. Niet zelden worden deze werknemers gezien als ´rising stars´ binnen de organisatie en doordat ze positief zijn opgevallen wordt hen een goede opleiding aangeboden aan een gerennommeerd instituut, soms zelfs een ´Executive MBA´ programma. Deze programma´s zijn in de praktijk vaak erg kostbaar. Niet alleen zal de medewerker veel tijd moeten besteden aan de voltooiing van het programma, ook de organisatie moet in staat zijn de regelmatige afwezigheid van de werknemer op te vangen.

Het simpele feit dat werkgevers investeren in hun professionals is natuurlijk een erg goede zaak. Helaas kom ik in mijn praktijk ook situaties tegen die een tegengesteld effect hebben: werknemers die voortijdig het programma verlaten – bijvoorbeeld door de werkdruk, werknemers die na afronding van het programma de organisatie verlaten en organisaties die te weinig continuïteit bieden aan de werknemers na afloop van het programma.

Het ligt voor de hand dat de organisatie de investering in zijn professionals wil terugverdienen. Dat kan door kosten uit te sparen voor recruitment bij vervanging van senior management posities, door een verhoogde efficiency van de werknemer door hetgeen geleerd is of door behoud van deze professional voor de organisatie. Helaas is dit alles niet in alle gevallen te realiseren.

Voor de werknemers die voor een dergelijk programma worden uitgenodigd hier een paar nuttige tips:

  •         Wat is de echte reden dat je werkgever je dit programma aanbiedt?
  •         Hoe past het programma in je persoonlijke ambitie als professional?
  •         Is het programma verankerd binnen de organisatie, met andere woorden: vindt er opvolging plaats na afronding van het programma?
  •          Wie hebben eerder dit programma doorlopen en wat is het resultaat daaruit?
  •          Kan en wil je de tijd vrijmaken die dit programma van je eist?

Voor de werkgevers:

  •          Welk commitment krijg je van je werknemer, betaalt men bijvoorbeeld mee aan het programma?
  •          Borg het programma binnen de organisatie, zorg dat het senior management team op de hoogte is van het programma en de toegevoegde waarde voor het bedrijf duidelijk is
  •          Wees duidelijk en helder naar de werknemers toe wat betreft het doel van het programma: is het gericht op behoud van de werknemer? Biedt je de werknemer de kans om te groeien binnen het bedrijf? Zijn die mogelijkheden er daadwerkelijk?
  •          Wat gebeurt er na afronding van het programma? Is er een Alumni programma?

Management development ten tijde van de crisis

Juist ten tijde van een economische crisis is het van belang te blijven investeren in het talent binnen de organisatie. Zij zijn degenen die, zodra de opwaardse trend weer is ingezet, de organisatie nieuw elan moeten geven en echt verschil kunnen maken!

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Het verschil maken

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs