Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

HR-managers moeten grotere rol opeisen

21 juni 2011 - 12:51OpinieCarrière

Recruiters en hr-managers bij it-bedrijven houden zich vaak afzijdig als het gaat om de invulling van it-vacatures. Ze hebben geen flauw idee wat it nu precies inhoudt, tenminste dat denken ze, en branden hun handen liever niet aan de sollicitatieprocedure. Ze laten dit daarom graag over aan de it-manager die alles van het vakgebied afweet.

Jammer! Want juist in het screenen van it’ers zijn de hr-managers hard nodig. Zij zijn de aangewezen persoon om te beoordelen of de kandidaat binnen de bedrijfscultuur past. Denk aan de beruchte sollicitatiegesprekken bij Microsoft, waar kandidaten overrompeld worden met de meest onverwachte vragen: Wat zou je doen met een miljoen pingpongballen? En waarom zijn putdeksels rond? Op deze manier kunnen hr-managers de creativiteit van de kandidaat testen en ervaren hoe iemand reageert als iets niet volgens de standaard procedures verloopt.

Daarnaast zouden ze sollicitanten moeten screenen op hun soft skills. Iets wat door de it-manager niet als prioriteit wordt gezien. Er wordt in de it vaak blindgestaard op de talloze certificaten die het curriculum vitae van de kandidaat sieren. Denkend dat met het indrukwekkende bewijs van deze hard skills de kandidaat vast een perfecte match zal zijn. En natuurlijk is up-to-date kennis belangrijk, maar wat wordt vergeten en in de praktijk veel belangrijker blijkt: de soft skills. Ook bij it’ers zijn communicatieve vaardigheden en sociale eigenschappen onontbeerlijk.

Vooral bij beheerders en helpdeskmedewerkers zijn deze vaardigheden essentieel. Zij staan in direct contact met werknemers en klanten, en zijn als aanspreekpunt mede verantwoordelijk voor het imago van de organisatie. Deze groep it’ers is, in tegenstelling tot softwareontwikkelaars, goed vertegenwoordigd op mijn site. Door het grote aanbod kan de hr-manager kritisch zijn in de screening. It’ers die in bezit zijn van een flinke dosis soft skills kunnen ook beter de vertaalslag maken die nodig is om de technische kennis uit te dragen en toe te passen bij het specifieke bedrijf. Screenen op soft skills is dan ook geen overbodige luxe. Dus hr-manager, eis je rol op en investeer in it’ers die perfect passen bij je bedrijf.

Meer over

CIO

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Handen
    ActueelSoftware & Development

    Workday en Randstad slaan handen ineen

    ActueelCarrière

    Veroordeelde ASML-spion overtrad sancties en pleegde computervredebreuk

    AchtergrondCarrière

    OR kritisch, UWV vastberaden: start reorganisatie met ‘Verandermotor’

    British Post Office
    AchtergrondOverheid

    Britse postkantoorschandaal: Fujitsu-software leidde tot rechtsdwalingen met tragische gevolgen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: groeigeld voor Conpend en Basetime, Odin koopt Assyst (en meer)

    Beursvloer Cybersec Netherlands
    EventsSecurity & Awareness

    Waarom Amerikaanse techreuzen geen soevereiniteit kunnen garanderen

    Eén reactie op “HR-managers moeten grotere rol opeisen”

    1. Robert Kok schreef:
      24 juni 2011 om 10:44

      Bram, een prima stukje, het klopt helemaal kan ik uit ervaring meedelen. Ook is het inderdaad zo dat er wordt blindgestaard op certificaten soms, maar dit wil nog niet zeggen dat de kandidaat de desbetreffende organisatie goed aanvoelt. Het goed nadenken over hoe je communiceert met alle betrokkenen is in de meeste ICT-rollen zo belangrijk. En toch is dit bij nogal wat technische mensen onderontwikkeld. Op zich geen ramp, maar het zou helpen als daar wat meer aandacht aan zou worden besteed en zeker ook als HR-professionals daar hun aandacht op zouden richten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs